GDS kitlampe a la speedheater

Da jeg snart skal til at renovere en masse dannebrogsvinduer anno 1927 og ved at det rette værktøj er det halve arbejde, er jeg faldet over et produkt der ser ganske lovende ud.

Det kaldes speedheater (http://speedheater.com) og er principielt en IR -lampe hvis' opvarmning skåner glasset (der jo gerne skulle genbruges når kitten er fjernet) og gør det nemt at fjerne både kit og maling.

Desværre koster det en mindre formue (ca. 4K Skr), hvorfor GDS'eren kommer op i mig og jeg spekulerer om ikke det burde være enkelt at lave noget tilsvarende ved at slagte en terassevarmer med omtrent samme effekt (1100W pr 31 cm) http://www.speedheatersystem.com/produkter-speed.php?lang=en

Naturligvis vil den ikke være så handy som den færdiglavede, men mon ikke man kan lave nogle afstandsstykker der gør den næsten lige så nem at betjene?

Er der nogen der har gået med samme tanker, eller har andre idéer til hvordan man nemmest og billigst kommer af med maling + kit i de gamle (bevaringsværdige) dannebrogsvinduer?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Da jeg snart skal til at renovere en masse... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok jeg er ny og grøn her og har lige stillet nogle naive spørgsmål, men jeg har lige læst i et hæfte fra bygningskultur.dk af arkitekt Søren Vadstrup, at "griselamper" i en afstand af 35 cm fra emnet skulle kunne gøre tricket...

Men altså samme søren skriver også, at det ikke altid er sagen at fjerne al maling og at hvis man begynder at varme på det, skal man fjerne det hele.
Citat fra Jens Henningsen

Ok jeg er ny og grøn her og har lige stillet nogle naive spørgsmål, men jeg har lige læst i et hæfte fra bygningskultur.dk af arkitekt Søren Vadstrup, at "griselamper" i en afstand af 35 cm fra emnet skulle kunne gøre tricket...

Men altså samme søren skriver også, at det ikke altid er sagen at fjerne al maling og at hvis man begynder at varme på det, skal man fjerne det hele.
Hvis ikke jeg tager meget fejl er en griselampe en lampe der udstråler IR.
- Sikkert også samme type lampe man (i hvert fald i 80'erne) fandt på Pepe's pizza hængende over de færdige pizzaer for at holde dem varme…

Jeg tror, at jeg skal en tur forbi RS og anskaffe mig én af disse lamper til et forsøg - de "koster jo næsten gratis" http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=ir+lampe&x=0&y=0

Det bliver så denne: http://dk.rs-online.com/web/743836.html

Virker det tilfredsstilende, kan man jo snildt skrue et antal sammen der så kan varme én længde af vinduet af gangen

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Ja griselamper er IR. Søren Vadstrup taler om en række lamper, så man kan arbejde kontinuert. I Raavad-centerets Anvisningsblade til Bygningsrestaurering, hæfte nummer 10, er der 5 sider med forskellige metoder til afrensning. Hæftet fåes for 75 kroner på bygningskultur.dk. Hæftet indeholder ikke kun beskrivelser af afrensning, men også vurdering og istandsættelses anvisninger, vedligeholdelse af maling, kit og fuger osv.
Søren Vadstrup gør lige som andre i tråden her MEGET ud af at advare mod blyhvidt, giftigt støv og dampe, lader til det er vigtigt at tænke det ind.

m.v.h.
Citat fra Jens Henningsen

Ja griselamper er IR. Søren Vadstrup taler om en række lamper, så man kan arbejde kontinuert. I Raavad-centerets Anvisningsblade til Bygningsrestaurering, hæfte nummer 10, er der 5 sider med forskellige metoder til afrensning. Hæftet fåes for 75 kroner på bygningskultur.dk. Hæftet indeholder ikke kun beskrivelser af afrensning, men også vurdering og istandsættelses anvisninger, vedligeholdelse af maling, kit og fuger osv.
Søren Vadstrup gør lige som andre i tråden her MEGET ud af at advare mod blyhvidt, giftigt støv og dampe, lader til det er vigtigt at tænke det ind.

m.v.h.

Det var tider dengang Raadvadcenteret fik $ fra staten, dengang kunne man ganske gratis hente alle de anvisningsblade.

Jeg har dem vist liggende et eller andet sted, både elektronisk, og i papirform - det er bare liiiiige spørgsmålet HVOR de er. Men jeg husker da essensen af dem (og skal derfor IKKE udskifte mine fine 1926 dannebrogsvinduer, men blot restaurere dem nænsomt)…

PS.: Har også "Bogen om huset" af samme forfatter - glimrende (obligatorisk?) læsning!

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Aha! Det er derfor de ikke er gratis længere. Jeg undrede mig nemlig, fordi jeg flere steder har set, de skulle være gratis.
"Bogen om huset" kender jeg ikke, så det må jeg vist have kigget på. Tak for tippet!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også