Spabadekar

Jeg skal til at lave badeværelse og fruen ønsker et spabad, så det skal hun selvfølgelig have. Hvis nogen ef jer har erfaringer og tips vil jeg gerne høre dem, da vi aldrig har haft spabad før og ingen erfaringer har.

Jeg kan forstå at hvis man har et stort spabad, er det lidt som en lille swimmingpool, hvor vandet bliver i. Der skal klor i og man vasker sig af inden man går i spa'en. Men det jeg har i tankerne er noget i en størrelse som vi har råd til at fylde op hver gang den skal bruges, men stadig så man ikke synes det er for lille.

Jeg har søgt lidt og kan se at de fås fra 70 x 140 og op efter til een person. Men hvor stor bør det min. være? Jeg har set et to to personer på på 90 x 170 som dette http://www.spacenteret.dk/product.asp?product=710&sub=0&page=4 . Er det en fin størrelse? Hvis det kan stå mellem et par væge hvor hvor der er 175cm mellem, vil det perfekt. Men hvis det bliver for småt, så må jeg placere det et andet sted.

Hvad med at anvende spabadet som badekar. Kan det give problemer med sæberester i slanger og lignende?

Hvad med adgang for at kunne servicere det? Er det normalt tilstrækkelig at have adgang fra een side?

Hvad med massage systemer? Nogle har luft. Nogle har vand. Og nogle har begge dele. Hvad skal man have?

Nogle reklamerer med hvor meget effekt pumperne er på. Hvor meget skal der til før det er godt?

Andre tips til førstegangs spakøbere?

På forhånd tak!
Hans
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, der er fordele og ulemper ved alle kar typer.

Det første du skal gøre er at finde ud af om det skal være et kar til en eller til flere. To er hyggeligere, men hvis man ikke ER to i karet, så er de fleste kar pludselig meget dyrere at fylde op.
Skal det være inden eller udendørs kar ?
Hernæst skal du finde ud af hvilken størrelse du vil have. Du skal op på min. 135 cm i længden for et sidde kar, og ca. 180 for et liggekar. Men de fleste spa kar er siddekar, så det behøver du ikke at bekymre dig om, men du bør have pladsen.
Når du har fundet ud af hvor meget plads du kan/vil afsætte til karet, og hvor, så skal du finde ud af om det skal være fritstående eller et hjørnekar. Hjørnekar er selvsagt det mest pladsøkonomiske, men for syns skyld, så ser de fritstående kar altså enormt flotte ud, hvis man har pladsen.
Hernæst skal du så finde ud af hvor mange liter karet skal være på. et to personers kar skal normalt være min. 180l for at det er behageligt at sidde i det. omkring 250-400 liter er ikke unormalt, men det koster jo lidt mere at bruge så meget varmt vand, og hvis du ikke har en tilstrækkeligt stor varmtvandsbeholder, så skal du også kompensere for det ved at bruge ekstra strøm på at varme vandet op (og så skal du have et kar med opvarmning).
Så skal du finde ud af hvor mange massage dyser du vil have. Du bør have min. 4 og gerne 6-8 til ryggen, og gerne 2-3 stykker til fødderne, de skal naturligvis være baseret på vand, da det giver den bedste massage. Plus måske lidt terapirlys, og nogle luftbobler i bunden af karet. Men hvis det er et to personers kar, skal begge sæder så have mange dyser til ryggen og føderne, eller skal man "tage tur", og dermed spare på antallet af dyser ?
Herudover, skal man bruge sæbe, eller massage olie når man sidder i karet ? For så skal det have nogle gode rense faciliteter.

Inden man får set sig om har man brugt 2-3 måneder på at finde det rigtige kar (!) Det havde vi i hvertfald. Og i sidste ende, valgte vi alligevel at gå på kompromis, fordi det blev alt for dyrt at få alle de features vi gerne ville have.

Servicering skal man normalt ikke tænke på. Der skal være adgang til pumpen, og det kan du normalt få ved enten at montere en skjult lem i fronten, eller ved at flytte karet ud fra en evt. væg når det skal serviceres.
Pumpestørrelse, har noget at gøre med hvor meget kraft der kan komme på karet, men det er mest de udendørs kar til 5-6 personer man skal være opmærksom på, for der skal pumpen jo ligesom en pool, rense vandet, varme det osv. I en indendørs model, så er det primært opvarmning og massage, og så skal pumpen ikke være vanvittigt stor, da der normalt er et elektrisk varmelegme også. Bemærk dog at pumpen skal kunne håndtere snavs osv. hvis du også vil bruge karet som badekar.
Hej Hans123456789

Nu er jeg nok ikke den helt rigtige til at være en af de første som kommer med et godt råd, da jeg endnu ikke selv er ejer af et spabad, men det ligger dog i mine fremtidige overvejelser, når jeg om 1-2 år skal have bygget til.

Alt efter hvor meget I vil ofre på et spabad, så vil jeg vælge det de kalder et ægte jacuzzi som du finder her: http://www.jacuzzi.dk/
I følge deres hjemmeside, så er deres jacuzzi bakteriefrie, kan tåle badeolier, cremebade, salt og andre badeprodukter og så skriver de, at de har patent på noget de kalder micro bobler, som skulle masserer dobbelt så godt...Men læs selv de 6 fordele her: http://www.jacuzzi.dk/derfor/fordele.html

Jeg ved godt at de er dyrer, men personlig vil jeg heller købe det rigtige første gang, om så det kræver at jeg evt. skal vente lidt længere inden jeg evt. har råd til at købe kvalitets spabadet.

Hvis jeg var dig vil jeg også spørge her i NG, om hvordan deres køb af spabad forløb, for så vidt jeg husker, så har der for noget tid siden været en stor forhandler af swimmingspools og spabade oppe i medierne, da hans produkter og service ikke levede op til kundernes forventning...Desværre husker jeg ikke navnet på produktet og forhandleren, men det var ikke de ovennævnte jacuzzi's han solgte.

Og nej, jeg har intet med http://www.jacuzzi.dk/ at gøre, men synes bare at deres produkter osser af kvalitet og det kan jeg godt lide wink

Held og lykke med købet af jeres kommende spa.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej Hans,

Der findes rigtig mange spaproducenter ikke alle laver deres ting så de er i orden, og efterfølgende yder en god service og garanti. så pas på!!

Jeg kan her advare dig om at bruge LJ Spa og Pool i Tørring, jeg har selv købt en spa af ham for 6 år siden, og blev snydt så det drev, og da karet gik i stykker ville han ikke reparere på garanti sad

Nu er det ikke kun en advarsel fra mine egne erfaringer, LJ Spa og Pool i Tørring er berygtet landet over, bare spørg en vilkårlig forhandler de har alle kun negativt at berette om dette firma.

Ellers kan jeg anbefale Royal Skandinavia www.royal.as, de bygger nogle flotte spa bade, de har selvdrænene rørsystem, så der ikke står gammelt vand i rørerne, dette har vores spa fra LJ ikke sad , og det lugter fælt (råddent) når man starter det op, og kræver en ekstra rengøring hver gang det skal bruges sad

Royal har desuden også et system der hedder EWAC det er et system der automatisk doserer desinfektionsmiddel efter brug, så rørerne er rene, samt doserer desinfektionsmiddel direkte i vandet når du skal bade, så slipper du for at bruge klortaps, som også er meget dyere at bruge

Royal kan som de fleste andre producenter levere spabadet med præcis den indmad som du ønsker. Jeg har selv en Royal Round i sommerhuset, og den er jeg meget glad for smile

Hvis jeg kan hjælpe dig nogle spørgsmål vedr. Royal, så er du meget velkommen til enten at skrive her, eller sende en PM/mail

Venlig hilsen

Klaus
Nogle af vores venner havde lejet et sommerhus og glædede sig naturligvis til at skulle i det dejlige spa-bad. Det blev fyldt op med vand og de hoppede i det dejlige varme vand og aktiverede luftdyserne. Det resulterede så i at der blev sprøjtet flere hundrede edderkopper ud i vandet da de åbenbart havde valgt at tage ophold/yngle i luftslangerne.
Så jeg ved skam godt at jeg ihvertfald aldrig skal have et spa baseret på luft :-)
Ud over det er jeg desværre ikke spa-bads-kyndig Hans.
Men god fornøjelse med det.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
Jeg arbejder i et firma der leverer de fleste dele til en lang række af de Nordeuropæiske spa producenter, og er derfor måske en del farvet af hvad man i branchen ser som kvalitet. Omvendt har jeg af samme årsag ikke nogen specifikke foretryúkne mærker, men derimod en generel viden om hvad man bør vælge efter:

- Køb et kar hvor du i udstillingen kan få lov at stille dig på i karret. En del af de billige kar er så tynde i materialet at de nærmest ikke kan tåle at man bevæger sig op i dem. Sandsynligheden taler for at når karret bøjer meget når man træder op i det, vil det formentlig hurtigt blive utæt omkring dyser osv.

- Sørg for at købe kar der er godkendt i henhold til den europæiske standard EN60335-2-60, der sælges nemlig faktisk en del kar der ikke kan leve op til denne standard (det er hovedsagelig om sikkerhed).

- Hvis du vælger karret for massage effekten, bør du vælge et kar med vandpumpe på. En vandpumpe på maks. 700W burde kunne gøre det i de karstørrelser du snakker om. Blæseren er bare til "hygge-bobler", men man bør dog ikke helt undvære blæseren. De fleste bedre kar har nemlig blæser med dry-blow funktion der efter at karret er tømt sørger for at blæse hele rørsystemet under karret tørt så der ikke står vand og rådner i rørene.

- Vælg et kar der er 100% drænerbart, så alt vand løber ud af dyser og rørsystemer når karret tømmes. Dette er de fleste lidt bedre systemer faktisk, men der findes stadig en del er ikke har denne facilitet med de ulemper som Klaus har nævnt.

- Når dit kar skal tømmes efter hvert brug, er der ingen grund til at købe et kar med indbygget kemisk desinfektion. Du vil aldrig få glæde af det, men derimod er du nødt til at skylle dig under bruseren efter brug, for at skylle klor (eller hvad det pågældende system nu bruger) af kroppen. Hvis du endelig vil have desinfektion på karret, bør du vælge et system med en lille ozonator indbygget, helst en der giver max. 50mg/t. Sæberester og lign. i rørene er ikke det store problem, når du har brugt det i karret, smider du bare lige en desinfektions tab i karret inden du tømmer det, så nedbryder den de rester der evt. sidder tilbage, den kan også være en god ide med regelmæssige mellemrum til at fjerne hudrester og lign.

- Der er ingen grund til at vælge et kar med indbygget varmer, så længe du regner med et kar du skal tømme efter hvert brug. Det skulle da lige være hvis din vandvarmer ikke kan levere nok varmt vand, ellers har du ikke noget at bruge den til. Man anbefaler i øvrigt at man anvender vandmassage funktionen i et kar maks. 20 minuter af gangen, og på den tid når vandet jo ikke at blive koldt.

- Mht. størrelser er der ikke meget andet at gøre and at tage ud og se karrene fysisk, og se hvor stort et kar man gerne vil have.

I øvrigt er det du snakker om ikke et spabad, men derimod en whirlpool. I spabade lader man nemlig vandet blive i, men forskellen er vist mest for branche-nørder wink
Annonce
Jeg har haft lejet en lejlighed, hvor der var et hjørne(whirlpool iflg. ashsep10)

Det havde luft dyser til at give bobler i vandet. De 2 motorer der lavede boblerne larmede alt for meget til at det var en glæde i længden...(Der var 2 hastigheder).

[Edit] Så jeg ville tjekke hvor meget motorerne larmer!

Derudover skulle jeg gøre skidtet rent med noget kemisk stads der skulle ligge i karret og opløse skidt/dræbe bakterier.

Nåå jeg forresten, den ene luft-dyse var stoppet i starten (Der var vist 6 dyser), og da den begyndte at virke, kom der noget brunligt slam ud - men det blev renset og så virkede de som de skulle.

Det endte med at når min kæreste og jeg benyttede det, var det uden at tænde for luft dyserne, da vi ikke kunne ligge og nyde det, grundet støjen. På samme måde som et alm. kar-bad.

Derimod når jeg havde mine kammerater på besøg, var de vilde med at gå i sauna hos mig og benytte mit whirlpool (spa-bad) alt imens vi drak øl og fortalte røverhistorier om alle de tøser vi havde kendt...- jeg boede i Finland på den tid, hvor der er meget almindeligt at holde sauna-fest
Luft larmer ganske rigtig temmelig meget, men hovedparten af støjen opstår faktisk fra luftens bevægelse gennem vandet og boblerne, men det er nu nok underordnet. Der er en del af de nordiske producenter der er begyndt at lave kar men low-noise blæsere, der så godt nok laver færre bobler, men som så til gengæld larmer en hel del mindre. Om de kan kombineres med en ordentlig pumpe til vandmassage, ved jeg ikke.
Citat fra Hans123456789

Hvad med at anvende spabadet som badekar. Kan det give problemer med sæberester i slanger og lignende?

Hvad med adgang for at kunne servicere det? Er det normalt tilstrækkelig at have adgang fra een side?

Hvad med massage systemer? Nogle har luft. Nogle har vand. Og nogle har begge dele. Hvad skal man have?

Nogle reklamerer med hvor meget effekt pumperne er på. Hvor meget skal der til før det er godt?

Andre tips til førstegangs spakøbere?

På forhånd tak!
Hans


Og så er der ham den negative!!:p

Vi troede også det var alle tiders med spa, og brugte Hustrus arv efter sin salig fader, der blev tilvejebragt ved at jeg som LDS knoklede på med at sætte den lejede lejlighed i stand til aflevering (uden friværdi!!)

Vi købte så en Royal, med alt udstyr, og ikke et ondt ord om det!

Du bliver hurtig træt af at bruge det som badekar, idet lortet skal renses, files, pudses, poleres, tørres, desinficeres osv osv. Det tager en krigs tid og lidt til!confused

For at servicere det, skal fortsatsen fjernes under møje og meget besvær, eller du skal bygge noget kunstfærdigt lemværk.

Det larmer helt vildt og sprøjter til alle sider, selv på lav kraft. Glem om at ligge og læse eller halvblunde, men hvis du har damen med og er ung, nyforelsket og viril, kan du måske abstrahere fra den øresønderrivende larm.biggrin

Det er efter min mening det værste spild af gode, surttjente penge, jeg har været med til.
Jeg foretrækker meget et varmt, kraftigt brusebad.
Jeg har brugt karret 4-5 gange i de 6-8 år vi har haft det. Bøvl, biks og besvær.

Som det måske kan forståes, kan jeg slet ikke anbefale det skidt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for de mange gode svar! Det har givet lidt mere at tænke på
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis