GDS kitlampe a la speedheater

Da jeg snart skal til at renovere en masse dannebrogsvinduer anno 1927 og ved at det rette værktøj er det halve arbejde, er jeg faldet over et produkt der ser ganske lovende ud.

Det kaldes speedheater (http://speedheater.com) og er principielt en IR -lampe hvis' opvarmning skåner glasset (der jo gerne skulle genbruges når kitten er fjernet) og gør det nemt at fjerne både kit og maling.

Desværre koster det en mindre formue (ca. 4K Skr), hvorfor GDS'eren kommer op i mig og jeg spekulerer om ikke det burde være enkelt at lave noget tilsvarende ved at slagte en terassevarmer med omtrent samme effekt (1100W pr 31 cm) http://www.speedheatersystem.com/produkter-speed.php?lang=en

Naturligvis vil den ikke være så handy som den færdiglavede, men mon ikke man kan lave nogle afstandsstykker der gør den næsten lige så nem at betjene?

Er der nogen der har gået med samme tanker, eller har andre idéer til hvordan man nemmest og billigst kommer af med maling + kit i de gamle (bevaringsværdige) dannebrogsvinduer?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej TvE.
Der er ikke nogen nemme løsninger hvis arbejdet skal gøres ordentligt fra starten. Almindeligvis skulle en varmepistol af den lidt bedre type kunne gøre nøjagtigt det samme arbejde, du skal dog have en bred spartel imellem vinduet (på glasset) når du varmer kitten op ellers vil glasset springe.
Den metode du beskriver vil være som at skyde Gråspurve med Kanoner.

V.h. Håndværkeren
Det er netop for at undgå at baldre glasset at IR lyder så tiltalende.

Måske det er gråspurve med kanoner, men den slags er ofte effektivt - jeg er mest ude efter om det er besværet værd at lave et forsøg.

Med udsigt til at kunne spare 3.000,- kan man jo godt bruge
en enkelt eller to timer på at afsøge alternativer…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Jo men det du skal tænke på er at du skal skrabe den opvarmede kit og maling af, det forsvinder jo ikke bare af sig selv.
Citat fra Håndværkeren

Jo men det du skal tænke på er at du skal skrabe den opvarmede kit og maling af, det forsvinder jo ikke bare af sig selv.

Dét er jeg klar over, og det er desværre en nødvendighed.

- Nogle steder er kitten løs under glasset (og kan derfor kun tætnes ordentligt ved at fjerne glasset og lægge noget nyt kit i)


- Malingen er af "ukendt oprindelse" og skal skiftes til en linoliebaseret, derfor skal dén også af.

- Der er ikke tilstrækkeligt med luft mellem vindue og karm, da vinduerne oprindeligt er lavet uden fortsatsvinduer. der skal derfor høvles knap 5 mm af.
Der er mellem 27 og nu monteret fortsatsruder.


- Forsatsruderne er sat i umalede rammer, dvs træet har suget linolien ud af kittet, hvorfor disse skal omkittes.
Her vælger jeg dog, at erstatte med energiglas i (glasset skal ud afligevel, hvilket jo er det største arbejde) for dermed at opnå en meget bedre varmeøkonomi.


PS.: Projektet har været undervejs i et par år, men til sommer (tror jeg nok) skal det være…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Sådanne projekter tager som regel et år og ti dage ! Et år til planlægning, ti dage til arbejdet.
Jeg ville nok anbefale dig at du tager et vindue ad gangen, hvor du renser i bund til rent træ ud med glasset også. Lad så træet hvile en dag og så skal det have Svensk trætjære, den fås både som lys og mørk. Vore dages Lindolie er ikke meget værd, alle de gode ativer er fjernet af miljøhensyn. Og så har jeg for at prøve noget nyt lagt glasset i en sekomastic, altså fyldt en stribe ind i rammen lagt glasset i og med en finger rettet det overskydende til så det får samme fals som ved kit, det holder nu på femte år uden noget er faldet ud.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hej
Jeg har en Speedheater og det er virkelig utroligt hvor let det går. Varmepistolen har jeg prøvet, men så sprang alt det gamle glas :-(
Derimod kunne jeg forestille mig at en OBH brødrister f.eks. ville virke som Speedheateren da det er den samme slags varmerør der sidder i dem begge. Og den ville da nok være letter at styre end en terrassevarmer.
Mvh Pingo
Der er jo lige det , at dampene fra kit når den opvarmes er giftig . Og med gamle vinduer er der også mulighed for at der er bly i malingen . Så husk lige lige at ha åndedrætsværn på og stå udendørs og arbejde
Der er jo lige det , at dampene fra kit når den opvarmes er giftig . Og med gamle vinduer er der også mulighed for at der er bly i malingen . Så husk lige lige at ha åndedrætsværn på og stå udendørs og arbejde
Har du fundet noget der kan bruges? og ved du hvor man kan købe en sådan speedheater,da jeg har ca 75 vnduer der skal renoveres tror jeg at det må kunne betale sig med en sådan.....
Citat fra Erik

Har du fundet noget der kan bruges? og ved du hvor man kan købe en sådan speedheater,da jeg har ca 75 vnduer der skal renoveres tror jeg at det må kunne betale sig med en sådan.....
http://speedheater.dk/Vaerktoj.html linker til Tibberup høkeren

http://speedheater.se/ linker til producenten (i sverige).

Om der er nogle online steder el. lign. der sælger den billigere ved jeg ikke.
Selv er jeg ikke kommet videre med "Vindues-projektet", men ville ikke tøve med at investere i den hvis det var 75 vinduer der skulle ordnes.
(Det ville dog være rart, at kunne leje apparatet én dag for at teste det inden køb)

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også