Guide til multimeter...

Hej alle.

Tråden her er startet på baggrund af en anden tråd under 'Lav bil', hvor der øjensynligt var lidt tvivl om, hvad et multimeter egentlig viser.

Jeg er kun hobby-elektronik-mand. Har en halvfærdig elektroingeniør-uddannelse bag mig, og har puslet med elektriske dingenoter i mange år. Jeg er med andre ord absolut ikke ekspert på området, men synes lige, det kan være på sin plads med en kort introduktion til brug af et multimeter (mere kvalificerede er velkomne til at rette mig, når jeg får noget galt i halsen)

Jeg har taget udgangspunkt i et af de billige multimetre fra Harald Nyborg. Dels findes der mange af disse i de danske hjem, dels ligner de på mange måder de dyrere (f.eks. Fluke) rent betjeningsmæssigt. Gennemgangen starter fra lodret (Off) og højre om.

Volt, vekselspænding:

V~ [250] Bruges typisk til at måle, om der er spænding på en stikkontakt. Ledninger i de to nederste stik.

V~ [200] Bruges til vekselspænding op til 200 volt. Anvendes sjældent, men kan f.eks bruges til at måle, om der er spænding på trafo'en til diode-lyskæden. Ledninger i de to nederste stik.

Ampere, jævnspænding (A=):

Her sættes multimeteret i serie med det strømforbrugende apparat. Tricket er, at der i multimeteret sidder en modstand (meget lille, så den ikke påvirker målingen mere end højest nødvendigt), og det, man måler, er spændingen over denne modstand, som ved hjælp af Ohms lov (U=R*I) omsættes til en strømstyrke, der vises i displayet. U=R*I betyder at spændingen i volt (U) er lig modstanden i Ohm (R) ganget med strømstyrken i Ampére (I). Så hvis den indre modstand i multimeteret er 0,1 Ohm, og der måles 1 volt over denne modstand, så er strømstyrken 10 Ampére.

På modellen fra HN er der 4 områder + den kraftige (2A) til at måle strømstyrke med. [200u] er det laveste, 1u (tegnet My) er lig med en mikroampére eller 1/1000000 Ampére. Det højeste af de fire er 200 mA, eller 0,2 Ampere. Det svarer til, hvad en 50 Watts pære bruger ved 230 volt. En god huskeregel her er, at effekten i Watt er lig spændingen i Volt ganget med strømstyrken i Ampére. Derfor ryger sikringen også, når man prøver på at lave kaffe, koge te-vand og varme pizza i mikro'en samtidig. 800W + 700W + 1200W = 2700W delt med 230 Volt = ca 12 Ampére, lidt mere end de 10, der sidder i de fleste hjem.
Det leder frem til den sidste indstilling til strømstyrke-måling, den der hedder [DC 2A]. Her skal man skifte til den øverste bøsning med den ene af ledningerne, da den lille modstand i apparatet ellers brænder over. Her kan måles op til 2 Ampére. Som en fodnote kan indskydes, at 20 miliampére (0,02A) gennem hjertet er nok til at slå et voksent menneske ihjel.

Diode-gennemgang:

Næste indstilling er den med den lille trekant med en streg for enden. Det er i princippet en modstands-måling, men da en diode altid har 0,7 Volt mellem plus og minus i gennemgangs-retningen, skal multimeteret sende mere spænding end dét ud, for at måle, om der er gennemgang i dioden. Og hvad er så lige en diode? Det er en komponent, som leder strøm i én retning, og spærrer for strøm i den anden retning. Spørger man sig selv, om man overhovedet ejer en diode, så er svaret et rungende JA! De fleste lyskæder, laderen til mobilen, transistorradioen, der er dioder i dem alle.

Modstand (Ohm):

De næste fire trin vedrører modstand. Her sender multimeteret en svag spænding ud i prøveledningerne, og ud fra strømstyrken beregnes den Ohm'ske modstand via Ohms lov som beskrevet tidligere. Den Ohm'ske modstand er den målte modstand ved en konstant spænding, som kan være meget forskellig fra Impedansen, som er afhængig af spændingens frekvens. En kobbertråd viklet om et søm kan have en meget lav (1R) Ohmsk modstand (lig med kobbertrådens modstand alene), men sender man f.eks. lysnet-strøm med 50 Hz igennem den, viser den pludselig 75R. Det samme med en kondensator, som vi alle har siddende på vores køleskab for at tage zap'et, når termostaten slår fra. Ved jævn spænding er modstanden næsten uendelig høj, men ved pludselige ændringer er kondensatoren stort set lig en kortslutning.

Indstillingerne går fra 200 Ohm til 2000 KOhm. For de fleste er 200 Ohm det rette måleområde. Det kan afsløre, om der er gennemgang i forlængerledningen, om én af pærerne i juletræskæden er sprunget, eller om el-kedlen eller en sikring i fjernsynet er brændt af. De øvrige områder er mest for nørder.

Volt jævnspænding:

De sidste 5 trin på drejeknappen vedrører jævnspænding. Her kan måles fra 1 mV til 250 V. Ved de helt lave spændinger skal man dog tage målingerne med et vist forbehold. Prøv f.eks. at tage en af prøvepindene i hver hånd, og så se hvad det udløser af spænding (5 - 30 mV). Men ved de højere spændinger måler den såmænd rigtig nok. Kan typisk tjekke, om en mobil-lader eller en strømforsyning til den blærbare virker, og den er uundværlig i bilen/båden/campingvognen for at tjekke 12 volt-installationen.

Hvor kan det gå galt?

Hvis nu fjernsynet derhjemme går død, og man tænker 'Aha, jeg har et multimeter', så er man på vildspor. En måling med et multimeter på en printplade i et hvilket som helst moderne apparat er næsten dømt til at mislykkes. Der er så mange andre faktorer, der spiller ind, at man lige så godt kunne have sat tungen ned på, og hvis det gjorde av, var der spænding på.

Multimeteret har sin berettigelse i den simple verden, gennemgangsmåling, spændingsmåling i biler og både, tjek for lækstrøm ved laderelæer og lignende. Men dér er det også guld værd.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Super fedt indlæg, jeg har ejet et multimeter længe, men ikke vidst ret meget om brugen af det. TAK biggrin
En udemærket beskrivelse, men jeg har dog to ankepunkter.

1. modstand.
Det multimeteret måler er den ohmske modstand. Måling på spoler og kondensatorer er principielt ikke mulig. I din beskrivelse af en spole kunne man forledes til at tro, at man kan sende 'lysnetstrøm' gennem samtidigt med at man bruger multimeterets ohm-områder. Det vil imidlertid omgående føre til, at man skal ud og købe et nyt multimeter, hvis man forsøger på det. (I parantes bemærket skal der voldsomt mange vindinger om et jernsøm før du får en impedans på 75 ohm ved 50 Hz).

2. TV (og radio)
Her er jeg lodret uenig med dig. Så længe man måler jævnspænding under 300-400 volt så er multimeteret nærmest ideelt til at måle med. Med multimeteret kan man checke om strømforsyningen giver de ønske spændinger fra sig og om disse spændinger kommer frem til de enkelte kredse. Dermed er fejlen fundet i omkring halvdelen af alle tilfælde. Selvfølgelig kræver det at man har et diagram over enheden, eller at der på kredsløbspladen er trykt spændingsniveauet.

HF-delen og afbøjningen kan man selvfølgelig ikke måle ret meget på (bortset fra forsyningsspændingen). Ofte er der dog en del punkter, hvor der ligger (eller skal ligge) en DC-spænding med en lav indre modstand, så helt umuligt til fejlfinding er multimeteret heller ikke der.

Jeg vil godt advare dem, der ikke ved en lille smule om et TV's opbygning, om at stikke fingrene ned i TV'et, idet der er en livsfarlig højspænding (adskillige kilovolt) på visse dele, selv længe efter at apparatet er slukket, og der kan springe lange gnister, blot man kommer i nærheden af disse dele.
Efry: Tak for input, og godt nytår.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

bare til efry. de, der kan læse et diagram over et fjernsyn, og iøvrigt forstår dine skrivelser, ved uden tvivl hvordan mulimetret virker

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
albino.

denne multimeter har jeg også en af dem cb 831b. med "gummi" kape.
som er taget fra den anden multimeter.!
åbenbaret den svageste i dt. serien. men temmelig præcis.?
af de gule multimeter.? max dc 2 amp. og 250 v ac. dc.!

som er testet sammen med fluke 177. som refferangse multimeter.!
Annonce
Fluke 289 True-RMS Digital Multimeter
den er hjemme. en rigtig god multimeter.
Jeg har købt en elektrisk insektfanger, den lyser med UV, men jeg er i tvivl om, der er spænding i det elektriske gitter, om den virker. Kan nogen her hjælpe mig, jeg har et multimeter, men hvordan skal jeg indstille det, for at måle på gitteret ? Der står 230V-50HZ-15W, På forhånd tak.
Jeg har købt en elektrisk insektfanger, den lyser med UV, men jeg er i tvivl om, der er spænding i det elektriske gitter, om den virker. Kan nogen her hjælpe mig, jeg har et multimeter, men hvordan skal jeg indstille det, for at måle på gitteret ? Der står 230V-50HZ-15W, På forhånd tak.
Jeg har købt en elektrisk insektfanger, den lyser med UV, men jeg er i tvivl om, der er spænding i det elektriske gitter, om den virker. Kan nogen her hjælpe mig, jeg har et multimeter, men hvordan skal jeg indstille det, for at måle på gitteret ? Der står 230V-50HZ-15W, På forhånd tak.
Jeg har købt en elektrisk insektfanger, den lyser med UV, men jeg er i tvivl om, der er spænding i det elektriske gitter, om den virker. Kan nogen her hjælpe mig, jeg har et multimeter, men hvordan skal jeg indstille det, for at måle på gitteret ? Der står 230V-50HZ-15W, På forhånd tak.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis