Udskiftning af radiator

Hej,

Jeg har nogle spørgsmål angående udskiftning af radiatorer.

Vi skal til at at lægge nyt gulv og nyt tapet i vores stue.
Da radiatorerne er gamle og rørføringen ikke er ret pæn så kunne vi egentligt godt tænke os at skifte dem og lægge nogle nye rør så det hele kommer til at se bedre ud.

Vi har fjernvarme med en enkelt måler nede i kælderen.

Er det tilladt at udføre dette arbejde selv?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej , ikke når der er fjernvarme
hvade det været et lukket kresløg som ved feks oliefyr , måtte du godt , men ikke her
du kan dog aftale med smeden at du selv trækker pexrør og sætter radiatore op , samt enkelte andre dele , han skal bare koble det sammen og godkende monteringen inden de lukkes ned
det spare hurtigt et par tusinde kr
Bredker, der er en sandhed med modifikationer smile

Det er kun ved direkte fjernvarme at en autorisation er nødvendig. Hvis det er indirekte, kan du lave det selv lovligt.

Indirekte:
At du har en veksler til dit central anlæg.

Direkte:
At fjernvarme vandet løber direkte ind i dine radiatorer.


fif. hvis du er lidt i tvivl. hvis du har en cikulationspumpe, har du indirekte.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Tak for de 2 gode svar:
Jeg har regnet lidt på det og hvis vi går igang med projektet så er det nok ikke kun stuen som skal have de nye radiatorer.
Hvis vi selv sætter radiatorerne op og borer alle huller ned i krybekælderen/kælderen og gør klar så meget som muligt hvad ville i skyde på at det ville koste for et firma at udføre tilslutningen.
Jeg regner med at der skal tilsluttets:
8 radiatorer og ca. 40m kobberrør.

Hvad regner i med at arbejdet kunne komme til at koste?

MVH Jakob
hvad prisen vil være for tilslutningen ved jeg ikke , men nok ikke så meget som man kunne frygte
hvorfor bruge kobberrør , det er da meget bedre at bruge pexrør , de er både billigere og nemmere at arbejde med , kobberrør bruger man kun hvis der er synlige rør
Selvom vi vil lave det om så skal tilslutningen gå ned i gulvet fra radiatoren og ikke inde i muren og derfor ville Prexrør nok ikke være det bedste at bruge eller hvordan er det?
Annonce
jeg vil nu stadig mene at pexrør er bedst , men ellers hør lige hvad ham der skal samle det vil bruge
Brug pex rør, der findes et opførings rør, som går fra gulv til radiator, som skjuler pexrøret, så du slipper for samlinger.
Brug 15 pexrør beregnet til varme, husk at isolere i kælderen. 15 rør kan max klare 2 radiatorer, lave en fælles fordelersted eller fordelingsledninger i 20-22 pex.
Igenem gulvet og til radiator kan bruges standar 18 mm bøsningsrør med rosetter og 18 kobberrør udenom pexrørene. VVS montøren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis