Dryp dryp - Det regner ned igennem vores tag...

Hej,

Efter dagens regn- og blæse vejr, er det her til aften begyndt at dryppe ned fra loftet på et af vores værelser.

Vi har et 70'er hus med faldt tag. Det samme sker cirka 1 gang om året.
Vi har haft en tagmand ude og se på taget, men han påstod at taget intet fejlede og iøvrigt var i meget god stand.
Dengang mente han at det sikkert var kommet lidt vand ind gennem en af tag udluftnings kanalerne.

Er det bare noget man acceptere at sådan ligger landet? confused

Vi står overfor at lave en gennemgripende renovering, og det ville da være træls at det nye gips loft får skjolder eller lign.

/mvh

Hans
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være slagregn gennem en ventil. Men derfor skal i selvfølgelig ikke blot acceptere det uanfægtet. Hvordan ser vetilerne ud?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa...

Det kan meget vel være slagregn der komer ind, kan sige at slagregn kan komme ind de mest mærkelige steder. Hvor gammel er tagpappen der ligger der nu.
Har du nogle sammenbygninger til paptaget.

Har du checket pappet omkring dine tagbrønde, et lille slip der ville sagtens kunne drille i blæsevejr.

Hvilke slags udluftningshætter har du på taget.

Hilsen Tagdækkerclaus
--------------------------------------------------------------------------
Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Når der trækker vand ind under særlige vejrforhold, så er det min erfaring at man skal kigge sig godt omkring. Vand har altså en slemt god evne til at finde vej rundt i konstruktioner.

Der hvor det kommer ind kan godt være langt væk fra der hvor det drypper. Endvidere kan der komme temmelig meget vand ind ad et meget lille hul.

Vi havde vand løbende ud under vores tagudhæng (tag med hældning, eternit med stålpladetag ovenpå) når der var meget kraftige regnskyl. Jeg var oppe under taget for at kigge men kunne af gode grunde ikke se ret meget pga. dobbelttaget. Der var ikke vådt på loftet.

Efter forskellige undersøgelser, valgte jeg at give de 2 ventilationshætter noget tagfugemasse i "nakken". Pølsen blev glattet godt med en fugtig finger. Siden det har der været tæt.

Mvh.

René

Vores udluftningshætter er af typen som ligner et periskop som ofte ses på flade tage. Taget er blevet renorveret for ca. 10 år siden, dog er jeg i tvivl om hvor vidt alt pappet er skiftet ud eller kun dele af det.

Bør man skifte "problem" udluftningshætten ud? Kan man evt. dreje den så åbningen peger den anden vej?

Hvis nu dampspærren havde været 100% tæt, vil vandet vel bare have blevet liggende. Ville det have været i problem, eller taler vi om så lille en mængde vand at det ingen betydning har? Tror det dryppede ca 1/2-1dl ned...
Citat fra RangerJoe

Hvis nu dampspærren havde været 100% tæt, vil vandet vel bare have blevet liggende. Ville det have været i problem, eller taler vi om så lille en mængde vand at det ingen betydning har? Tror det dryppede ca 1/2-1dl ned...

Den 1/2 til 1 dl er måske kun den del der kommer hele vejen igennem.

Under alle omstændigheder er det ikke godt at have vand liggende inden i en build-up tagkonstruktion, det kan hurtigt give skimmelsvamp.

Mvh.

René

Annonce
Citat fra RangerJoe

Vores udluftningshætter er af typen som ligner et periskop som ofte ses på flade tage. Taget er blevet renorveret for ca. 10 år siden, dog er jeg i tvivl om hvor vidt alt pappet er skiftet ud eller kun dele af det.

Bør man skifte "problem" udluftningshætten ud? Kan man evt. dreje den så åbningen peger den anden vej?

Du skal passe på med at vende på de hætter. Hvis de sider og udlufter i hvert spærfag må du ikke dreje på dem. Det kan også være nogle som er monteret, hvis der lagt nyt pap på for 10 år siden. Så er det måske for udluftning mellem det gamle pap og det nye. Det nye pap er kun punktklæbet på, så evt indlukket fugt kan cirkolere ud via disse hætter. Sidder der mange af dem på dit tag eller er der bare et par stykker.??

Tagdækkerclaus.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

Arghhh der sidder vel en 10 stykke vil jeg tro, så jeg tror ikke de udlufter hver spær fag ( huset et 220M2 i grundmål ). Hvorfor kan man ikke vende dem så de f.eks. ikke peger mod vest?
Citat fra RangerJoe

Arghhh der sidder vel en 10 stykke vil jeg tro, så jeg tror ikke de udlufter hver spær fag ( huset et 220M2 i grundmål ). Hvorfor kan man ikke vende dem så de f.eks. ikke peger mod vest?

Hvis de er sat i for tagrumsudluftning og de sidder 2 og 2 over for hinanden trækker vinden i den ene og ned i hulrummet og ud i den anden ende. Men hvis de vender samme vej kan de ikke ventilere på samme måde. med det antal du oplyser tror jeg det er noget rumudluftning. Så skal du passe på med hvad du gør.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også