Gulv på loftrum

Hej

Jeg har et loftrummet over min garage som er uisoleret. Jeg vil gerne have lagt gulv så jeg kan udnytte det til opbevaring.

Kan jeg bruge spånplade som gulv og hvilken tykkelse?

/Jens
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra alsig

Hej

Jeg har et loftrummet over min garage som er uisoleret. Jeg vil gerne have lagt gulv så jeg kan udnytte det til opbevaring.

Kan jeg bruge spånplade som gulv og hvilken tykkelse?

/Jens


Hejsa.

Spånplade vil jeg ikke anbefale, den bliver bliver svag ved fugt, og har ikke den styrke som en finerplade.

Bruge en 18 mm.tagfinersplade den skulle kunne bære på en spærafstand af 120 cm. Måske du skulle forskalle på kryds af spærhoved inden du ligger krydsfinerpladen på, det vil stabilisere pladen rigtig meget, da du sansynligvis vil læsse et ekstra indbo på loftet. smile

PE

Spånplade kan anvendes. Du kan nok med fordel anvende en type, der er godkendt til anvendelse i vådrum.
Tykkelsen afhænger af afstanden mellem understøttelsen/strøerne. Som jeg erindrer taler vi om op til 22mm plade ved 60cm afstand mellem strøerne.

Men jeg ville nok også bruge en krydsfinerplade
Tak for svarene.

Jeg vil tage ned til min lokale "træ-pusher" for at finde nogle priser.

/jens
Hej

Jeg har til mit depotrum på et uisoleret garageloft, anvendt 25 x 100 uhøvlet forskalling. Det fungerer fint. Det er rimelig stærkt og jeg har ikke nogen skrubler med at bruge det til opbevaring af diverse ting, gamle cykler, havemøbler osv osv. Der er en spærafstand på ca 95 cm c/c. Det skal siges at brædderne er af en genske fin kvalitet og uden nævneværdige knaster og fuldkantede. De er IKKE købt hos Jem & Fix men, sorteret i den store bunke, indendørs, hos en rigtig pindehandler.

På depotloftet over overetagen(stuehuset), har jeg anvendt en billig sortering af gulvbrædder 32mm som udganspunkt ( men reelt vel ca 25mm høvlet) Det er lidt rarere at færdes på da der skal kravles pga den lave loftshøjde.

MVH Njord

Jeg har til mit depotrum på et uisoleret garageloft, anvendt 25 x 100 uhøvlet forskalling. Det fungerer fint. Det er rimelig stærkt og jeg har ikke nogen skrubler med at bruge det til opbevaring af diverse ting, gamle cykler, havemøbler osv osv. Der er en spærafstand på ca 95 cm c/c. Det skal siges at brædderne er af en genske fin kvalitet og uden nævneværdige knaster og fuldkantede. De er IKKE købt hos Jem & Fix men, sorteret i den store bunke, indendørs, hos en rigtig pindehandler.


Efter min tur til træ-pusher'en overvejer jeg at gøre det samme som dig... Jeg er bare lidt i tvivl om at spærrenes bæreevne bliver forringet hvis jeg begynder at skrue forskallingstræet fast i spærrene. Er det et problem?

/Jens
Overhovedet ikke. Tværtimod forstærker du jo konstruktionen ved at nu have noget mere at holde fast i træet med.
Jeg har også selv gjort det samme, men har dog lagt ca. 1 cm afstand mellem brædderne, da jeg har etageadskilelse med isolering, og det giver isoleringen mulighed for at "ånde".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis