Deling af rundstok samt glasfiber spørgsmål

Hvordan deler man en rund stolpe på langs i 2 lige store dele? Lad os sige den er 10 cm i diameter.. Findes der en smart måde at gøre det på med en rundsav , stiksav eller?

Nogen der har nogle gode råd til hvordan man lægger glasfiber rundt om skarpe hjørner?
Det er gjort nogen steder i båden uden der er luftlommer så det må ku lade sig gøre.. bla forstærkning i siderne indvendigt er der lagt et brædt med glasfiber rundt om.. Det er lavet i hånden efter båden er støbt så det må ku lade sig gøre..
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aj, sikke da nogle svære spørgsmål, sådan en nytårsdag...

Til deling af stolpen ville jeg nok bruge en båndsav, hvis jeg havde adgang til sådan én. Og så i øvrigt fiksere stolpen med et par lister og nogle strips (som naturligvis går til undervejs i skæreprocessen), så stolpen ikke drejer sig og du ender med en gigantisk trykimprægneret proptrækker i stedet for to halvmåneformede træstykker.

Glasfiber om skarpe hjørner? Hvis du ikke har noget af det vacuum-udstyr, de bruger, når de støber kulfibermaster professionelt, så benyt den tyndeste og blødeste måtte, du kan finde, i hvert fald til det inderste lag. Smør godt med polyester på emnet inden, og sørg for at fedte måtten godt ind, når du monterer den..

Ved ikke, om følgende måde virker, men den dukkede lige op i mit nytårs-bagskid-plagede hoved. Det er uden ansvar, og mere glasfiber-rutinerede må endelig protestere, hvis jeg er helt på vildspor.

Man kunne eventuelt tage en sort plastic-sæk og skære den op i et passende stykke, smøre godt med voks på det og så lægge det udenpå støbningen, et par stykker gammel skumgummi udenpå og så enten snøre det godt sammen med f.eks. en 'blæksprutte' fra bilen eller bruge nogle skruetvinger og et par overskydende træstykker. Så burde man kunne undgå luftblærerne, men det er som sagt fuldstændig uafprøvet, og jeg aner ikke om plastic'en vil slippe igen eller om voksen påvirker hærdningsprocessen i negativ retning. Det er nok en god ide at prøve det på et testemne først. Og hvis du skal støbe udenpå, skal der afrenses helt hysterisk for voks (acetone eller fortynder), ellers binder det ikke ordentligt. Og jeg mener hysterisk, det er ikke bare lige at tørre det over med en klud, der har snuset til acetone-flasken, vi taler en opvaskebørste eller en køkkensvamp, der er gennemvædet. Og husk at bruge gummihandsker, acetone og fortynder er ikke godt ved huden (og alt skal foregå i vel-ventileret område, helst udenfor).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Albino og teraform.
Det er ikke nok at rengører støbt glasfiber hvis der skal støbes flere lag på efter det er hærdet op. der skal slibes så overfladen igen bliver ru. Ellers vil det nye slippe efter et stykke tid.

V.h. Håndværkeren
Jeg flækkede en rundstok, på min rundsav uden hjælpemidler, spaltekniven forhindrede at emnet drejede, kan ses på min jolle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis