Fjerne brændeovn

Hej,

Jeg skal have lagt nyt gulv og vil midlertidig fjerne brændeovnen.
Skorstenen er ophængt lige over ovnen, og den skal jeg have løftet.

Er det hele skorstenen der løftes hele vejen op?

/KimW
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af modellen.
De fleste skorstene er i et par stykker. Hvis du piller hætten af, så kan den del hætten sidder på normalt også tages af kraven. Herefter har du kun 30 cm skors ten at "lege med" udendørs. Den kan du så løfte op indendørs og skifte/fjerne brændeovnen under. Husk dog lige at sætte det hele ordentligt på plads igen bagefter, ellers skal du have skorstensfejeren ud og kigge på skorstenen igen bagefter, og så kunne du ligeså godt have startet med at tilkalde ham.
Skorstenen står på ovnen. Du kan bare løfte den op, så hele den isolerede del er på loftet. Så tager du et par brædder eller lignende. Ligger dem under den isolerede del og oven på et par spær, så de holder skorstenen. Der kan den så hænge indtil du skal have den på plads igen. Check lige om alt sidder rigtig ved inddækningen når du har sat den ned igen.

Inden du løfter den, skal du lige checke om den hænger fast i afdækningsringen, der er skruet fast i loftet. Nogle gange har man lagt en fuge fra loftsiden mellem afdækningsringen og den isolerede del for at undgå at støv fra loftet.

Hvis du skulle finde på at lægge sådan en fuge efter du har sat den på plads igen, så husk at den skal være sort. Jeg troede det var lige meget, når det var fra loftsiden og sprækken var så lille. Men den kunne ses (især når man viste det på forhånd)
Hvis der er plads på dit loft til at du kan slå en strop omkring skorstenen og med en lille niktalje løfte den fri af ovnen, er det den bedste løsning. Der sidder sikkert et sikrings bånd lige under lægterne der skal styre skorstenen, det skal du lige løsne inden du begynder at løfte røret. Og det er altså max. 5 cm du skal løfte det så det lige går fri af ovnen. Når det skal ned igen er det lettest at i er to om det så en kan styre røret på plads på ovnen.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hvis der er plads på dit loft til at du kan slå en strop omkring skorstenen og med en lille niktalje løfte den fri af ovnen, er det den bedste løsning. Der sidder sikkert et sikrings bånd lige under lægterne der skal styre skorstenen, det skal du lige løsne inden du begynder at løfte røret.

V.h. Håndværkeren


NB. evt. sidder der også et spændebånd rundt om inddækningen på taget, som vil blive ødelagt, hvis du hæver skorstenen uden at løsne det - evt. er der også noget ekstra fugemasse at tage hensyn til.

Istedetfor at montere skorstenen direkte oven på ovnen er det som regel en fordel med nogle bøjninger, således at man dels udnytter noget ekstra af varmen, men også har mulighed for at flytte ovnen uden at skulle hæve skorstenen. Med en bagudvendt undgår man problemt og trækker blot ovnen fremad.

Mvh ole ben
En gammel tråd, så jeg håber ikke det gør noget jeg låner den.
Står nemlig i samme situation, at jeg skal skifte min gamle brændeovn ud til en ny, men jeg er også i tvivl mht, skorstenen.

Skorstenen går via en skunk op over taget, så det er ikke så let at komme ind i skunken og understøtte skorstenen umiddelbart.
Det er ikke muligt, bare at løfte skorstenen de 5-10 cm over brændeovnen og så skunne den nye ind under og så sænke skorstenen igen?

Den nye brændeovn har samme højde og er svane-mærket (Aduro 9).

Når det er en eksisterende installation, skal der så en skorstensfejer ud og godkende det? 
  
Billeder af de eksisterende forhold her:
http://imageshack.us/g/205/p6170001.jpg/
Så må du jo have en lille kran ud og løfte den skorsten  den smule, du skal dog lige sikre dig at de bånd der sidder under lægterne er løsniet, ellers ryger hele taget med når han løfter.
Og ja der skal en skorstens fejer ud og godkende den nye ovn.
Tror nu ikke du behøver en kran. Den vejer ikke så meget. Det er da muligt at det skal godkendes efter udskiftning. Men det er nu ikke noget jeg ville bruge krudt på.
Ja, det er nærmest grotesk at det skal være nødvendig at løfte skorstenen for at udskifte brændeovnen.

At få den gamle ud er ikke så svært. Du skærer røgrøret l stykker. Men det forudsætter naturligvis at skorstenen er fastgjort til tagkonstruktionen.

Den nye kan enten "nørkles" ind eller der anvendes et justerbart røgrør!

Har jeg ladet mig fortælle. Din skorstensfejer burde kende fiduserne.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis