Sminkning af gammelt køkken???

Indbrud for anden gang indenfor et år. Så heldige var vi nytårsaften:/ Nu orker vi ikke mere og skal bare have solgt hytten og væk herfra.

Da vi i sin tid købte huset var det sidst renoveret i 1968, og vi har fået ordnet stuer og værelser. Meningen var at vi nu skulle igang med at ordne køkken og bad, men det bliver de næste ejeres projekt.

Nu står jeg så overfor grøn/brun vordinborg-cigarkasse-køkken som jeg ligesom skal have til at se lidt indbydende (læs salgbart) ud. Egentlig ville jeg helst lade køkken være køkken, med indbrudstyven har fuldstændig ødelagt vore vinyl "kork" gulv (glasskår og en stor krampesten har lavet rigtig grimme mærker/huller), som er nødt til at blive skiftet.

Har netop kigget på vinylgulve og kan konstatere at det er svært at finde noget som macher vores "flotte" køkken, og at hvis det ikke skal virke mærkelig med spritnyt gulv, er jeg nødt til at male træbeklædningen på væggene og evt greb på lågerne (er pt. lortebrune) plus skifte ud med en billig bordplade (den er pt. mosgrøn og meget slidt).

Hvilken maling skal jeg bruge og kan det overhovedet hæfte? Det er sådan nogen tynde meget glatte træplader som er på væggene.
Og hvor svært er det at skifte bordplade?


Tak tak tak!!!!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at lægge nogle "skak-tern" på gulvet ? De koster ikke alverden (mener jeg gav omkring 20-30 kr. pr m2 sidst jeg købte, men det er også ca. 10 år siden. Du bør under ingen omstændigheder male dit gulv. Det holder altså bare ikke.

Mht. bordpladen, så kommer det vel an på om den er af træ, eller laminat. For hvis der er tale om en træplade, så kan du jo "bare" slibe den lidt, farve/blege/bejdse pladen, og så lakere, polere, og lakere igen, så ser den ud som ny. Er der tale om en laminat plade, så kan du forsøge at vaske den godt af, og voksbehandle og polere. Du kan prøve at lakere, med det bliver ikke så godt på laminat. Men det er ikke så nemt at købe en bordplade i den lokale trælast og skære den til og sætte den på, som de fleste mennesker tror. Det kræver lidt øvelse og nogle gode værktøjer for at det bliver flot. Men klart, ved du hvad du laver, så smut ned og køb et par meter laminat plade, det koster normalt kun omkring kr. 2-300 pr meter.

Cigarkasse træpaneler kan man hurtigt og nemt give en gang lud, bejdse eller lidt tynd maling (1 del maling til 3 dele vand) og så bliver de pæne og lyse, og fremstår næsten som nye. Husk dog lige at give dem en omgang trærens først.

Løger bør males, men for at få et rigtigt godt resultat, bør du sprøjtemale dem. Hvis du er i tvivl om hvordan man gør, så få en autolakerer til at ordne det for dig. Husk at tage håndtag af først. Eller evt. spartle lågerne når man har de gamle håndtag af, og sætte nye håndtag på efter maling.

Så fremstår dit køkken nyt, lyst, venligt, og i de fleste tilfælde enormt flot, for ca. 3-6 dages arbejde, og nogle tusinde kroner.
Surt at I er nødt til at flytte af den ene grund. Føler med jer! sad

Blot en tanke: Er det ikke skørt at bruge penge på at sminke køkkenet, når de nye ejere alligevel ikke kan leve med det, og rykker det hele ned som det første? Kan man ikke tilbyde en slat penge til det skadede gulv, og så bare komme videre med sit liv? Eller er det for at forbedre chancerne for at sælge huset, at I vil sminke?

Bare lige mine 10 ører...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bordpladen:
Er den limet eller skruet fast? Før i tiden var håndværkere meget glade for at lime og det er ikke særligt let at få af. Sidder der fliser over bordpladen? Hvis der gør, kan man meget nemt komme til at skade dem, når man fjerner bordpladen.(Hvis fliserne går helt ned til bordpladen)
Er det en enkel bordplade, eller skal der være en sammenføjning?

Gulvet:
Hvis det nuværende gulv er jævn kan du jo lægge et laminatgulv. Det er ikke så dyrt(fra 50,- kvm) og det er nemt at lægge. Det fås jo i et utal af både træ og klinke look. Det tager ca. 2 timer at lægge 10 kvm gulv for en amatør. Eventuelt kan i jo finde et nyt mindre pænt gulv der kan matche resten af køkkenet.

Med hensyn til jeres vægge.. Kan du ikke pille træpanelerne ned? Det kræver jo lidt arbejde at få malingen til at sidde, der skal bla. affedtes og slibes let inden. Hvis du kan pille dem ned, spartle og male hvidt får du jo et meget lysere køkken. På den måde kan du måske undgå at male låger, hvilket er et ganske krævende arbejde, hvis det skal blive nogenlunde pænt.
mvh
Enig med jakob zp, lad køkkenet være, ejendommænglere og andre siger at det har ingen formål har at "sminke køkkenet" før salget. Næsten alle vil rive det ned få dage efter overtagelsen.

 

Der vil jeg nu være uenig.... Men det kommer vist også lidt an på hvor salgsbart huset er i sin helhed. For grønne borde og brune vægge er altså ikke lige det der imponerer mest.
Lyse farver, helst hvidt så ser rummet større ud, og folk kan så bedre abstrahere fra manglen på farver og forestille sig hvordan de vil indrette, end de kan hvis der eks. er en voldsom pink eller orange på væggen.
Og det er altså uanset om køber lægger nyt køkken ind eller ej, man skal først lige imponere på billederne for at man kan sælge.
Hvis det er meget let at sælge huset, eller hvis man vil gå meget langt ned i pris, så jo.... Lad endelig være med at gøre noget, så skal folk jo nok komme forbi alligevel, men hvis man end ikke får en eneste besøgende til åbent hus, så skal man gøre NOGET.... Og lidt bejdse og et par skaktern er altså en hurtig og billig metode til at få "shinet op".
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for jeres svar allesammen.

Puuuhhh.... sikke en omgang. Det er godt nok træls at skulle sælge fordi der der er mange som ikke kender forskel på dit og mit! Det er bare så et dejligt hus med en 1000m2 stor grund lige ned til odense å....udsigten er til store naturarealer,- ræv, fasaner og masser af fulgle i haven. Suuuk!

Vi er blevet enige om at lade køkken være køkken, og så må vi give køberne et afslag til det ødelagte gulv. Det irriterer mig bare rigtig meget, fordi det faktisk kun var køkken og bad vi manglede at få lavet.

Vores hoveddør er forsøgt sparket ind, med det resultat at karmen er klækket lidt (har egentlig kun forårsaget at døren ikke længere binder). Glasset er også smadret, men det bliver skiftet om 3 ugers tid. Ville i bøvle med at skifte dør? Jeg synes vi bare skal lade den være, da den og alle vinduer alligevel skal skiftes da det er medtaget... Man kan vel bare lime karmen (er flækket fra hvor låsen hæfter og ca.10-15 cm ned lodret)?
Da den med den flækkede karm kommer med på tilstandsrapporten, så ville jeg prøve at besøge www.genbyg.dk og se om ikke jeg kunne finde en dørkarm der nogenlunde matcher hvad jeg har af dør, og så bare skifte den.... Du får en karm for... nogle hundrede kroner, og det tager max en halv dag at sætte i. Og så slipper du for grimme K-etellerandet på tilstandsrapporten. Og hvis rapporten IKKE indeholder denne "fejl", og du har været bekendt med forholdet, så kan køber EFTER handlen komme og brokke sig til ejerskifteforsikringen, som vil komme til dig fordi du har glemt at oplyse om problemet ved salg. Det ville være møgirriterende.
Du har da ganske ret.... Det med tilstandsrapporten havde jeg helt svedt ud...

Meeen da vi købte huset i sin tid var der vist kun en k3 som er en punkteret rude på 1.sal, så den kan sagtens bære en flækket karm. Der var ikke ret mange anmærkninger, og ingen alvorlige... Vi har heldigvis et "sundt hus", så det skulle ikke blive så svært at sælge. Vi vil bare gerne komme gældfrie ud i den anden ende - ville dog ikke brokke mig hvis vi tjente et par kroner. Vi skal bare væk hurtigt...
har i ikke en forsikring der dækker skaderne fra indbruddet ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jo det har vi,- dog er nogen af skaderne store (fx. hul i væggen efter fladskærm som er brækket af væggen), så vi skal have en taksator ud og vurdere. De ting kan vi ikke få udbedret før han har været her.

Bor her selv i pt og får malet de sidste ting, shinet op osv, så vi kan få lavet en aftale med en ejendomsmælger om forhåbentligt et par uger (der er 3 ugers leveringstid på nyt glas til vores vindue og vores hoveddør).
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også