Aftræk til emhætte

Da jeg i overmorgen skal have sat sænkede lofter op i mit kommende køkken, er jeg pludselig kommet i tanke om, at det nok ville være en god ide at få overvejet installationen af emhætte mens tid er ;-)

Køkkenet bliver baseret på IKEA elementer, og i den forbindelse kommer der en emhætte af model LUFTIG op, som monteres på undersiden af et skab.

Emhætten er her: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60079302

Mit problem er, at jeg gerne skulle have trukket en aftræksslange ovenover det sænkede loft jeg skal have lavet på fredag. Men i IKEA's beskrivelser står der absolut intet om, hvilke dimensioner der bruges til tilslutning osv.

Nogen her der ved det?

Og er der eventuelt nogen der kan komme med gode råd om, hvad jeg ellers skal bruge for at lave mit aftræk fra emhætten. Bortset fra aftræksslangen og et kopbor til muren, er jeg på temmelig bar bund ;-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
NYTTIG TUB 120 som står nævnt er en 120 mm aluflex-slange....

Så et 120mm hul er hvad du skal have lavet..

mvh
Anders
Okay, så stod 120 alligevel for noget :-) Desværre var NYTTIG TUB 120 intet sted at finde i deres shop.

Og der er intet specielt ved dette? Jeg kan gå ned til den lokale hardware-pusher og få den mængde slange jeg skal bruge, og så skulle det nok kunne blive sluttet til, når jeg engang køber emhætten også?

Og eventuelt nogle gode råd til den modsatte ende? Køber man bare et færdigt sæt med ventilationsrist osv til at sætte i muren?
Tja, et par spændbånd nede i silvan koster omkring kr. 18-20 stykker hvis ikke jeg husker helt galt, så kan du "bare" forlænge som du har behov.
Den modsatte ende afhænger jo så af hvor du vil tilslutte den, og hvis du alligevel "passerer" loftet, så vil jeg til hver en tid anbefale at sætte en sugemotor deroppe frem for i dit køkken. Det giver meget mere ro i køkkenet, hvis det kun er selve luft suget du skal høre på.
Men hvis den skal ud gennem en mur, så jo, en ventilationsrist vil være at foretrække, og hvis den skal ud gennem taget, så en hætte istedet.
Men er der ikke noget med at man skal være opmærksom på hvilket slags rør man trækker hen over loftet?
Mener ikke at de der normale hvide spiral-rør er velegnede, da der er meget tab af sugestyrke gennem disse.
Syntes jeg har hørt, at man skal bruge spio-rør (håber det er stavet rigtig) for at få mindst mulig tab gennem rørene.
Men det anhænger selvfølgelig også af hvor langt det er du skal væk fra enhætten..
Den lokale pusher nede i Stark ville gerne sælge mig plastik-flexrør, men dem havde jeg det umiddelbart skidt med at lægge op i det sænkede loft, hvor jeg aldrig vil kunne komme til at kontrollere dem.

Tager jeg helt fejl hvis jeg tror, at aluflex-rørene er mere holdbare? Ikke fordi de skal holde til ret meget selvfølgelig, men jeg kunne da nemt forestille mig, at man kunne komme til at rive hul i dem hvis man trækker lidt i dem, og de går imod en gipspladeprofil eller lignende deroppe i det skjulte.

Men nu havde han så heller ikke aluflex-rør i de rigtige dimensioner, så jeg må også på farten i morgen rigtig tidlig :-(
Annonce
Jeg ville nu anvende spio-rør eller firkantet plastikrør og kun bruge flexrør ved overgangen fra rør til emhætte. Flexrør skal anvendes så lidt som muligt da det både støjer mere + giver mere luftmodstand. jeg har hørt at en 90 grader sving i flexrør gir lige så meget modstand som 4 m spio-rør
Jeg ved desvaerre ikke hvilken slags roer der er til at faa i Danmark, men et metalroer med glat inderside er hvad jeg ville foretraekke, da den glatte vaeg, som allerede anfoert, give mindre stoej og giver mindre luftmodstand. En anden ting der er vigtig er at isolere roeret hvis det kommer til at ligge paa et koldt loft, da kondensvand ellers kan gaa hen og blive en plage.

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis