Anlæg af havesti

Vi er ved at anlægge en have sti af sten, og vil lige hære om vi griber det rigtigt an, vi har planet jorden, derefter lagt sort plast(antiukrudt) derefter et lag sand hvor vi har lagt stenene, vi stamper stenene fast med en gummi hammer.

Vores problem er vi er lidt i tvivl om stenene vil ligge fast efter det første regnskyld.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans 01
Jeg går ud fra at det er piksten du arbejder med. De bliver normalt bare banket ned i sand, men jeg har lige lavet en bålplads af piksten (stort arbejde) dem har jeg banket ned i tørbeton og det ser ud som om at det er i orden. Det vil nok revne lidt hist og her når vi begynder at bruge bålet, der kan jo så komme lidt ukrudt men, men, men. Det med plastik under tror jeg ikke vil forhindre ukrudt da det vil gro imellem, det kræver jo ikke megen jord/sand/fugt.
Godt Nytår. Held og lykke med projektet.
Erik
Hej Hans det er små natur sten på størrelse med en knytnæve, hvid det er pigsten du skal ligge skal du grave ud sådan at der ca. er 10 cm grus under stenene og det skal være i noget grus der indeholder ler (budsikrings grus) og du skal bruge en plade vibrator til at stampe gruset op med og bagefter når du har lagt stenene til fugerne skal du bruge stenmel... så lover jeg de bliver liggende og så kan du spare dugen væk..... der er tre former af pigstens belægninger og det er kun et spørgsmål om hvor godt det skal holde 1: under 20% fuge er til stier det er syns mæssigt måske den pæneste fordi der er meget sten at se på og ikke så meget fuge men stenene kan godt rulle når man går på dem. 2: imellem 20% og 60% fuge holder bedre og ruller ikke i gruset holdbarheden er fin 3: over 60 % fuge holder til alt lastbiler busser så det er måske nok lidt overdrevet til din have sti smile...

Hej Erik

Første gang du bruger din bålplads skal du passe på hvis der er flintesten imellem de sten du har lagt da de kan sprænge ved varmen... smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Tusind tak for en meget omhyggelig forklaring. smile
Det var så lidt og god fornøjelse... smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis