Vådrumsgips+Gør det selv?+VVS arbejde

Nu er jeg på trods af min unge alder (23), igang med at finde løsninger på hvordan mit badeværelse i min lejlighed på Østerbro skal ordnes.

Det er sådan, at badeværelset blev ombygget for 10 - 15 år siden. Her
blev der blev opsat nye gipsvægge, da badeværelset skulle være større.

Jeg mener personligt, at det ligner noget hjemmefusk, og ønsker at badeværelset skal være mindre, og ligeledes istandsættes

Jeg vil jeg gerne høre til råds angående hvordan jeg gør det bedst.

Der skal opsættes nye vådrumsgipsplader, det drejer som om nogle meget få kvadratmeter, max 3m2.

Skal der en VVS'er og trække slanger/rør til "bruseren" iden væggende er opført, eller hvordan gør han det hvis væggende er opført?

Endvidere hvad er priserne på lovlige vådrumsgipsvægge?

Mvh Steffan.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen til:-)

Hvis du bruger søgefunktionen øverst til højre, kan du få svar på mange af dine spørgsmål!
Men ja, der skal en VVSér til at trække rør i væggen. Det må man ikke selv. Det kan du også læse mere om på her på siderne.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
du kan sagtens lave skellettet og beklæde det indvendigt, da vvs'eren så kan montere sine dåser derpå og derfor ikke skal komme alt for mange gange.
men husk nu at lave det ordentligt første gang, det er så surt at skulle lave det om 2 år efter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
OKay. Fint nok. Dvs. jeg får sat skellettet op, og beklædt det indvendigt. Der står flere steder på nettet, at man kan få noget fibergips, hvor der kun er 1 lag der skal på i stedet for 2 lag.

Er der principielt forskel, eller er der smag og behag. Begge skulle være fuldt lovlige ?
har hørt om det der fibergips, men har ikke erfaringer med det, prismæssigt ville jeg nok vælge alm gips i 2 lag. det gør også at dit blandings batteri sidder noget mere stabilt, da dåserne sidder fast i dem.HUSK vådrumssikring....
Kan du komme til alle væge der skal vand og strøm i ude fra, så kan du i teroien lave badet færdig indvendig, med Tomme dåser til vand, el mm, vådrums menbran, fliser osv.. og så kan elektrikker og vvs mand trække rør ude fra. men det kræver selvfølgelig du har HELT styr på det du laver..!

Så skal de jo kun komme en gang..!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er muligt at komme til alle de vægge hvor der skal være vand og strøm... Så det er egentlig ikke så kompliceret... Nu ved jeg, at der er er trukket plexrør fra køkkenet til badeværelset til varm/kold vand, og ligeledes strøm. Jeg ved ikke hvordan man bedst muligt kan skjule dem. Om de skal trækkes rundt i loftskanten og dernæst ind i gipspladen, eller om gulvet skal rives op og de dernæst skal trækkes den vej. Er der specifikke regler gældende, self. udover hvad boligforeningen går med til.
Har selv været i gang først med lejlighed og nu hus. Mit bedste råd: Få VVS'eren ud inden! Det tager ham 10min at fortælle dig hvor de skal komme ind og ud og hvor meget du selv kan gøre. Det er super ærgeligt at skulle rive ting ned for at få plads til en dibidut man ikke lige harvde regnet med også skulle side i væggen eller at rørene ikke kan bøjes ned på den måde man lige havde forestillet sig.

Held og lykke :-)

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

jeg ville sætte det hele op selv og få en vvser og elektriker til at slutte det til.
husk skelettet skal laves af metal skinner da træskelet ikke holder i et vådt rum.
vådrumsgips er betydelig billigere end fibergips. men når det i alt drejer sig om 3 m2 er det måske ikke det store forskel.
til sidst og ikke mindst som nogle nævner , våderums membran er en vigtig del af et vådrum.
go fornøjelse

p /p
Lidt regler i badeværelser:

I våd zone skal der bruges 2 lag gips, spartles med vådrumsspartel, have primer og vådrumsmembran.

I ikke våd zone kan man nøjes med 1 lag gips og ingen membran.

Nu er rummet så lille, så jeg nok ville give det membran overalt af hensyn til fugt m.v., men det er altså ikke et lovkrav.

Ligeledes skal samlinger i våd zone ekstra beskyttes. Og husk ved fliseopsætning silicone mellem gulv og væg, det er en klasikker bare at bruge fliseklæb og det holder ikke.


Tak for alle de gode svar.

Nu har jeg heldigvis fået snakket med Bygma og Håndværkerne, jeg skal selv hente metalskinnerne, og gipspladerne, og så sætter de det op. Jeg har også valgt at give den 2 lag gips over det hele, og vådsikring på alle overflader.

Så det bliver spændende at se hvordan projektet udvikler sig, og hvor mange problemer jeg støder ind i. Jeg har heldigvis bekendte der kan hjælpe mig med alt udover vvs' arbejdet, hvis jeg skulle få problemer. Så håber jeg kan holde budgettet på under 30.000 kr. Ikke fordi det er et krav, men jo mere jeg kan gøre selv, desto flere penge er sparret.

#10 - Thomas Hjort.

LIP har lavet et komplet sæt til vådrumssikring: http://www.lip.dk/Media/PDFDansk/Brochurer/Vådrumssystem.pdf

Er det nok hvad angår sikring mod fugt ?

Desuden, er det lovkrav, at have en ventilator ?

På forhånd tak for alle de gode svar

Steffan
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også