regnvejrstønder

Jeg har for nylig købt et hus, hvor der er opstillet regnvejrstønder til opsamling af regn fra taget, til brug for vanding i haven.

Da taget er et eternittag med asbest, vil jeg gerne vide om jeg kan bruge vandet til at vande i min nyttehave og i mit drivhus, eller om asbesten vil sætte sig i planterne.

Jeg er ikke interesseret i at familien skal sætte asbest til livs!!.

Skal jeg være bekymret??.

Mogens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her har vi en klassisk misforståelse som der er så hulens mange af i den hysteriske danske miljødebat.
Aspest er små fibre af stenmateriale og nøjagtigt ligeså skadelige som sandkorn. De kan KUN forvolde skade ved indånding og er komplet ugiftige ved berøring eller indtagelse. Fibre kan IKKE optages af planter.
Brug bare løs af dit regnvand.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Helt så hysterisk er frygten for asbest nu heller ikke.
Der er korrekt, at våde asbestfibre ikke rummer særlig risiko ; men et asbests tag undernedbrydelse - især hvis det bliver skrubbet med børste før maling - afgiver fibre.
Dette føres videre med tagvandet, og havner det så ikke i kloaken og dermed "væk" - kan det udtørre og dermed frigøres fibrene og kan blæses rundt/indåndes.

Det korte med det lange:
Der dannes i årets løb bundfald i dine vandtønder. Når du tømmer dem før vinteren - nedgrav så bundfaldet - lad det ikke ligge oven på jorden.

mvh
Lh

[list:][*:]Lars Hundertmark[*:][url=http://www.ego-trip.dk][b:]Ego-trip Travel Service[/b:][/url][*:] [email protected] [/list:u:]
Jo, vel er det hysterisk, når man er bange for asbest fra tagrenden. Den mængde af fibre der engang MULIGVIS ville kunne føres rundt med vinden fra jordoverfladen, når "asbest-vandet" anvendes til vanding er da minimal i forhold tl den mængde af fibre der kommer direkte fra vindens påvikning af selv tagfladen. Risikoen er nok på størrelse med risikoen for at få stenlunger af at have en kattebakke i huset.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
det er ikke asbesten du skal være bange for det er al den fourening der er i luften der lægger sig på dit tag og bliver optaget af planterne med venlig hilsen gartneren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også