gulvvarme i drivhus

Har bestilt drivhus fra Pavillon Danmark på godt 14 mm2. Netop fået støbt fundament 90 cm samt gravet ca 30 cm af jorden af. Påtænker at indlægge simpel isolering / let gulvvarme i drivhusets bund. Drivhus holdes frostfrit (+3-5¤) Hvordan gøres dette nemmes?
1) Støbt gulv + flamingoplader + el-varmeledninger ??
I givet fald hvordan gøres i praksis?
Egentligt ville jeg helst have den ene side af drivhuset med fast jordbed og den resterende del med fliser, kan dette lade sig gøre?? smile
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt gå hen og blive en temlig dyr agurk du får fra det drivhus med elvarme i jorden. Ideen er god nok, men !!!
Har du nogen sinde prøvet at stikke hånden ind i en halmballe der ligger ude i frost vejr og som er lidt våd, så vil du erfarer at den er varm inden i, det er den naturlige forbrændnings/forrådnelses proces der giver varmen. Og tidligere var det meget brugt at grave så dybt i drivhuset at der kunne stå halmballer i bunden med 25 cm. muld hen over. Når du så vander det starter processen og vupti du har jordvarme.

V.h. Håndværkeren
Super, super - det vil jeg lige tænke over!.. Men er det egentligt ikke ret svært efterhånden at få alm firkantede halmballer, jeg synes jeg har lagt mærke til, at det efterhånden er de store runde bigballer, der ligger rundt omkr på markerne?? Kender du et sted på sjælland? De 25 cm muld, er det så købemuld eller havejord/muld?? Kan faktisk rigtig godt lide ideen! Tak
Jo det er sikkert svært at få fat i halm i små baller, men så må deu ud med traileren til en landmand hvor du nok kan købe noget af ham. Se nu bor jeg på Sydals, så jeg har nok lidt svært ved at vide noget om mulighederne der ovre på Sjælland.
Når du skal satte halmen er det ret vigtigt at du forsøger at få den til at "stå op" d.v.s. så størstedelen af stråene står lodret, det ville de gøre hvis du kunne bruge små baller. Den muld du bruger kan godt være almindelig have muld som du lige forbedre med lidt spagnum og grus.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Jo det er sikkert svært at få fat i halm i små baller, men så må deu ud med traileren til en landmand hvor du nok kan købe noget af ham. Se nu bor jeg på Sydals, så jeg har nok lidt svært ved at vide noget om mulighederne der ovre på Sjælland.
Når du skal satte halmen er det ret vigtigt at du forsøger at få den til at "stå op" d.v.s. så størstedelen af stråene står lodret, det ville de gøre hvis du kunne bruge små baller. Den muld du bruger kan godt være almindelig have muld som du lige forbedre med lidt spagnum og grus.

V.h. Håndværkeren

så må du jo bare grave lidt dybere så der er plads til bigballer , 2 stk skulle være nok
kan du ikke skaffe småballer , kan du aftale med en landmand at du får 3 eller 4 skiver af en bigballe , er du lidt forsigtig kan du godt dem hjem på en trailer i hel tilstand
men der er en del der bruger småballer inu , så det skulle ikke være helt umuligt
ved nærmere eftertanke - så tror jeg ikke halmballer er sagen. For det første bliver det vist for besværligt og for det andet løser det ikke behovet for et frostfrit drivhus om vinteren. Jeg har besluttet mig for fast gulv i hele drivhuset. Der vil blive lagt Isolering under fliserne (Styrolit-plader) og bobleplast påtænkes opsat til næste vinter. Varmen på så komme fra varmeblæser. I Leca-soklen må der indsættes nogle indgangshuller til Vin, således at vinen plantes udenfor og føres ind i drivhuset. Er der nogle af Jer der ved om man på samme måde kan føre ex Fersken, rose eller Figen igennem soklen? Det ville være dejligt, hvis det kunne lade sig gøre...
Til Zep: Jeg har tænkt på at have rosen Guinée - flot rød i drivhuset -har du et andet godt forslag??
I øvrigt synes jeg at udlede på nettet, at hvis automatisk vandingsanlæg ønskes, da er "Vanlet" bedre end "Gardena's MicroDrip" ?? Er der andre muligheder?
Vedr tomater, så skal de helt sikkert plantes i krukker, men man kunne måske overveje Agurk og andet i Kapillærkasser??? Her påvirkes smagen vel ikke af den nemme tilgang til vand??
I øvrigt tak for indlæg!!
Hej Charlie

Det kan da godt være, at jeg spørger dumt, men er det ikke en dårlig ide at isolere bunden? Om vinteren er det vel netop fra jorden at den naturlige "varme" skal komme.

Det giver fin mening i et almindeligt hus hvor vi jo gerne vil have lidt mere varme end bare frostfrit, og det er jorden jo alt for kold til. Men netop i et drivhus hvor du oven i købet har gravet "gulvet" et stykke ned, der burde du da kunne hente lidt gratis jordvarme eller? Jeg ville mene, at det er opad varmen forsvinder, for i helt almindelig drivhus vinduer er der godt nok ikke meget isolering, så hvis der skal isoleres ville jeg mene, at det skulle være i toppen.

Noget helt andet er det med den faste bund, jeg må indrømme, at jeg er mest til rigtig jord. Når der er fast bund skal du have nye plantesække eller lignende og hvis det ikke skal blive vildt besværligt skal du vel også have de der flamingo kasser til at lægge dem i. Ikke sindsygt dyrt, men det kan nu hurtigt blive nogle dyre agurker, tomater osv., selv om smagen naturligvis er en hel del bedre fra eget drivhus end fra supermarkedet.

Det med jordbund er altså ikke så slemt besværligt, det er ikke nødvendigt at skifte jorden hvert år. Du skal vel dyrke mere end én slags planter, og så er det altså bare at flytte lidt rundt på dem så de ikke står samme sted hvert år, og så skifte jorden med flere års mellemrum. Samtidig giver det dig også muligheden for nummeret med halmen, har aldrig selv prøvet det, men har hørt fra flere, at det skulle være både ret nemt og effektivt.

God fornøjelse
Kim

MVH
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis