Skorsten

Vi skal have flyttet vores fastbrændselsfyr fra stuehuset til stalden og i den forbindelse skal vi have opført en skorsten. Med tiden skal vi have et stoker ind i stedet for og vil derfor dimensionere skorstenen efter dette. Vi skal på sigt opvarme ca. 300 m2 med fyret. Hvordan lyder det med en DM44 fra Iskoern ??? I samme forbindelse skal vi have lagt nogle varmerør fra stalden til stuehuset. Dvs. under ca. 5 meter indkørsel. Ialt bliver rørene ca. 15 meter lange. Nogle gode forslag til nogle gode og billige varmerør som kan nedgraves ???

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med skorsten så spørg din skorstensfejer, han kan give dig det bedste råd.

Af varme rør ville jeg vælge at købe færdig isoleret pex rør, de kan fåes med 1 til 4 rør i samme kappe. De kan købes over nettet ved vvs forhandlerer, og der får du nok den bedste pris på dem.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Da jeg skulle bygge skorsten til fyrrum i laden til stoker, sagde skorstensfejeren at jeg skulle vælge en Isokern Solid. Den er godt nok dyrere, men det keramiske inderrør skulle kunne klare store temperatur sving og kondenserende røg. Det skulle især være en fordel, hvis jeg skulle finde på at fyre med korn. Den er også lidt mere bøvlet at sætte op. Inderøret er næsten ikke til at skære i, når det skal tilpasses. Hvis ikke du vil sætte trin på taget, så få lavet en ekstra renselem på loftet. Det var jeg ikke klar over på det tidspunkt og på Solid modellen kan det ikke eftermonteres.

Husk at reglerne for dit fyrrum i laden er meget meget skrapere en i huset. Der skal en brænddør i. Mener BD30 er nok. Jeg satte en BD90 i forde det lige var den jeg faldt over. Jeg mener loftet skal være BD90 eller BS60. Det kan laves med 100mm rockwool mellem 175mm spær og 2 lag godkendt 13mm gipsplader. Rockwoolen skal holdes fast med brandsnore med maks 30cm mellemrum. Hvis det var under soveværelset i huset, mener jeg at jeg kom frem til at en enkelt gipsplade var nok
Med mindre der fra brandøren er mindre end 10m til en dør ud, skal der være dør direkte ud fra fyrrummet. Hvis ikke der er dør direkte ud fra fyrrummet, skal der være en brandåbning. Lige inden for døren skal der være en vandhane med slange eller en godkendt brandslukker. Alt dette er ud fra min hukommelse, så check det hellere. Søg evt her på forum. Det er andre der tidligere har henvist mig til hvor jeg kunne finde reglerne.

Fjernvarmerør er dyre, men det betaler sig nok at få nogle med en ordentlig isolation. Jeg var heldig at finde en stump på 11,5 m i dba, som jeg gav 2000kr for. Men ham der havde købt en hel 50m rulle havde givet 340+m /meter.
Du skal også være opmærksom på at der er regler for hvor effektiv, den kedel du monterer skal være. Det gik min skorstenfejer meget op i, og det var lige før jeg ikke kunne bruge det brugte stoker/kedel anlæg jeg allerede havde købt, da jeg ikke kunne dokumentere effektiviteten på kedelen. Skorstensfejeren påstod i første omgang at den skulle være godkendt, men det havde han ikke ret i.
Så det kan være at du ikke kan bruge din gamle kedel. Skulle jeg gøre det om i dag havde jeg dog også valgt en mere moderne kedel, der var nemmere at rense. Hvis ikke den er nem at rense, gør du det ikke så tit og så er den ikke så effektiv.
Mit nye stokerfyr står også i garagen, men der har jeg muret en scancore 150mm. Den tilsvarer faktisk isokern, men både inder og yderdelen er samlet i et stykke. Det gør arbejdet lettere og skorstenen koster kun det halve.
Ja husk at dit fyrrum skal overholde kravene. Jeg mener dog kun at det er nødvendigt at opsætte brandsikring.... Dvs, gips. Jeg har kun en 13mm gipsplade på loft, resten er muret i leca, så det brænder jo heller ikke.

Anders
Citat fra Hans123456789

Du skal også være opmærksom på at der er regler for hvor effektiv, den kedel du monterer skal være. Det gik min skorstenfejer meget op i, og det var lige før jeg ikke kunne bruge det brugte stoker/kedel anlæg jeg allerede havde købt, da jeg ikke kunne dokumentere effektiviteten på kedelen. Skorstensfejeren påstod i første omgang at den skulle være godkendt, men det havde han ikke ret i.
Så det kan være at du ikke kan bruge din gamle kedel. Skulle jeg gøre det om i dag havde jeg dog også valgt en mere moderne kedel, der var nemmere at rense. Hvis ikke den er nem at rense, gør du det ikke så tit og så er den ikke så effektiv.


Hej Hans.

Hvor længe siden er det at du har flyttet dit fyr ud i stalden ? Mon ikke der er kommet nye regler for at både kedel og stoder skal være godkendt idag smile
Hart du hel styr på hvad der er branddrøj og brandsikker, tror ikke du får noget godkendt som brandsikker hvor du har træ direkte op mod gipsen ??

PE

Annonce
Citat fra Hans123456789

Du skal også være opmærksom på at der er regler for hvor effektiv, den kedel du monterer skal være. Det gik min skorstenfejer meget op i, og det var lige før jeg ikke kunne bruge det brugte stoker/kedel anlæg jeg allerede havde købt, da jeg ikke kunne dokumentere effektiviteten på kedelen. Skorstensfejeren påstod i første omgang at den skulle være godkendt, men det havde han ikke ret i.
Så det kan være at du ikke kan bruge din gamle kedel. Skulle jeg gøre det om i dag havde jeg dog også valgt en mere moderne kedel, der var nemmere at rense. Hvis ikke den er nem at rense, gør du det ikke så tit og så er den ikke så effektiv.


Hej Hans.

Hvor længe siden er det at du har flyttet dit fyr ud i stalden ? Mon ikke der er kommet nye regler for at både kedel og stoder skal være godkendt idag smile
Hart du hel styr på hvad der er branddrøj og brandsikker.Tror ikke du får noget godkendt som brandsikker hvor du har træ direkte op mod gipsen ??

PE

Hej Hans.

Hvor længe siden er det at du har flyttet dit fyr ud i stalden ? Mon ikke der er kommet nye regler for at både kedel og stoder skal være godkendt idag :smile:
Hart du hel styr på hvad der er branddrøj og brandsikker.Tror ikke du får noget godkendt som brandsikker hvor du har træ direkte op mod gipsen ??


Det er godt et år siden. Som jeg husker det var BS60 et alternativ til BD90 og det var BD90 jeg lavede.

Jeg mener dog kun at det er nødvendigt at opsætte brandsikring.... Dvs, gips. Jeg har kun en 13mm gipsplade på loft

Det er fordi det er i din gagage. Hvis der står lade/stald på din BBR så er det de høje krav der gælder. Jeg overvejede også at få registreringen ændret til udhus, da jeg ikke driver landbrug og ikke har noget erhverv i laden.
Citat fra Hans123456789

Det er godt et år siden. Som jeg husker det var BS60 et alternativ til BD90 og det var BD90 jeg lavede.


Det er fordi det er i din gagage. Hvis der står lade/stald på din BBR så er det de høje krav der gælder. Jeg overvejede også at få registreringen ændret til udhus, da jeg ikke driver landbrug og ikke har noget erhverv i laden.


Hej igen Hans.

Jeg spurgte til hvordan grisene havde det, du svarede at kørerne havde det godt :p

Det ud henviser til er jeg meget sikker på at det er forældet, vær altid varsom og sikker på når du giver andre råd.

Mit bedste råd til dem der skal bygge/ændre på deres konstruktioner, eller som i dette tilfælde, er at få en byggesagkyndig til at se/svare på spørgsmålet.
Hvad folks erfaringer er, det er hel ok, men man skal bare være opmærksom på at der kan være sket ændringer i bestemmelserne. wink

Ps. fejl kan alle lave også mig, derfor er det altid godt med 4 øjne de hører bedre end 2 biggrin

Godt nytår til alle.

PE


Citer:
Oprindeligt indsendt af Hans123456789
Det er godt et år siden. Som jeg husker det var BS60 et alternativ til BD90 og det var BD90 jeg lavede.


Det er fordi det er i din gagage. Hvis der står lade/stald på din BBR så er det de høje krav der gælder. Jeg overvejede også at få registreringen ændret til udhus, da jeg ikke driver landbrug og ikke har noget erhverv i laden.


Hej igen Hans.

Jeg spurgte til hvordan grisene havde det, du svarede at kørerne havde det godt :razz:

Det ud henviser til er jeg meget sikker på at det er forældet, vær altid varsom og sikker på når du giver andre råd.



Jamen svarede jeg ikke på dit spørgsmål? Du spurgte om hvor lang tid det er siden jeg flyttede mit fyr ud i stalden og det er godt et år siden, som jeg svarede. Så spurgte du om der er kommet nye regler siden. Det svarede jeg ikke på, da jeg ikke ved det. Så spurgte om jeg havde styr på forskellen mellem BD og BS. Jeg opfattede det som om du mente at jeg troede at træet kunne udgøre en del af BS. For at fjerne misforståelsen, gjorde jeg blot opmærksom på at jeg anvendte BD90 i stedet for BS60, da kravet for et år siden var at jeg skulle have enten BD90 eller BS60. og så svarede jeg Andersj, der undrede sig over at han kunne nøjes men en enkelt gipsplade, at det var fordi at han ikke monterede det i en stal/lade eller anden bygning registreret som erhverv.

Jeg synes da selv jeg var varsom med at give råd. Som jeg skrev i mit første indlæg
Alt dette er ud fra min hukommelse, så check det hellere. Søg evt her på forum. Det er andre der tidligere har henvist mig til hvor jeg kunne finde reglerne.


Med hensyn til krav om typegodkendelse af kedeler er der ifølge enegistyrrelsen hjemmeside 2007-12-31 ikke noget krav. Dog er der krav til en minimums kedelklasse 3, hvilket svarer til energiklasse E. Med andre ord: Den skal have en bestemt effektivitet, men den behøver ikke at være afprøvet hos Teknologis Institut eller et andet bemyndiget organ. Problemet med en gammel kedel kan dels være at dem muligvis ikke kan leve op til nutiden krav til effektivitet og dels kan det muligvis være svært at dokumentere det, selv om det godt kan klare kravet, hvis ikke fabrikanten har angivet noget. Det lykkedes ikke mig at skaffe dokumtationen fra fabrikanten, men skorstensfejeren accepterede den alligevel, da han kendte kedelen.

Godt Nytår - Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis