Spørgsmål til konstruktion af "halvmur"

Jeg skal lave en indvendig let "halvmur/væg" - dvs. en væg som kun står på gulvet og har vedhæftning til anden væg i den ene ende. Væggen skal være ca 2 meter høj og ca 2,5 meter lang. I den ende som står frit, skal der sættes en vinkel på i 90 grader - denne (vinkel) væg skal blot være 60 cm lang. Giver forklaringen mening?

Der er tale om, at vi vil opdele soveværelset i en walk-in-closet-skabsagtig-del, og en ren soveafdeling. Da der er tale om en kælder, vil vi af hensyn til fugt og stillestående luft, ikke lave et rigtigt rum med dør m.m. I stedet påtænker vi denne mur/væg som holder 10-15 cm luft til loftet, samt lave det knæk (vinkel) på, som gør man ikke kan se indholdet i "rummet".

Gipsplader er jo så dejlig nemme at arbejde med, men kan det laves stabilt i denne situation? Lige umiddelbart forestiller jeg mig, at det vil blive noget blævre-værk. Ved gipsvæg tænker jeg 70 mm stålprofiler pr. 30 cm, og 2 lag gips. Alternativt kan jeg lave den i letbeton, men da der også skal trækkes elkabler, installeres stikkontakter m.m, ja så er gipsvæggen jo bare nemmere.

Nogen gode ideer/råd?

På forhånd tak.smile

/Bellini

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan sagtens holde i gips , kan muligvis være du bliver nød til at sætte en lille stiver på på loftet i den frie ende , men hvis du laver et beslag af et 8 mm rundjern , er det rigeligt , og det syner ikke så meget
Ok - hvis I ligefrem er to der mener det vil være stabilt nok, så vil jeg helt klart forsøge mig med det (gider ikke multiplader e.l.).

Yderste konsekvens kan være at lave det beslag Bredker nævner.

Tak skal I ha'. :-)

/Bellini

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis