Byg-selv-grill ag mursten

Er der nogen der har nogle visuelle forslag
til bygning af en udendørs grill af mursten?
Det skal ikke være en med skorsten o.lign., men en rektangulær i ca. 1 mtr's højde.
Skal man særge for at få lave træk fra neden af?
Evt. henvisninger på hjemmesider vil være fint!!

Hilsen
CM

Venlig hilsen
Claus M.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg byggede en - for mange år siden, men det kræver tid lige at finde tegningerne som var fra Bo Bedre.

Havde aldrig prøvet at mure før, men smukt blev resultatet synes jeg. Det sjove er, at selvom man aldrig har prøvet noget før, er det kun et spørgsmål om tålmodighed, for godt nok skal man lave det om mange gange, men vil man kun acceptere noget korrekt, ja, så får man det også - det er kun et spørgsmål om udholdenhed.

Jeg lavede starten om mange gange, for murstenene lå ikke i den forband de skulle, men efterhånden (vi snakker kun om dage) - begyndte det at lige noget, og da jeg var færdig med pejsen, der også indeholdt en udendørsgrill, varede det ikke længe, før jeg byggede 60 m2 til huset, uden at være nervøs.

Min force var, at jeg brugte megen tid til at læse bøger for håndværkere, for at prøve at lære det teoreriske, men det praktiske er selvfølgeligt noget helt andet. Dog - har man en forståelse for teorien, går det nemmere med det sidste.

At sætte en mursnor lærte jeg dog aldrig (altså den, der skal vise dig, i hvilken højde hver sten skal ligge). Så jeg brugte troligt waterpass, der blev slidt op (=bryd de sidste 4-5 sten i højden op, for de er blevet skæve). Et nyt blev indkøbt, men da murstensvæggen stod færdig i tilbygningen, må jeg ærligt indrømme, at jeg nød - når ingen andre så det, at "flugte" fugerne, og se hvor nøjagtige de var.

Jeg har senere prøvet på andre bygninger, men ofte ligner det Kong Volmers rxx.

Da min storesøster så min udendørspejs med grill - satte en djævel i hende. Når jeg kunne - kunne hun også.

Hun gjorde det, og vi har siden grint af, at vi (hun er skolelærer - jeg er revisor - sagtens kan mure sådan en smule pjat - hvis man vil og giver sig tiden!)

Men selv mange år efter, var det en af de ting jeg gjorde, der gav mig selvtillid til at turde andre ting, jeg ellers aldrig ville have gjort.

Nok om vores fortræffeligheder.

Jeg skal prøve at finde tegningerne i morgen.

Men jeg er nødt til at scanne dem - så forbered jeg - der er noget der koster tid på modem'et, hvis I prøver denne link igen.

Mvh.

Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Ellers tak for din indsats

------------------
Venlig hilsen
Claus M.

Venlig hilsen
Claus M.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis