1mm fuge? 50x50cm klinker

Hej alle,
Jeg skal snart have lagt 50x50cm klinker i hele huset (80kvm)..
men ville lige høre,, er det en dum ide at lave 1mm fuge.. altså så lille fuge som overhovedet muligt.

Det er støbt fundament og har gulvvarme (pex) herunder.

Hvorfor bruger man egentligt fuger,, er det ikke kun for støv og skidt ikke kommer imellem fliserne..

har i nogle forslag til hvordan jeg gør, hvis jeg vil have minimum fuge.. fugesnor?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke regne med at 50x50 fliser er så ensartede at du kan nøjes med 1 mm fuge.

Hilsen Aksel
Citat fra milan

Hej alle,
Jeg skal snart have lagt 50x50cm klinker i hele huset (80kvm)..
men ville lige høre,, er det en dum ide at lave 1mm fuge.. altså så lille fuge som overhovedet muligt.

Det er støbt fundament og har gulvvarme (pex) herunder.

Hvorfor bruger man egentligt fuger,, er det ikke kun for støv og skidt ikke kommer imellem fliserne..

har i nogle forslag til hvordan jeg gør, hvis jeg vil have minimum fuge.. fugesnor?


Hej.

Jeg håber virkelig ikke du begynder at lægge klinkerne med 1 mm. fuge sad Du vil ikke få andet end problemer med at holde retningen på fugen.
Du skal helst bruge en 5 mm. fuge, men brug plastkryds, så har du lettere ved at styre fugen/krydset.
Husk på at du ikke må fuge hel ud til væggene, der skal være en blød fuge mellem flise og væg ellers kan du risikere at flisegulvet vil bule op, da det kan give stor spænding i klinkegulvet, når gulvet påvirkes af ændring af temperaturen i gulvet.
Husk at gulvet skal være meget lige/ret ellers vil dine enorme klinker tande vildt.... Husk at klinkerne kun må tande 1 mm. ellers overholder du ikke tolerencekravene.

PE

Citat fra pev

Hej.

.
Husk på at du ikke må fuge hel ud til væggene, der skal være en blød fuge mellem flise og væg ellers kan du risikere at flisegulvet vil bule op, da det kan give stor spænding i klinkegulvet, når gulvet påvirkes af ændring af temperaturen i gulvet.
.


Har man en rettesnor for, hvor meget et klinke, flise eller granitgulv arbejder pga af gulvvarmen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Milan
Vi fik lagt 50x50 cm klinker i vores tilbygning på 60 m2. De er lagt med en fuge på 10 mm - det er rigtigt flot. Men tænk over, hvilken farve fugen skal have.

Vi gjorde meget ud af at lægge klinkerne med et logisk udgangspunkt - i vores tilfælde udfra en finsk masseovn, midt i rummet. Vi begyndte med en række fliser, der startede med en hel flise fra masseovnen og ud i rummet. Så måtte afstandene ud til væggene og til det oprindelige hus blive som det nu faldt.

Vi gjorde også meget ud af, at de 10 cm høje klinkestykker, der sættes op som fodpanel, havde fuger lige ud for fugerne i klinkerne. Det var godt nok et skærearbejde uden lige, men det er flot og vi nyder hver dag at se det.

Held og lykke
Frank
Annonce
Citat fra ktm

Har man en rettesnor for, hvor meget et klinke, flise eller granitgulv arbejder pga af gulvvarmen?


Hej KTM.

Ja, der findes udvidelseskoefficienter for alt, kan ik lige forklare hvor man finder det på nettet, men jeg ved at forhandleren af gulvklinker, de ved hvor meget gulvklinken udvider sig pr/meter. Så vidt jeg husker, så udvider et klinkegulv sig omk. 0,001 mm/meter. Det er ikke meget, men jeg har set flere eksempler på at det kan gå hel galt, med at gulvet slår fra og bliver skruk på størstedelen af gulvarealet.
Jeg vil altid anbefale af benytte fleksibel fliseklæb og fuge, det lønner sig i sidste ende.

PE

Citat fra milan

Hej alle,
Jeg skal snart have lagt 50x50cm klinker i hele huset (80kvm)..
men ville lige høre,, er det en dum ide at lave 1mm fuge.. altså så lille fuge som overhovedet muligt.

Jeg synes ikke det er nogen dum ide! Vi har fornylig lagt 30x60cm klinker med 2 mm fuge og jeg synes det ser hamrende godt ud. De 1 mm er for lidt tror jeg, der er jo lidt variationer på klinkerne. Jeg brugte et langt vaterpas og en retteskinne til at retningen, det var ikke særligt svært.

MEN! Gulvet skal være meget plant, men det ved du vel.

I får lige et par billeder af et næsten færdigt vaskerum.. (som vi begyndte på i bededagsferien...)

[ATTACH]6183[/ATTACH]

[ATTACH]6184[/ATTACH]

Godt nytår
Jørgen
Mange tak for jeres svar. Jeg tror jeg vil få håndværkerne til at lave det med 2mm afstand (som jørgen). Der vil blive lagt gulvspartel på først,, såe det skulle vel gøre det helt plant.. !?
... ku' vi ikke lokke dig til at uploade et par billeder når gulvet er lagt. Synes også det lyder ret stilfuldt at nøjes med en 2 mm fuge.
Det afhænger meget af klinkerne, fugebredde under 5-6mm er nærmest kun til granit og støbte klinker. En glasseret teglklinke er ikke lige og de er heller ikke lige store.
Jeg kender faktisk ingen eksempler på akkurante naturmaterialer, medmindre de er mekanisk beardejdet....(har efterhånden set en del som murer)
Men selfølgelig ser det da godt ud..... Husk at bruge en fin fuge, fx. cerafill 5 fra Alfix.

Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis