fast gulv eller jordbede i nyt drivhus??

Hvad er glade ejere af drivhuse's erfaring med indretningen af et drivhus.
1) Er det bedst med fast gulv og krukker / kapillærkasser eller faste jordbede hvor jord udskiftes årligt/ hver andet år? Kan det kombineres??
2) Jeg har fået støbt fundament 90 cm, gravet 30 cm jord af, og planen er tillige lecablokke der cementeres til fundament og sættes i vatter. Altså ca 50-60 cm ekstra til flere rumkubikmeter og sidehøjde. Er det en god løsning?? Lægger denne fremgangsmåde op til fast støbt gulv??? eller kan der laves en løsning hvor jeg kan have et fast jord bed??
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
M.h.t. bedene skal du nok primært tænke på hvad du vil dyrke. Hvis du alene vil have etårige og mindre ting som tomater, agurker, krydderurter m.v. er det fint med kapilærkasser og plantesække. Men hvis du vil have flerårige planter (citron, druer, kiwi osv) vil det være hensigtsmæssigt (også) at have et reelt jordbed.
For det nuværende: primært tomat / agurk etc. Vindrue er påtænkt ført ind gennem rør i fundament / sokkel. Så væde hentes udenfor.
Har i øvrigt læst andetsteds på nettet, at der kan være en vis smagsforskel på ex tomater dyrket i hhv jord og plantesæk/kapillærkasse. Er det den gængse erfaring????
Er 1. gangs drivhus ejere - drivhuset kommer dog først i uge 3...... men det er rart at være lidt på forkant med det hele. Der er så mange overvejelser, som dukker op undervejs. beslutningerne skal man jo leve med i rigtig mange år! Tak for svar i øvrigt.
Jeg vil anbefale dig at futte en tur på biblioteket (eller boghandel) og få fat i "Drivhusdrømme" af Claus Dalby. Den præsenterer en laaaang række forskellige anvendelser/udnyttelse af drivhuse - meget kan du i sig selv nok ikke bruge. Men som som indehaver af et almindeligt drivhus i flere år efterhånden, har jeg nu fået en del idéer til forbedring af mit drivhusbrug. Pøjpøj med glashuset!
jammen, jeg har da læst "Drivhusdrømme" endda i flere ombæringer samt politikens bog om drivhuset. Er medlem af Haveselskabet samt abonnere på Alt om Haven. Mangler bare nogle drivhusejere "at kaste bold med".
fik sendt indlæg lidt for hurtigt....
Zepherine, hvad har du selv i dit drivhus??
jeg mailede med en venlig drivhusejer i Jylland, der havde erfaring med flere drivhuse gennem tiden og havde nu endelig valgt et stort drivhus med fast gulv(+varme) samt krukker til væksterne. Havde egentligt overvejet ditto, men tænkte på kapillærkasser istedet for krukker, da det ellers ville indebære vandingsanlæg. Kapillærkasser er dog grimme, og da jeg samtidig læste, at tomaterne ligesom blev mere "vandede" i smagen når de stod i plantesæk end i regulære jordbede, kom jeg i tvivl.
I øvrigt tak for svar.
Annonce
Charlie,
a) du har ret i, at man får mere smag i tomaterne ved at udgå at overvande dem (som eksempelvis en kapilærkasse kan medføre). Men en tomat kan godt gro i en krukke. Vi havde en cherrytomat stående i en spand på terrassen, der gav tomater helt ind i oktober.
b) kapilærkasser kan skjules eks. i en træramme som enten kan købes eller laves selv med enkle midler.
jeg sætter det på "positiv-listen" for det faste gulv. Ville være glads for krukker, men er bekymret for om nok vanding når hverdagen i øvrig er travl. Har du et godt forslag til et vandingsanlæg, der er driftsikker uden dog at være et dyrt professionelt. Har læst at der er forskel på, hvor hurtigt slangerne stopper til.....
Vedr kapillærkasser: kunne man forestille sig en opdeling, hvor kasserne stilles tæt med langsiden mod hinanden, og "bagendesiden" (altså mod midter-drivhusgangen) beklædes med træ (brædder, jernbanesvæller etc) sømmet på små stolper.?
Tak
Jamen så har du læst mere end mig ;-) Jeg har hidtil haft jordbede, suppleret med kapillærkasser, men er nu på vej over til at få en kombination af lidt jordbede og fast gulv, hvis jeg finder tiden til det...

Skulle jeg sætte nyt drivhus op idag, ville jeg desuden grave ud, så gulvet var nede i frostfri dybde og gerne kombineret med solcelledrevet gulvvarme til at holde det frostfrit om vinteren (+ varmeblæser på meget kolde dage).

Tomater vil jeg muligvis dyrke i krukker i år = busktomater. Agurker og Melon i kapillærkasser. Derforuden laver jeg rosen- og andre stiklinger, som skal i kasser/potter. P.t. har jeg en drue, Himrod, som gror direkte jorden. I år skal jeg desuden have plantet mig en rose mod syd - også direkte i jorden.

Kan også lige nævne, at jeg har haft held til at holde holde en hel del ukrudt væk fra jordbedene de sidste par år ved at have Vårsalat som bunddække.

Jeg har ikke noget vandingsanlæg i mit, selvom det kunne være rart i højsommeren.
Citat fra charlie brown

Har i øvrigt læst andetsteds på nettet, at der kan være en vis smagsforskel på ex tomater dyrket i hhv jord og plantesæk/kapillærkasse. Er det den gængse erfaring????
.


Vi havde et år tomater i kapillærkasser ude i vores vinterhave, som jo godt kan sammenlignes med et drivhus, blot er der ikke gennemsigtigt loft.
Det var vi ikke imponerede af. Tomaterne forekom at være meget vandede og ligegyldige, faktisk lige så triste som flertallet af de "industritomater" der er til fals i forretningerne.
Vi har haft meget mere glæde af frilandstomater i plantesække uden for på lune pladser, men jo ikke så tidlige.
Men øv hvor er der meget arbejde med det, med opbinding, knække skud af, vande, afluse, luge ukrudt osv.smile

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis