Blomsterkasser og andre spørgsmål

Jeg er den lykkelige ejer af et nyt sommerhus, vores første ejerbolig. Derfor er jeg mildest talt en gør-det-selv nybegynder. Har nogen (en nem) ide til at at lave blomsterkasser, som kan stå på en terrasse. Skal der f.eks. være ben på for at vandet lettere kommer ud osv. Jeg havde forestillet mig sådan nogle firkantede nogen, f.eks. i træ. Skriv også hvilken slags træ jeg skal købe. Måske kan man købe nogle kasser og sætte ben på?
Et andet spørgsmål er, om man kan plante æbletræer og solbærbuske på en sommerhusgrund (Rørvig, ca. 2 km. fra vandet) Jeg tror grunden er sur, der er i hvert tilfælde meget mos. Hvad skal vi være opmærksomme på, skal buskene/træerne stå i sol, eller kan vi plante dem i skygge osv.

Ankergaard
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit 1. spørgsmål ang blomsterkasser: en løsning kunne være: at lave en kasse af lærketræ og evt sætte en flamingokasse indeni.
Den holder på jorden og der er som regel huller i bunden, hvor overskydende vand kan løbe ud.
Ellers mener jeg at du kan købe færdige samlesæt i diverse byggemarkeder.
Dit andet spørgsmål ang. æbler og solbær på sommerhusgrund.
Der findes æblesorter, der er meget hårdføre, så de kan sagtens plantes på din grund, men husk på, at hvis der ikke er andre æbletræer i umiddelbar nærhed, skal du plante mere end et træ, da æbletræer ikke normalt er selvbestøvnende.
Men du kan dog købe noget de på planteskolerne kalder et familietræ, det er et æbletræ, hvor der er podet 1, 2 eller 3 æblesorter på. Dette er en forholdsvis god løsning, for haveejeren med den lille have. Min personlige mening er, at det er pænere med 2 eller 3 æbletræer i en gruppe.

Solbær er en relativ hårdfør og letdyrkelig plante, der ikke sætter de store krav til jorden, hvor den vokser.Men spørg på planteskolen, hvordan de forskellige sorter er, mht. størrelse, smag og modning.

Æbletræ og solbær skal plantes i sol, da det er solen, der er med til at modne frugterne.

webgartneren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis