Afslutning af gipsloft mod væg

Har læst lidt i følgende tråd her på forum: http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51061 omkring kanten mellem gipslofter og væg -dog uden at få helt afklaring på hvorledes man gør.

Vi har sat gipslofter op over hele huset og fået dem spartlet og slebet og de er klar til at påføre filt og maling.
Vores vægge er bare og klargjort til tapet.

Vi har lagt gipsloftet op så tæt mod væggen som muligt, men ligesom i linkede debat, er vores vægge ikke helt lige, hvilket medfører at vi visse steder har lidt mere luft (dog maks 5-6 mm).

Jeg har fået fortalt at jeg nu skal gøre følgende.
[LIST=1]
[*]Akrylfuge i kant.
[*]Filt på loft og maling - skal filten gå 20 mm ned på væg eller stoppe ved fugekant?
[*]Tapet på til loft
[*]Akrylfuge i kant mellem loft og væg
[*]Evt maling igen af loft.[/LIST]Er dette den korrekte fremgangsmåde - eller skal vi gøre det anderledes?

Vores tapet er for øvrigt med minimal struktur, så det vil ikke adskille sig markant fra vores færdige loft.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er helt korekt måde , bortset fra at filt på loft bare skal gå til væggen , ikke 2 cm ned
Den fremgangsmåde er helt fin, bortset fra det med filt ned på væggen - filt, væv eller andet må aldrig sættes over indvendige hjørner hverken på vægge eller mellem vægge og loft, der er næsten garanti for at det buler eller flækker på et tidspunkt, du skal fuge mellem de 2 lag maling dels for at dække fugen men også for at du ikke fuger på for sugende underlag, derudover skal du købe en god "dyr" akrylfugemasse når du er omkring de 5 m/m i fugebredde, de gængse som silvan og farvehandleren har på lager er sikkert kun fleksibel med 10 % og det er ikke nok til den bredde.

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Højager

Den fremgangsmåde er helt fin, bortset fra det med filt ned på væggen - filt, væv eller andet må aldrig sættes over indvendige hjørner hverken på vægge eller mellem vægge og loft, der er næsten garanti for at det buler eller flækker på et tidspunkt, du skal fuge mellem de 2 lag maling dels for at dække fugen men også for at du ikke fuger på for sugende underlag, derudover skal du købe en god "dyr" akrylfugemasse når du er omkring de 5 m/m i fugebredde, de gængse som silvan og farvehandleren har på lager er sikkert kun fleksibel med 10 % og det er ikke nok til den bredde.


Hej.

Et godt råd om fugning mod væg i stedet for acryl. Prøv montageskum, det slår ikke fra og er let at bearbejde.

PE

Citat fra pev

Hej.

Et godt råd om fugning mod væg i stedet for acryl. Prøv montageskum, det slår ikke fra og er let at bearbejde.


ved godt der er mange snedkere der er begyndt på at bruge skum til det , men det er nok en ag de dårligste løsninger , det er MEGET svært at få pænt bagefter
Dette hjælper ikke trådstarteren, men til andre, der skal begynde på noget ligende.

Forstryg dine gipsplader, så styrer du selv hvilken afstand, du syntes er eksværdig ud til dine vægge. F.eks. 1 mm hele vejen rundt smile

Man kan lære alt, hvis man gider!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra bredker

ved godt der er mange snedkere der er begyndt på at bruge skum til det , men det er nok en ag de dårligste løsninger , det er MEGET svært at få pænt bagefter


Hej Bredker.

Jeg forstår ikke du kan sige det, vi har ikke haft et sted skummet har løsnet sig.
Der hvor vi har brugt det er i huse med loft til kip, hvor bjælkekonstruktionen er meget stor, siden vi er begyndt med skummet, har vi ikke haft problemer overhovedet, tværtimod med acrylen, der havde vi kun besvær.
Spartling af af kanter, er ingen problem, hvis skummet er skåret pænt til.

PE

En anden mulighed er at bruge spartelpapir. Hvis du ikke kender det så er det papir der er ca. 40 mm bredt og er 'forbukket' på midten.
På med spartelmasse i hjørnet og lidt ind på loftet og ned på væggen, derefter spartelpapir og så spartel masse ovenpå spartelpapiret igen. Når det er tørt så sliber du det som du sliber dine andre spartlede samlinger.

Efter råd fra en maler gjorde jeg det i vores bryggers og 2 nye værelser. Der er ikke så meget some en lille bitte revne at se nogen steder. Alle andre steder hvor jeg har brugt acryl fugemasse er der små revner, som jeg render og fuger engang imellem.

Og jeg brugte ikke engang den spartelmasse der hørte til spartelpapiret. Jeg brugte bare den letspartel jeg spartlede de øvrige gipssamlinger med.

mvh
Jens
PeterR.
Nu ved jeg ikke om du har lagt gulv før, men det er samme princip man bruger til at ligge første række.

Forstrygning er når man afstreger et emne udfra en bestemt afstand. I gipsarbejde bruger man normalt målepinden(tommerstokken), da det skal gå hurtigt og en smule slinger i valsen kan tillades.

Hvis vi tager udgangspunkt i tråden omkring gipslofter kan det illustreres ved:

Løft ny gipsplade på "plads".
Mål afstand X mellem væg og den tilstødende gipsplade ( den nye ligger i forlængelse med)
Mål afstanden Y mellem den nye gipsplade og væggen
plus X+Y = Z
Z er afstanden du bruger til at markerer en streg på den nye gipsplade, udfra væggen, på. Ved at følge muren når du afsætter afstanden Z, vil din gipsplade komme til at følge murens kurrekturer.

Hvis man ønsker f.eks. 2 mm afstand til muren. Plusser man bare dette tal til Z.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Ok, forstået. Kræver vis lange arme som lillebror i Riget, samt muskler som hulken.

Eller evt. en gips hejs.

Du kunne bare have skrevet andenæb.


MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også