Hjemmelavede bolsjer

Hej.

Er der nogen, der har erfaringer med hjemmelavede bolsjer? Hart købt ind for kr. 700,- i Urtegården og laver fra Børnenes bolsjebog af Pia Krøyer.

Men jeg kan kun nå at lave bolsjer af en halv portion og det med striber er da helt umuligt.

Er der nogen, der har nogle fif?

hilsen Zenobia
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Zenobia

Ja, bolchekogning er en fornøjelig ting og smager rigtig godt som man nu selv vil have det. Især gør lakridsbolcher af forskellig slags stor lykke har jeg oplevet.

Nå, men du spørger jo om et godt rår til at forlænge arbejdstiden.

Jeg har umiddelbart to muligheder, hvis det er fordi du ønsker at kunne arbejde længere med den portion du "har i hænderne", så kan du forsøge med en infrarød varmelampe, den kan sagtens varme så meget, at man kan arbejde med massen et godt stykke tid længere.

En anden mulighed er, at tage den del af massen fra, som lige skal ligge og vente på at noget andet er færdigt, og så hælde det i en lille bradepande og sætte det i ovnen på ca. 100 grader. Det virker for eksempel fint hvis du skal lave noget i flere farver, så den del der skal farves til sidst kan ligge og hygge sig i ovenen mens det første bliver farvet, og så kan de bytte plads bagefter indtil de skal "sættes sammen".

En sidste ting jeg lige kom i tanke om er underlaget. Hvis du har f.eks. en stenplade af en eller anden art som du har nedenunder der hvor du laver bolcherne, så er det vigtigt, at den bliver varmet op inden du hælder massen ud, da den ellers meget nemt vil "suge" al varmen ud af massen.

Jeg må indrømme, at jeg er vildt imponeret over de flotte bolcher man kan købe f.eks. i Nørregade i København med nisser og alt muligt. Indtil videre må jeg indrømme, at det "vildeste" jeg har lavet er rabarberbolcher. Jeg synes egentlig, at det største problem er, at man enten får lavet "tusindvis" af bolcher, som ikke når at blive spist, eller også får man kun en enkelt eller to slags.

Fortsat held og lykke
Kim

MVH
Kim
Tak for dit indput.

Mit køkkenbord er stål med det dersens teflonvæv tapet fast. Det er nok der det går galt. Næste gang vil jeg prøve det på mit træbord.

Jeg har prøvet at lægge massen i ovnen, men det kom til at ligge lidt for længe og så var det flydt ud og smagte som stearin.

De første bolsjer jeg lavede var spejderhagl. Bortset fra jeg ikke kunne nå at trille dem runde, smagte de helt vildt godt. (Var blot trekantede)

Hilsen
Zenobia
Citat fra zenobia

Tak for dit indput.

Mit køkkenbord er stål med det dersens teflonvæv tapet fast. Det er nok der det går galt. Næste gang vil jeg prøve det på mit træbord.

Lig et håndklæde under. Det isolerer rigtigt godt for varmen og så kan du slå vævet og håndklædet hen over den del af massen du ikke arbejder med lige nu. Det giver med lidt øvelse tilstrækkeligt med tid til at kunne laver bolsjer med striber osv.

Ellers så prøv at væn dine hænder til at arbejde med massen lidt hurtigere. Da jeg lavede flest bolsjer (100 kg over 12 uger) var mine hænder så vant til varmen at jeg næsten havde for god tid hehe

/Jacob
Hej Prøv at gå ind på http://www.bolsjehuset.dk de har mange gode tips og ideer. De har også en film der viser hvordan du laver hjemmelavet bolsjer. Hilsen SP
Prøv at oversætte bolsche lavning til engelsk og søg på youtube.com, der er jo alt i verden på det sted.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Sidst jeg lavede bolsjer der var jeg inde på youtube og kigge, og det er sandt, her finder du alle svar!! Hvis nogen skulle have den perfekte opskrift til bolsjer, så vil jeg gerne have den til min blog?!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis