Blå bosch?

Hej.

Kan man ikke få de blå bosch med li-ion batterier i andet end 36V?
har ledt efter en 18V med li-ion batteri, dog uden held.

Og lige et hurtigt spørgsmål mere:
Har set på en makita LXT BHP 451 med 18V li-ion batteri hos prishammeren.dk. Men momentet er opgivet som 560 in.lbs. Hvad svarer det til i NM?

Jeg vil nemli gerne sammenligne det med bosch. Her har jeg set på en blå GSR 18 VE-2 Professional. Denne har et moment på 82NM.

Men er der nogen der kan fortælle mig om 560 in.lbs (Makita'en) og 82 NM (Bosch) er en kraftig maskine. Har ikke rigtig nogen fornemmelse for hvor meget det er.

På forhånd tak
/Morten
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo "bare" fod pund til nanometer. Regn med en fod er 0.3 meter (ca), og et pund er 0.45 kilo (ca)

Det giver en omregning til øh.... Lad os bare regne med et par decimaler så der ikke er nogen der kommer og piver over mine tal bagefter.
1 FtLbs = 1.35582 Nm
Nåh ja, du angav det hele i inches, ikke fod, så en 12'e del af fod pundene, dvs. 12 inLbs = 1.35582 Nm, eller lidt over en tiendedel Nm pr inLbs

I dit eksempel er 560 inLbs = 63.27 Nm
Citat fra Twist

Det er jo "bare" fod pund til nanometer. Regn med en fod er 0.3 meter (ca), og et pund er 0.45 kilo (ca)

Det giver en omregning til øh.... Lad os bare regne med et par decimaler så der ikke er nogen der kommer og piver over mine tal bagefter.
1 FtLbs = 1.35582 Nm
Nåh ja, du angav det hele i inches, ikke fod, så en 12'e del af fod pundene, dvs. 12 inLbs = 1.35582 Nm, eller lidt over en tiendedel Nm pr inLbs

I dit eksempel er 560 inLbs = 63.27 Nm



Nanometer?? det udtryk har jeg dog aldrig hørt om.. Nano er da normalt noget med meget meget små ting...

Tror nærmere det er Newton Meter


Mvh.
Sømanden
hehe..
Ja vi kan jo alle lave fejl. Hvis ikke man piver over decimaler, er det en enkelt tyrkfejl.. ;o)

Men takker for hjælpen. Men Så er Bosch'en jo faktisk en del stærkere. Det overrasker mig faktisk en del. Men jeg tror dog ikke det er noget jeg får brug for. Og det er jo nok heller ikke ligefremt sundt for maskinen at blive presset til det yderste?
Men jeg har stadig ikke haft held til at finde en blå bosch med lithium batteri. Det undrer mig ildt, da de jo for længe siden har lavet de grønne med li-ion batterier.
Tja, bare fordi man ikke har læst fysik i nogle få årtier, så kommer der nogen og piver over at man skriver en lille forstavelse forkert.

Anyway, Li-Ion batterier har jo desværre også nogle downsides. Det kan jo være årsagen til at du ikke kan finde dem til blå bosch. Jeg har selv lige købt et par blå bosch maskiner, og de arbejder heller ikke på "normale" batterier. Men de fungerer nu altså alligevel fint. Undersøg hvad det er for en batteritype der er tale om, i nogle tilfælde bruges der SLA (forseglet blysyre - Sealed Lead Acid) gel batterier, som kan holde noget nær en livstid (ligesom rullestols batterier), og kun taber en marginal mængde ladning over tid. Jeg ved ikke om det er tilfældet med blå bosch, men det er jo en mulighed.

mht. om det kan svare sig at "spare" på maskinens kræfter, så vil jeg nu mene at hvis man alligevel køber kvalivare, så behøver man ikke at være helt så skræmt som hvis man køber noget juks i harald nyborg (ikke at der er noget i vejen med de billige maskiner, kvaliteten ER jo også bare derefter). Jeg bruger altid mine maskiner "til det yderste", og hvis de så bliver presset for hårdt, så er det fordi jeg har købt den forkerte maskine.
Annonce
Jamen jeg kan kun give dig ret. Selvfølgelig skal de kunne holde til at blive presset til grænsen.

Alle de blå bosch maskiner jeg kan finde, er alle med NiMH batterier. Og det er vel ikke specielt gode batterier i forhold til Li-ion???

Du skriver, at du har købt nogle bosch-maskiner selv, og at de ikke kører på alm. batterier. Hvad kører de så på?

Og til sidst, vil jeg gerne høre lidt mere om de "downsites" du skriver ang. li-ion batterierne. Da jeg ikke selv har så meget forstand på det. Troede egentlig de skulle være væsentlig bedre end f.eks. NiMH batterier mht. bl.a. levetid.
Tja,

jeg tror nu nok at jeg har skrevet en længere smøre om det i hobby sektionen også... Men ok, jeg skal da se hvor meget jeg kan grave frem fra fysik timerne wink

Li-ion batterierne fåes i to varianter normalt. En med hukommelse, og en uden. Den MED hukommelse, kan man normalt IKKE sjatlade på, fordi den efter en total afladning "tror" at dens maximale ladning er den mængde ladning som man kommer åp den første gang man lader op efter en total afladning. Det er i nogle tilfælde en fordel fordi li-ion batterier bliver hurtigere slidt af at være 100% opladte.
Apropos det med at blive slidt, så har li-ion batterier en maximal levetid, normalt 5-10 år afhængig af type og producent, du kan være heldig at få et der holder i det dobbelte af normalen, men det hører til sjældenhederne. Hvordan man behandler batteriet påvirker så levetiden. er batteriet fuldt opladet, eller fuldt afladt under opbevaring (hvis man ikke bruger det så ofte) så holder det ikke så lang tid som hvis det har en partiel ladning på (de fleste batterier har bedst af at have omkring 40% ladning under opbevaring). For en virksomhede eller håndværker der skal bruge batteriet dagligt, er det jo ikke noget problem, men for en hobby håndværker der bruger det 3-5 gange om året, så skal man kunne stole på at man ikke skal lade op hele tiden, og at man har til mere end 3-5 års drift i et batteri.
Af selv samme årsag skal man ALTID kigge efter produktionsdatoen på et li-ion batteri, og ALDRIG købe et brugt, eller på tilbud fordi udløbsdatoen nærmer sig.
Nikkel-metalhydrid batterierne er lettere at sjatlade på, men de har ofte en mindre maximal ladning, og de taber så tilgengæld ogaå "maximal opladningsevne" over tid. MEN.... det kan man gøre noget ved. Man kan aflade batteriet helt, og komme det i en plastikpose, og så i frysereren i 24-36 timer, og så ud og få varmen igen, og når det er stuetemp igen, så kan man lade det op til noget nær max kapacitet igen. På denne måde kan man forlænge ni-cd og ni-mh batteriers levetid markant. Tilgengæld, så skal batterierne afleveres til genbrug og må ikke smides ud.

Om du kan få en højere torque ud af et metalhydrid batteri end et lithium, det ved jeg ikke, men jeg kan ikke forestille mig at valget af batteri kan påvirke motoren voldsomt meget. Det er normalt kun i opstart at der skal kunne håndteres en "overcharge" for at starte motoren.

ps: de maskiner jeg lige har købt, der er den ene med blysyre (er en stor inverter) og den anden med ni-mh (en detektor).
Citat fra Twist

Tja,

jeg tror nu nok at jeg har skrevet en længere smøre om det i hobby sektionen også... Men ok, jeg skal da se hvor meget jeg kan grave frem fra fysik timerne wink

Li-ion batterierne fåes i to varianter normalt. En med hukommelse, og en uden. Den MED hukommelse, kan man normalt IKKE sjatlade på, fordi den efter en total afladning "tror" at dens maximale ladning er den mængde ladning som man kommer åp den første gang man lader op efter en total afladning. Det er i nogle tilfælde en fordel fordi li-ion batterier bliver hurtigere slidt af at være 100% opladte.
Apropos det med at blive slidt, så har li-ion batterier en maximal levetid, normalt 5-10 år afhængig af type og producent, du kan være heldig at få et der holder i det dobbelte af normalen, men det hører til sjældenhederne. Hvordan man behandler batteriet påvirker så levetiden. er batteriet fuldt opladet, eller fuldt afladt under opbevaring (hvis man ikke bruger det så ofte) så holder det ikke så lang tid som hvis det har en partiel ladning på (de fleste batterier har bedst af at have omkring 40% ladning under opbevaring). For en virksomhede eller håndværker der skal bruge batteriet dagligt, er det jo ikke noget problem, men for en hobby håndværker der bruger det 3-5 gange om året, så skal man kunne stole på at man ikke skal lade op hele tiden, og at man har til mere end 3-5 års drift i et batteri.
Af selv samme årsag skal man ALTID kigge efter produktionsdatoen på et li-ion batteri, og ALDRIG købe et brugt, eller på tilbud fordi udløbsdatoen nærmer sig.
Nikkel-metalhydrid batterierne er lettere at sjatlade på, men de har ofte en mindre maximal ladning, og de taber så tilgengæld ogaå "maximal opladningsevne" over tid. MEN.... det kan man gøre noget ved. Man kan aflade batteriet helt, og komme det i en plastikpose, og så i frysereren i 24-36 timer, og så ud og få varmen igen, og når det er stuetemp igen, så kan man lade det op til noget nær max kapacitet igen. På denne måde kan man forlænge ni-cd og ni-mh batteriers levetid markant. Tilgengæld, så skal batterierne afleveres til genbrug og må ikke smides ud.

Om du kan få en højere torque ud af et metalhydrid batteri end et lithium, det ved jeg ikke, men jeg kan ikke forestille mig at valget af batteri kan påvirke motoren voldsomt meget. Det er normalt kun i opstart at der skal kunne håndteres en "overcharge" for at starte motoren.

ps: de maskiner jeg lige har købt, der er den ene med blysyre (er en stor inverter) og den anden med ni-mh (en detektor).


Mere præcis og udførligt kan det ikke skrives.....wink Nu skal mine gamle DEWALT batterier sku en tur i fryseren. Har 3 gamle maskiner som jeg selv mener er for godt at smide ud. Har lige købt en kombipakke med blå Bosch, det duer sku. wink

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Tak for et rigtig godt og uddybende svar.
Men hvordan kan jeg se om mine li-ion batterier er med eller uden hukommelse?

Og hvis det så er et af dem uden hukommelse, vil det så sige, at man kan sjatlade på dem uden det slider ret meget på batteriet?
Og hvordan med opbevaring af disse, kan de tåle at blive opbevaret fuldt afladet eller opladet?
Du kan jo prøve at sjatlade på et batteri der er helt nede. Hvis du så efterfølgende ikke kan lade det helt op igen, så er det med hukommelse (som du så nulstiller igen ved fuld afladning).

Li-ion batterier TÅLER at blive opbevaret ved fuld ladning, og også uden ladning, men du får næsten 50% længere levetid ud af dine batterier hvis du opbevarer dem ved ca. 40% ladning hvis du ikke skal bruge dem i længere tid. For en håndværker der bruger batteriet hver dag er det intet problem, da den daglige brug af batteriet, slider batteriet markant mere end opbevaring uanset om der er tale om 0, 40 eller 100% ladning.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis