Nedrivning af bærende ydervæg

Hej -

det er mit første indlæg, og jeg håber I kan hjælpe.

Situationen er den at jeg er ved at inddrage carporten til beboelse. Projektet er blevet godkendt hos kommunen m.m.

Som led i inddragelse af carporten til beboelse skal jeg åbne op til det eksisterende hus. Dette gør jeg ved at lave et hul i en bærende ydervæg (gasbeton 10 cm.).

Det sted jeg skal lave hullet hviler to spær. Jeg har fået råd. ing. til at dimensionere stålbjælken der skal sættes ind, og hvor på spærrene skal hvile fremover.

På nuværende tidspunkt er der ca. 5-10 cm spær ud over den bærende væg. Spærrene blev i tidernes morgen skåret til, da de stak in i carporten. Jeg ved at jeg skal understøtte spærrene inden jeg laver hullet i væggen, men ved ikke om 5-10 cm. spær kan klare at blive understøttet af f.eks. 'soldater'.

Hvad gør jeg? Kan jeg sættes soldaterne direkte til de 5-10 cm. spær? Kan soldaterne klarer at holde spærrene?

Foruden dette ville det være godt med en detailvejledning - evt. link til anden side, hvor sådan information måtte forefindes.

Mange tak for hjælpen.

Ammad
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ammad,

Jeg går i følgende ud fra, det er en-etages hus!

Det burde de kunne - men det ville være bedre, hvis du kunne understøtte dem indefra. Du kan evt. - som ekstra sikkerhed - lægge en 4x4 op på indersiden af væggen (på tværs af begge spær) og understøtte den med soldater.
Soldaterne kan snildt bære vægten - husk at spænde dem godt op!

En tanke - ligger spærene ikke an på din indervæg? - eller har du ikke en sådan?

Hvis du er det mindste i tvivl, så få en fagmand til at ofre en time på det.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan.

Fagmanden er desværre ekstremt optaget - og har ikke tid til sådan en mindre opgave (er det hørt før :-))

Jo, det er et en-plans hus.

Der var en ydervæg bestående af mursten, som jeg har revet ned. Spærrene hviler på indervæggen, dvs. gasbeton.

Det er ikke muligt, at understøtte spærrene fra indersiden. Jeg kunne gøre et forsøg, men det bliver besværliggjort af at jeg har loft til kip, så der er ingen vinkelret støtte.

Jeg kan selvfølgelig altid sjuse mig frem til hvor spærrene er og sætte en soldat op som støtter gipsen (indvendig loftsbeklædning), og som så igen støtter spærrene. Anbefales dette?

Har du evt. en konstruktionstegning m.m. stålbjælke så jeg kan se hvordan det er konstrueret. Er sikker på hvordan, men det er altid godt at blive bekræftet.

Hilsen
Ammad

Citat fra Jan R.

Hej Ammad,

Jeg går i følgende ud fra, det er en-etages hus!

Det burde de kunne - men det ville være bedre, hvis du kunne understøtte dem indefra. Du kan evt. - som ekstra sikkerhed - lægge en 4x4 op på indersiden af væggen (på tværs af begge spær) og understøtte den med soldater.
Soldaterne kan snildt bære vægten - husk at spænde dem godt op!

En tanke - ligger spærene ikke an på din indervæg? - eller har du ikke en sådan?

Hvis du er det mindste i tvivl, så få en fagmand til at ofre en time på det.
Jeg har før i tiden lavet noget lign. I stedet for jernbjælke, blev der fræst 3 riller der hvor bjælken ellers skulle være, ca. 400mm vederlag i hver side. Jeg brugte en rillefræser og fræste 60mm ind. Derefter brugte jeg 3 stk tentor 10 jern, de blev lagt ind i rillerne med Lip multiklæb. Og så blev dørhullet savet ud 4 dage efter.
Nu ved jeg ikke hvor stor din åbning bliver, men den her var 97x214. Det skal lige siges at der også var tale om en bærende væg i gasbeton. Den rådgivende ingeniør godkendte også løsningen.....

Anders
nej - har desværre ingen tegninger.

Umiddelbart vil jeg have stålbjælken min. 20 cm ind over gasbetonen - også gerne mere, afhængig af hullets størrelse.

Det, jeg spekulerer på lige nu, er hvilke kræfter denne påvirkes af i forhold til resten af konstruktionen - de sideværts kræfter må alt andet lige være større ved din spærkonstruktion end ved et alm. gitterspær. Har du trempel eller saksespær? Jeg ville ikke være helt tryg ved "blot" at sætte en soldat op under disse, hvis der meldes storm.
Hvordan med fastgørelse af bjælken til gasbeton og spær - har du styr på det?

Anyway - her kan jeg ikke hjælpe dig - kun advare dig om at fare med lempe. Og som altid ved sådanne projekter - fra nedbrækning til "konstruktivt færdigt", skal der gå så kort tid som muligt.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis