En stor dag i mit lange gældstyngede liv.

Så skete det, vendepunktet i mit reallån.

Endelig betales der mere i afdrag end i rente. Det er fandme dejligt at kunne se det går den vej .

Er jeg ene om at glædes over at en dag er lortet man har gået og hamret, banket og skruet på betalt.

Det med at man pludselig ejede 2/3 af huset tog kun 4 år, men det kan man takke det plumrådne bolig marked vi har for. rolleyes

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
71 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er nogen der kan og tillykke med det.

Som ny husejer med bare nogle måneder på bagen er der vist alt for længe til at den dag til bare at tænke på den. Men kan da så glædes over at andre når dertil.

/Jacob
Hvis du for 15 år siden havde fortalt mig, at jeg en dag ville sidde med gæld for 1½ mill, og kun betale renter, ville jeg have fundet min største hammer og forsøgt at banke lidt fornuft ind i hovedet på dig.

Men som boligmarkedet ser ud lige nu, er vi rigtig mange, som nok aldrig når dertil, at vi overhovedet får afdraget så meget som en bøjet 25-øre på hovedstolen af lånet, inden boligen er solgt igen.

Vi har næsten lige lagt lån om, og inden den afdragsfri periode er over, er ungerne flyttet hjemmefra, hundene er draget til de evige kødbensmarker og vi har sat vores kreditværdighed i en tilpas stor skude, vi kan blive gamle i...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja- da jeg fik set, at jeg både kunne betale den forrige kone ud (for 7 år siden), samtidig falde i månedlig husleje ved at gå på flex-lån, og året efter få råd til lidt mere i dagligdagen, da jeg også "hoppede over til det afdragsfrie" - og samtidig ser den lille opsparing ctr. den indvundne værdistigning da ejendommen blev solgt sidste år - ja så må jeg tilstå, at jeg ikke følger jublen i dit indlæg - Peter - hvis det kun er økonomien - altså. Jeg kan da sagtens følge dig i glæden over at være på vej til at selv at eje det hus du er glad for, og som du har ofret masser af timer på - men min "livsprioritering" har ændret sig, så jeg hellere ser et mål i at "ha' det godt" - få de oplevelser jeg har drømt om - i stedet for at binde 3/4 af min indkomst i et hus - som jeg jo var gladeligt indstillet på indtil "midtvejs-krise-alderen:46-47"

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Maybe it's because I understand binarys.....

Nu er min hovedstol ikke større end, hvad en større brugt mercedes koster.

Nu har jeg aldrig forstået systemet i afdragsfrit, da renten har den største vægt på skålen på de lån jeg har set, så prioritering eller ej...

Mine tal var på et 30 årigt så vidt jeg husker.

Total 7300. afdraget var vist 1300 kr.

Kan sagtens se systemet hvis man har købt et hus til mere end 3 mil. som er prisen for et std. hus her i omr. så er det vel i omegnen 3x1300 kr. om måneden man "sparer".

Det er mest irritationsmomentet i at jeg ikke får noget for de 50% jeg leverer hver måned.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
I min verden er det jeg betaler (renter og gebyrer) det samme som "leje", hvis ikke det lige var at det nu er blevet en ejerlejlighed - derfor med den forskel, at der samtidig er tale om en værdiforandring.
Afdragsfrihed og flex-lån og alle de øvrige forskellige låntyper kan man vist diskutere længe om - alt er jo i sidste ende hvad der står på girokortet, ( og den påvirkning det har på skattekortet).
Den lille med binær har jeg stjålet; faldt over den - måtte kigge to gange før 10 øren faldt, og da den gjorde mig i godt humør, måtte den lige udbredes *SS*
Og så lige et godt nytår herfra Roskilde.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Ok, havde ikke lige set vi var "naboer" dt forklarer jo lidt om prisen på dit hus.

Men spørg mig lige hvor mange år jeg i træk har ærgret mig over ikke at have flex.

Men jeg er ikke gambler, har held i kærlighed (til motorcykler) ikke i spil, er jeg sikker på, og jeg opfatter det som et spil, hvor folk ikke lægger overskuddet til side til dårlige flex tider.

Men jeg er sgu også så pisse kedelig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

Men jeg er sgu også så pisse kedelig.

MVH


Jeg er også så pisse kedelig, så jeg købte en faldefærdig rønne ude på Lars Tyndskids Mark til meget små penge kontant og restaurerede den i det tempo, så jeg kunne skaffe midler til det uden lån.
Kedeligt? ja, men det er nu også udmærket at kunne bo her på en beskeden efterløn!smile
Jeg er så gammel, så jeg i flere omgange har set virkningerne at for megen gæld i krisetider, først i 70erne, med kontantlån til 23,03% p.a. og igen omkring 1990 med utalrige tvangsauktioner.
Gæld er ikke = lykke uanset om det er med eller uden afdrag i mit verdenbillede.
Jeg tog dog for sjov et mindre 4% obligationslån for nogle år siden, som jeg placerede i aktier. Det var indtil nu godt nok og nu kan jeg så indfri det til 90% af det oprindelige. smile
Husk lige på, at uanset, hvor lystigt alting går, så vokser træerne aldrig ind i Himmelen. Det har jeg lært på den grove måde!!sad

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Peter,

Nej, der var sq da dejligt wink - kan se, at du er omtrent lige så gammeldags som jeg biggrin
Jeg lavede samme nummer for et par år siden - vi valgte at tage 5 "hårde" år, hvor der blev afdraget ekstraordinært meget, hvorfor vi nu sidder for under 30k i renter årligt. Og undrer mig over, hvorledes naboer og venner kan "prale" med, at deres hus igen er steget i vurdering og de har lånt "op" til fuld belåning igen.
Men rent økonomisk er det mig, der er galt på den!!!

Jeg har rådet flere venner til at overveje at droppe afdragene og indbetale pengene på pensionsopsparing i stedet, for således at minimere topskatten (efter devisen låne til 4% og score 10% (i snit) på aktier).
Jeg gør det dog ikke selv, for jeg har en holdning om, at ligegyldigt hvad der sker, så vil det være rart at sidde gældsfrit, senest når man går på pension. Desuden giver friværdien en anden pondus i banken, end aktier.

Mvh.

Jan R.
Ja vi er vist flere "gamaldags" folk her på siden... Mon ikke også det at gøre det selv er lidt gammeldags? Og heldigvis for det!

Jeg hører også til de der har en "rimelig gæld" Skylder mere på hus end bil, men dog så 2/3 eller deromkring, er mit.... resten er noget der skyldes i kreditforeningen.... Og gælden løber ikke længere end nødvendigt...

Da vi belånte huset fik vi troligt llånetilbud somde fleste andre med en løbe tid på 30 år.. og så lige dem på 20 år også. For os ville det koste ca 1 million mere i renter og omkostninger, at låne samme beløb over 30 frem for 20 år..
Og den ekstra månedlige netto var til at overskue... Så det blev 20 årige lån, med fast rente.. en rigtig pivskid.. Men så ved man hvad man har og hvad man skylder...

Så vi er flere der ikke ønsker at skylde mere end nødvendigt.. Og ikke længer end nødvendigt.

MVH Njord
Jeg kan helt tilslutte mig Njord's sidste linie, dog har jeg efterlevet det helt fra ung. Derfor har jeg levet gældfrit i mange år, men fortsat med at sætte et beløb svarende til en normal termin til side så der nu er godt med luft i økonomien. Var det egentlig det det rigtige at gøre, det er svært at sige, jeg har dog altid haft båd, sommerhus blev det også til, men ikke udlandsrejser m.m., hvad gik vi glip af, og kan vi indhente det nu. Det er svært at sige, men det er helt rart at kunne sige " jeg gider ikke arbejde mere ", hvis det skulle være det man ville. Vi har taget et par kinature m.m. , men kan jo ikke tosse rundt som i de unge dage. Så alt i alt ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 61 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis