Skal oliefyret væk...?

Hejsa.

Jeg vil gerne vide hvad jeg har brug for Jeg ønsker at udskifte mit oliefyr med et alternativ. Jeg har et hus fra 1907 i to plan på ialt 108 kwm. Mit oliefyr står i et udhus med forbindelse til nyere varmtvandsbeholder inde under taget inde i huset. Jeg bruger kun oliefyret til at varme vores forbrugs vand op med resten af huset varmer jeg op med en Rais Bando brændeovn med fedtsten.
Jeg har lukket for alle husets radiatoere osse dem oven på. Der kommer ikke nok varme op på loftet til at jeg bruger værelserne der om vinteren.
Huset trænger til nye vinduer.

Forbrug af Bøgetræ på et år er ca. 14 m3. i brændeovnen.
Forbrug af olie på et år er ca. 1000 l.

Jeg har ikke ubegrænsede midler til anskaffelse af nyt. Jeg vil gerne kunne lukke op for radiatoerne i husets øverste etage om vinteren og ha varmt vand hele året.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, hvad enten du har naturgas, oliefyr, eller fjernvarme, så bliver det sjældent billigere end at bruge din brænde ovn. Problemet er jo nok, som du selv er inde på at den ikke varmer HELE huset op. Det kan du dog råde bod på. Hvis du "kun" har 108 kvm (antager ca. 65 i stue og 43 på 1.), så burde du kunne klare dig med en brændeovn. Problemet er normalt at varmen der løber opad, for det første ikke fordeler sig jævnt, og for det andet ikke løber "i lige linie" op på første. Du kunne derfor eks. vælge at installere et lille genvex anlæg. Udsugningen af luften i den opvarmede stueetage, vil så opvarme indblæsningen af luften på 1- salen. Desværre, så er en genvex installation (også som lav-det-selv) lidt dyr. Du kommer nok af med min. 35.000,- (selvom dit hus er lille, så er det altid besværligt og fordyrende med to etager) inden du er færdig, plus alt besværet og arbejdet.

Du kan også vælge eks. at sætte en vand/vand varmepumpe på din vandvarmer, og så føre vandet rundt om din brændeovn. Det er en "lettere" og forholdsvis prisbevidst måde at gøre det på. Du kan evt. supplere med solvarmeanlæg senere hvis du vil være meget "økologisk". Desværre så er det sjældent prisbevidst.

En mulig prisbevidst løsning vil være at installere en luft/luft varmepumpe. Det er ret svært at finde nogen der gider at installere en billig pumpe, men du kan få en pumpe ned til omkring kr. 3000,- hvor den stadig er nogenlunde god. Du skal måske bruge 1Mwh om året på at holde de 45-50 kvm. varme (om sommeren kolde), det vil nok ikke spare dig ret meget i brænde, og endnu mindre i olie, men så er driftsomkostningen jo også stadig mindre end hvis du skulle bruge olie i stedet.

Hvis dit fyr virker, og kan klare at opvarme så meget som du har behov for, så vil det billigste dog nok stadig være at sætte en cirkulationspumpe på dit anlæg, og pumpe det varme vand op til dine radiatorer. Er dit fyr IKKE stort nok, kan du supplere med en elvarmepatron, og så udskifte fyret næste gang det bryder sammen. Det kan under ingen omstændigheder betale sig at udskifte et fyr der virker.... Det er simpelthen for dyrt.

Men hvis du har træk og mangler at isolere, så er det altså også et godt sted at starte. Det er billigt, nemt, og effektivt.
Jeg ville også forslå dig at komme igang med at isolere, dit brænde forbrug er simpelt hen for højt til så lille et hus. Det kan så også være din brændeovn der ikke er god nok, så den smider for meget varme ud i skorstenen.
Har du forsats ruder eventuelt dem af perplex plade/akryl plade. Ellers må du som vi gjorde i "gamle dage" klistre noget plastic for vinduerne.
Dit oliefyr syntes jeg derimod du skulle droppe, og så få dig en elektrisk gennemstrømnings vandvarmer, den bruger kun energi når du bruger vand.

V.h. Håndværkeren
Medmindre du har vundet i Lotto, så skal du sikkert også prioritere dine midler derhen hvor de gør mest gavn. Selvom brænde er billigt, så ville jeg aldrig drømme om at opgive en mulighed for at holde huset varmt med "noget" som kunne passe sig selv (olie - el) udfra den betragtning at enten i forbindelse med sygdom - eller en vinterferie ville jeg have vished for ikke at vende hjem til noget som var minus 24. Hvor meget jeg ville gå i gang med at isolere ville være et spørgsmål om brændepris på den ene side, og pris på måtter på den anden side - og så måske komfort på den tredje side.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Kære Gerhard, hvornår har vi sidst haft minus 24 grader i Danmark ?
Som jeg kan forstå på Greagor, så er det et hus fra 1907 hvor isolering var en By i Rusland. Han skriver selv at hans vinduer trænger til at blive skiftet, det tager jeg som lidt af en henvisning til at der ikke er brugt penge på isolering.
Også det at han ikke kan varme førstesalen op må tyde lidt derhen af. Så uanset hvad han bruger til at opvarme sit hus med, skal han se at få isoleret grundigt.

V.h. Håndværkeren
Kære håndværker - jeg sad kun og ventede på den - men det var ikke destomindre resultatet for min bror, da "ham" som skulle passe halmfyret ikke kunne komme igennem snemasserne først i 80'erne. MHT. isolering var min pointe så´mænd også bare, at de "dummeste" penge at bruge ville være at smide et fungerende oliefyr ud - så hellere få isoleret - selv om jeg kan se efterfølgende, at denne pointe var godt skjult.
Ønsker så iøvrigt lige et godt nytår til alle her, og vedlægger et par løse kommaer og ekstra-bogstaver til dem som sidder med den røde pen: ,,, - abcdefghijklmnopqrstuvxyzæøå

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Citat fra Gerhard


Ønsker så iøvrigt lige et godt nytår til alle her, og vedlægger et par løse kommaer og ekstra-bogstaver til dem som sidder med den røde pen: ,,, - abcdefghijklmnopqrstuvxyzæøå


Det er nemlig god humor... :p


Undskyld at det så ikke lige havde noget med tråden at gøre.

Mvh
Sømanden
Citat fra Sømand

Det er nemlig god humor... :p


Undskyld at det så ikke lige havde noget med tråden at gøre.

Mvh
Sømanden


Det er da godt at vi menesker er udstyret med evnen til HUMOR !
Også Godt Nyt H-År (til dem der ikke har)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis