vinduer der dugger

Vi har fået nyt vinduer på første sal, de dugger udvendig. Har fået at vide at det er normalt, har bare aldrig set det før.
Er der nogen der vide hvorfor det sker.......
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fordi du har fået super lavenergiruder i, og det er fordi glassene ikke er varme udvendig, og fugtigheden fordamper således ikke af varmen.
Det er helt normal, glad dig over de penge der ellers kunne suse ud gennem glasset. Det kan dog godt været lidt irriterende ind imellem.wink

Med venlig hilsen

Søren
Men det ser MONSTER godt ud når det bliver hård vinter, og vandet fryser til is på ydersiden... Totalt seje iskrystaller.

Men som nævnt.. Ikke et problem. Ej heller dug på indersiden er unormalt, da kondens (eks fra en persons ånde) sætter sig på ruden. Det vil du dog nok ikke opleve i samme grad som hvis du ikke havde fået sat nye vinduer i.
Citat fra norster

Vi har fået nyt vinduer på første sal, de dugger udvendig. Har fået at vide at det er normalt, har bare aldrig set det før.
Er der nogen der vide hvorfor det sker.......


Hej.
Hvis vinduer dugger på indvendig side, så er det mangel på ventilation ik andet.
En beboelse skal have et luftskifte som er ½ gang pr time.

Fugt i vinduer kan også skyldes kuldebro i sammenmuringen mellem bag-formur i ældre huse. I nybyggeri skal der som minimum være 30 mm. isolering i sammenmuringen.

PE

Hej Pev.
Jeg skiftede for 2 år siden mine termoglas ud med Lavenergiglas.
Jeg havde før, specielt i efterårs månederne lidt dug på vinduerne,når der er frostgrader udendørs, nu har jeg kun lidt i kanten af vinduerne, og jeg formoder at det er fordi jeg har bibeholdt de gamle plastrammer.

Med venlig hilsen

Søren
Citat fra Anjins-Honey

Hej Pev.
Jeg skiftede for 2 år siden mine termoglas ud med Lavenergiglas.
Jeg havde før, specielt i efterårs månederne lidt dug på vinduerne,når der er frostgrader udendørs, nu har jeg kun lidt i kanten af vinduerne, og jeg formoder at det er fordi jeg har bibeholdt de gamle plastrammer.


Hej.
Det ligger således, at der hvor varme og kulde slår sammen, der vil dugpunktet ligge.
Plastvinduer har luftkanaler, det gør at de har en meget god u-værdi, bedre end træ/alu.
Jo bedre energiglas man har, jo mere dug ligger der sig på ydersiden.
Hvis du måler temperaturen på en termorude, så er den altid varmere på midten, det er på grund af at alu/stålkanten og karmen har et større varmetab end ruden.
Forskellen som er på en termorude med alm. luft og Argon, er at Argon-gassen er tungere en luft, når den cirkulerer mellem glassene, så afgiver eller tager den energi fra glas til glasside. Derfor er gas bedst, da den cirkulerer langsommere.

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis