Gulvvarme i vores "nye" hus

Hejsa,

Tak for et godt forum, har allerede brugt mange timer på at læse herinde og er fedt med så gode svar der ofte kommer.

Vi er i den situation vi har købt et "nyt" hus fra 1970, den er 148 kvm, og vi vil renovere det fuldstændigt. I vores lille plan er der meget klinkegulv i en del rum og det vil næsten være ulideligt uden gulvvarme, MEN efter at have læst meget og mange gode råd fra bekendte så er det et kæmpe arbejde at lægge gulv varme og bekostningsfuldt?

Mit spørgsmål er så.. hvor slemt er det?? Fordi jeg skal hugge beton op er OK, jeg kan jo nyde resultatet bagefter i mange år forhåbentligt, der er et Leca underlag under betonen så vidt jeg har forstået ud fra papirerne jeg har på huset, så går ud fra beton skal og, derefter isoleres og så få støbt nyt gulv med gulvvarme... men hvad prisklasse snakker vi om? Der er gulvvarme nu i badeværelset, og umiddelbart er det gangaeral (ca. 20 kvm) og køkken (ca. 30kvm) der er vigtigst da der skal være klinker, men kan man lige så godt tage springet og få det gjort overalt?

Håber jeg kan komme lidt videre med nogle svar herfra.

PS. Det meste kan vi forhåbentligt lave selv?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Den er jeg lige med på, på en lytter, da jeg idag er påbegyndt et sådant arbejde og har banket gulvet op i een af stuerne. Der ligger to lag cement/ puds direkte oven på 2 lag isolering -

Har hørt noget om, at man skal lægge et lag pap eller noget sølvpapir-agtigt under varmekilden? Korrekt?confused confused

Jeg lægger også, som ReneJ, klinker over det hele....

Pawha
der skal graves mindst 30 cm ned , gerne mere
start med 20 cm isolering som minimum 40 cm er bedst , men et hus fra 1970 er der ikke krav om mere end de 20 cm
herpå lægges rionet med varmeslanger
så støbes der 8-10 cm beton på , og herpå klinker
der skal ikke folie under varmerør
Det er sikkert et spørgsmål jeg kan få i et byggemarked, men hvad vil det koste per kvadratmeter ca. at få lagt gulvvarme i større rum som vi snakker om?

Hvis man tager udgangspunkt i at gravning, isolering og udlægning selv kan klares, så det kun er støbning samt materialer.
Citat fra ReneJ

Det er sikkert et spørgsmål jeg kan få i et byggemarked, men hvad vil det koste per kvadratmeter ca. at få lagt gulvvarme i større rum som vi snakker om?

Hvis man tager udgangspunkt i at gravning, isolering og udlægning selv kan klares, så det kun er støbning samt materialer.


Hej.
Hvis gulvkonstruktionen udføres med 300 mm polystyrol, 80 mm. betonafretning, 50 mm. betonslidlag og ny varmesystem til en pris incl. moms på kr. 1400 hertil kommer gulvbelægningen samt montering af fodlister/kanter og evt. indvendige døre, hvis de nedtages under renoveringen.

Husk evt. at få ekstra rør til el, antenne og måske internet inden gulvet støbes.

Når/hvis du laver projektet, så lad vær med at gå på kompromis, lav isoleringen som vi laver den i dag.
Vær særlig opmærksom på kantisolering mod vægge i alle rum, så det danner et flydende gulv.

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis