hvilket år vedtog man 110mm kloak

Hej

jeg er i gang med at lave gulvvarme i min kælder og vil så også gerne have et toilet/bad der nede og opdager til min ærgelse at det ser ud som mit gamle kloak rør som jeg har der nede kun er 75 mm og det mener jeg ikke man må tilslutte et toilet ? er dette korret antager ?`

mit hus er fra 1955 så det er derfor jeg spøger hvornår man inførte 110 mm i gulv . da jeg vil prøve og høre min forsikring om den forsiking man fik lavet dengang man overtog huset vil gå ind og dække "skjulte" rør instalationer

Eller om man bare skal bide i det sure æble og få lavet helt nyt kloak system

på forhånd tak

Brian
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var lovligt på opførelsestidspunktet, så må du gerne bruge det. Men hvis du skifter det ud, så skal du have en kloakmand til at komme og lave det (skal godkendes/tinglyses), og han skal så overholde gældende standard. Din ejerskifte vil ihvertfald IKKE dække en "skjult" installation hvis den var lovlig på opførelsestidspunktet, og hvis installationen er fra 50'erne, så er det tvivlsomt om du kan få noget frqa din husstands forsikring, fordi de normalt kræver en "akut skade", og selv hvis du havde sådan en, så vil de kræve en afskrivning af den gamle installation, og da den er over 50 år gammel vil du ikke engang få nok til at dække din selvrisiko.

Men hvis du alligevel har gulvet oppe, så koster en ny stikledning dig jo "kun" omkring 10-20.000 afhængig af hvor langt der ud til din 1m brønd, og du slipper for en MASSE problemer hvis du lægger nye rør ind nu du er igang. Du skal jo alligevel have kælderventil, og vil sikkert også gerne have rotte sikring (afhængig af hvor du bor), så en del af kloakeringen skulle jo nok alligevel laves om, hvis man ser på det fra den synsvinkel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis