Guide til multimeter...

Hej alle.

Tråden her er startet på baggrund af en anden tråd under 'Lav bil', hvor der øjensynligt var lidt tvivl om, hvad et multimeter egentlig viser.

Jeg er kun hobby-elektronik-mand. Har en halvfærdig elektroingeniør-uddannelse bag mig, og har puslet med elektriske dingenoter i mange år. Jeg er med andre ord absolut ikke ekspert på området, men synes lige, det kan være på sin plads med en kort introduktion til brug af et multimeter (mere kvalificerede er velkomne til at rette mig, når jeg får noget galt i halsen)

Jeg har taget udgangspunkt i et af de billige multimetre fra Harald Nyborg. Dels findes der mange af disse i de danske hjem, dels ligner de på mange måder de dyrere (f.eks. Fluke) rent betjeningsmæssigt. Gennemgangen starter fra lodret (Off) og højre om.

Volt, vekselspænding:

V~ [250] Bruges typisk til at måle, om der er spænding på en stikkontakt. Ledninger i de to nederste stik.

V~ [200] Bruges til vekselspænding op til 200 volt. Anvendes sjældent, men kan f.eks bruges til at måle, om der er spænding på trafo'en til diode-lyskæden. Ledninger i de to nederste stik.

Ampere, jævnspænding (A=):

Her sættes multimeteret i serie med det strømforbrugende apparat. Tricket er, at der i multimeteret sidder en modstand (meget lille, så den ikke påvirker målingen mere end højest nødvendigt), og det, man måler, er spændingen over denne modstand, som ved hjælp af Ohms lov (U=R*I) omsættes til en strømstyrke, der vises i displayet. U=R*I betyder at spændingen i volt (U) er lig modstanden i Ohm (R) ganget med strømstyrken i Ampére (I). Så hvis den indre modstand i multimeteret er 0,1 Ohm, og der måles 1 volt over denne modstand, så er strømstyrken 10 Ampére.

På modellen fra HN er der 4 områder + den kraftige (2A) til at måle strømstyrke med. [200u] er det laveste, 1u (tegnet My) er lig med en mikroampére eller 1/1000000 Ampére. Det højeste af de fire er 200 mA, eller 0,2 Ampere. Det svarer til, hvad en 50 Watts pære bruger ved 230 volt. En god huskeregel her er, at effekten i Watt er lig spændingen i Volt ganget med strømstyrken i Ampére. Derfor ryger sikringen også, når man prøver på at lave kaffe, koge te-vand og varme pizza i mikro'en samtidig. 800W + 700W + 1200W = 2700W delt med 230 Volt = ca 12 Ampére, lidt mere end de 10, der sidder i de fleste hjem.
Det leder frem til den sidste indstilling til strømstyrke-måling, den der hedder [DC 2A]. Her skal man skifte til den øverste bøsning med den ene af ledningerne, da den lille modstand i apparatet ellers brænder over. Her kan måles op til 2 Ampére. Som en fodnote kan indskydes, at 20 miliampére (0,02A) gennem hjertet er nok til at slå et voksent menneske ihjel.

Diode-gennemgang:

Næste indstilling er den med den lille trekant med en streg for enden. Det er i princippet en modstands-måling, men da en diode altid har 0,7 Volt mellem plus og minus i gennemgangs-retningen, skal multimeteret sende mere spænding end dét ud, for at måle, om der er gennemgang i dioden. Og hvad er så lige en diode? Det er en komponent, som leder strøm i én retning, og spærrer for strøm i den anden retning. Spørger man sig selv, om man overhovedet ejer en diode, så er svaret et rungende JA! De fleste lyskæder, laderen til mobilen, transistorradioen, der er dioder i dem alle.

Modstand (Ohm):

De næste fire trin vedrører modstand. Her sender multimeteret en svag spænding ud i prøveledningerne, og ud fra strømstyrken beregnes den Ohm'ske modstand via Ohms lov som beskrevet tidligere. Den Ohm'ske modstand er den målte modstand ved en konstant spænding, som kan være meget forskellig fra Impedansen, som er afhængig af spændingens frekvens. En kobbertråd viklet om et søm kan have en meget lav (1R) Ohmsk modstand (lig med kobbertrådens modstand alene), men sender man f.eks. lysnet-strøm med 50 Hz igennem den, viser den pludselig 75R. Det samme med en kondensator, som vi alle har siddende på vores køleskab for at tage zap'et, når termostaten slår fra. Ved jævn spænding er modstanden næsten uendelig høj, men ved pludselige ændringer er kondensatoren stort set lig en kortslutning.

Indstillingerne går fra 200 Ohm til 2000 KOhm. For de fleste er 200 Ohm det rette måleområde. Det kan afsløre, om der er gennemgang i forlængerledningen, om én af pærerne i juletræskæden er sprunget, eller om el-kedlen eller en sikring i fjernsynet er brændt af. De øvrige områder er mest for nørder.

Volt jævnspænding:

De sidste 5 trin på drejeknappen vedrører jævnspænding. Her kan måles fra 1 mV til 250 V. Ved de helt lave spændinger skal man dog tage målingerne med et vist forbehold. Prøv f.eks. at tage en af prøvepindene i hver hånd, og så se hvad det udløser af spænding (5 - 30 mV). Men ved de højere spændinger måler den såmænd rigtig nok. Kan typisk tjekke, om en mobil-lader eller en strømforsyning til den blærbare virker, og den er uundværlig i bilen/båden/campingvognen for at tjekke 12 volt-installationen.

Hvor kan det gå galt?

Hvis nu fjernsynet derhjemme går død, og man tænker 'Aha, jeg har et multimeter', så er man på vildspor. En måling med et multimeter på en printplade i et hvilket som helst moderne apparat er næsten dømt til at mislykkes. Der er så mange andre faktorer, der spiller ind, at man lige så godt kunne have sat tungen ned på, og hvis det gjorde av, var der spænding på.

Multimeteret har sin berettigelse i den simple verden, gennemgangsmåling, spændingsmåling i biler og både, tjek for lækstrøm ved laderelæer og lignende. Men dér er det også guld værd.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej alle. Tråden her er startet på baggrund af... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Lad den være tændt natten over, så har den nok grillet nogle natmøl. Min erfaring er, desværre, at fluer fanger den ikke.

Og til alt det foregående:
Min gamle lærer på teknikum sagde engang i en fysiktime: Den første forbindelse for at måle på et kredsløb er helt ufarlig!
Den næste kan være en kortslutning - og hvis I ellers måler noget som helst, så gør jer klart om I måler mellem jul og nytår eller mellem nytår og jul

mvh


 varmetossen

ja.

hvis man har det rette udstyr.!

Så er der også mig der ikke fatter hat af det her 🙄🤡 

Kunne der blive en gennemgang af de mange forskellige ord/navne: Volt -Watt - Amp, osv. 

Jeg er båd ejer og har 12 Volt fra 3 x 100 amp gel batterier. De forsynes fra en 50 Watt solcelle og en generator på motoren når jeg sejler ! Og en lader når jeg har land strøm. 

Mit 220 Volt net forsynes fra land strøm eller en inverter på 4000 Watt

Jeg får alt gennemgået at en aut. Men vil jo gerne forstå det, hvis der opstår problemer mens jeg er ude!!

Som det er nu bliver noget 12 Volt lavet til 220 for at forsyne lys og et køleskab. Men vel mest økonomisk at køre det meste på 12 Volt f.eks. kan lys jo sagtens klares med LED Således at jeg mest laver landstrøm om til 12 Volt og kun lidt 12 Volt til 220 tænker der må gå noget tabt???

Pfh. Tak


Hvis det er værd at lave noget, er det også værd at lave det godt!!!!

Jeg mener at en moderne inverter har en virkningsgrad på over 85% , så det ville jeg ikke bruge ret meget krudt på..

Hvad vil du vide om volt-watt-amp? Noget specielt? der er hundredevis af videoer på Youtube.

Mvh.

Mikkel


Annonce

Velkommen på LDS Jola. 

Volt er spænding og det kan være både jævn og vekselspænding. Når du har dine 12V på batterier er det jævnspænding og de 230 V enen fra land eller inverter er Vekselstrøm. 

Vil du måle på spænding skal du indstille multimeter på V og så enten jævn = eller veksel (bølgelinie). Der skal altid holdes 2 prøvepinde på og den viser å spænding imellem disse 2 punkter. Måler du f.eks. 12 V over en sikring i dit lavspændings udstyr, så er den sprunget. 

Du kan også sætte den ene pind på minus og den anden på klemme før sikring så skal der måles 12 V så flyttes til efter sikring ( den anden stadig på minus) viser det ikke 12 V er den også sprunget

Modstand Ohm siger lidt sig selv at det er den modstand der er i det du måler. Tager vi igen sikringen og du har taget den ud, sætter du multimeter på ohm. Inden du flytter prøvepinde vil denne vise uendelig modstand Når så prøvepinde kommer på sikringens 2 ender skal det vise tæt på 0 ohm hvis sikring er og. Hvis multimeter stadig viser uendelig modstand er sikring gået. 

Det samme med pærer. Nogle få hundrede ohm (afhængig af størrelse ) så er den god nok, hvorimod ved uendelig ohm er den sprunget

Ampere er den strøm der løber igennem ledninger. Det er ikke så let at måle med multimeter. De måler ofte højst 2 A og den skal forbindes i serie med strømmen. Men det er oftest ikke nødvendig at måle ampere for at fejlfinde. Des flere ampere der skal gå i en ledning des tykkere skal den være. 

Watt er den energi der bruges eller kan bruges. I jævnstrøm er det Volt x Ampere. Deraf følger at hvis volt er lavt ( 12 V) så skal ampere være det højere for at yde det samme arbejde. 

Så en forlygte pære til bil på 12 V 50 W trækker godt 4 Ampere 

En gammeldags glødepære tilsvarende på 230 V 50 W trækker 0,22 A 

Derfor skal ledninger til 12 V oftest være langt tykkere end dem til 230V 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Takker tror jeg er ved at fatte det 🤔🙄


Hvis det er værd at lave noget, er det også værd at lave det godt!!!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis