Mangler varme, fjernvarme

Jeg har ikke meget forstand på mit fjernvarmeanlæg; men lige nu kan jeg ikke få temperaturen i huset op på de sædvanlige 20-22 grader. Indgang-udgangstemp. er 78 og 48. Der kommer ikke tilstrækkeligt varmt vand rundt. Jeg har luftet ud, efterfyldt og luftet ud. Det hjalp kun meget lidt. Hvad kan jeg gøre? Jeg har varmeveksler (tror jeg nok, det hedder).
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din udgangs temp på fjernvarmen er 48 grader, så bliver der jo brugt noget varme ET eller andet sted. Men hvis du ikke har varme i huset, og det ikke er et problem med påfyldning eller udluftning, så kan det være et problem med cirkulationen. Måske er din pumpe defekt ? Prøv at tjekke efter om den kører.
Pumpen kører. Mit hus er fra 1954 med oprindelige radiatorer på første sal og i den ene stue. De er varme, men ikke brandvarme, selvom jeg har sat dem på fuld styrke.
Problemet er, at jeg ikke kan få varme i hele huset samtidig. Isoleret er det fint nok i det enkelte rum.
Har du prøvet at tage termostaterne af og check om den lille nål som der sidder inde bagved kan bevæge sig frem og tilbage? Den kan nemlig godt hænge en smule, altså vandringen bliver mindre end normalt.
Ellers så vil jeg bare sige at den kolde vind suger varmen ud af husene. Det kan være gennem en emhætte eller en udluftning på badeværelset. Her kan et underdimmensioneret varmeanlæg nok komme til kort.

mvh

Carsten
Hvis indgangstemperaturen fra fjernvarmeværket er 78 grader, så burde fremløbet til dine radiatorer være i nærheden af de 78 grader med mindre du har en enhed, der sænker fremløbstemperaturen (shuntventil el. lign.)

Hvad er fremløbstemperaturen til dine radiatorer?

Er der en meget stor forskel på radiatortemperaturen på indløb og udløb, så må det jo være pumpen, der ikke er effektiv nok. Kan den stilles i flere trin?
Annonce
Tak for indlæggene. Som sagt har jeg ikke ret meget forstand på mit anlæg. Jeg har et hus med førstesal og kælder. Nu har jeg fundet ud af, at min cirkulationspumpe har en løftehøjde på 4 m. Hvad er løftehøjde? Hvis det drejer sig om, at vandet i systemet kun kan løftes ca. 4 m, har jeg jo nok forklaringen her, eller hvad? Min pumpe er en alpha+ 180. 25-40. Der er en justermulighed; men skal den bruges?

Hilsen
Jette
Hvad du kan prøve at gøre i dag er at checke dine termostater. Prøv og tag dem af og den lille nål som termostaten påvirker skal kunne vandre frit frem og tilbage, hvis den ikke kan det, så kan den heller ikke lukke helt op for det varme vand. Nålen skal udad for at åbne op for varmen. Ofte så kan du høre med det samme om gennemstrømningen bliver større. Større pumpe eller ødelagt shuntventil er nok ikke muligt at få repareret i dag.

Held og lykke.

mvh

Carsten
Jeg havde samme problem sidste år - der var det varmeveksleren, der var gået.

Hvis dine radiatorer er udluftede, termostaterne virker (og er skruet opsmile), cirkulationspumpen kører, der er vand på anlægget og der ikke er (halv-)lukket for en sommerventil eller lignende tror jeg det er en mulig forklaring.

Du skriver at din ind- og udgangstemperaturer er 78 og 48. Det er rigtigt at det indikerer et forbrug, men det afhænger jo af hvor meget vand der render igennem. Hvad er dit vandforbrug (liter per time)?
Kig efter en snavssamler! Der er stor sandsynlighed for at der ikke kan komme mere vand rundt!
Løftehøjde på pumpen har, meget misvisende, ikke en disse at gøre med anlæggets fysiske højde, men er et udtryk hvor meget modtryk i rørene, der kan overvindes af den.
Hvis du ikke kan få varme nok på ved 78° frem og en afkøling på 30°C synes jeg du har et problem, der indikerer at dine hedeflader, altså radiatorerne er for små.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis