Wibo

Hej allesammen!

Er der nogle der keder noget til en Wibo 945
Har nemlig kikket på en men ved ikke om det er nogetconfused

Er det godt eller dårligt med en stål båd
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra dit spørgsmål vil jeg tro at det er første gang du vil have båd, og så er hverken en båd i denne størelse eller af stål det bedste at gå efter.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det er ikke første båd! er ikke hel ny! størelsen har jeg sejlet med før! men hvorfor ikke stål? har kun sejlet glasfiber
Stål kan skam være udmærket hvis det er behandlet ordentligt, faktisk kan du sammenligne det lidt med som at have træskiv. Der skal males og det er både ind og udvendigt, bare den mindste skramme ind til stålet, hvor rusten kan komme til, vil brede sig lidt for hurtigt efter min smag.
Nu er jeg godt nok lidt gammeldags og vil foretrække et TRÆ-SKIV !
jo da der er nogle gode råd.
hvis du kigger på en stålbåd, så se dig godt for.
hvis den er af træ så skal du se den efter i sømmene.
og en glasfiberbåd skal du lige se efter i fiberen.
men som både er så er ingen (som motore) bedre end den behandling de har fået.
sorry lidt flabet måske, men man kan ikke generalisere efter et bådmærke.
ok norske er dyrer og amerikanske er noget lort men derudover er der frit valg.
så du vælger selv graden af gørdetselv.

men derudover har jeg set stålbåde i good shape.
det var min mester der lavede Engholm bådene. og godkendte både til issejlsds med passagere og det tror jeg ikke er ringe både.(i min verden nok noget af det bedste der er lavet i DK)
www.lp-yacht.dk
så man kan ikke generalisere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej jsø.
Hvis du havde Googlet Wibo 945, havde du set at det drejer sig om en rimelig stor stål sejlbåd.
Prøv det lige inden du svare på spørgsmålet.

V.h. Håndværkeren
Hvis Mester allerede i 60-70 Støbte både til sejlads i de Grøndlandske farvande.
En Wibo er jo fra et værft, som har en lang tradition for at bygge stålbåde, og man kan roligt regne med at de fra starten er rustbeskyttet efter alle kunstens regler, det til trods er det alligevel det du skal kontrollere før køb. Her er det ikke de store synlige flader, men kroge og bag isolering, og er der klistret f.eks. tæpper på så hør om det knaser, hvis du trykker på det. Og så er der også, eller kan være problemer omkring vinduer m.m. Der vil konstant være et job med at kontrollere, men det er der jo på alting, så jeg ser ikke det store problem, det virker tit som om folk mener en glasfiberbåd er vedligeholdelsesfri, og nogen undlader da også dette, og får den malet om i stedet og det er jo en betragtelig omkostning. Rent kosmetisk er det svært at pletmale uden det kan ses, hvis man ikke gør en del ud af at blande en farve der passer, men her er man jo på linie med andre bådtyper. Størrelsesmæssigt er her tale om en båd med plads til familiesejlads, velegnet til gode timer på vandet. At vi andre i sin tid startede med småbåde var en simpel nødvendighed, vi havde ikke råd til andet, og en folkebåd var drømmen om en stor båd, sådan er det ikke mere, og man kan lige så godt starte med noget, som man regner med opfylder ønskerne, hvis man har råd. Navigering, søvejsregler og vindretninger er jo det samme uanset.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra Håndværkeren

Hej jsø.
Hvis du havde Googlet Wibo 945, havde du set at det drejer sig om en rimelig stor stål sejlbåd.
Prøv det lige inden du svare på spørgsmålet.

V.h. Håndværkeren
Hvis Mester allerede i 60-70 Støbte både til sejlads i de Grøndlandske farvande.


det er jeg klar over.
hvor skriver jeg at jeg ikke ved hvad båd der er tale om ?
hvad for både var det han støbte. og hvor sejlede de med passagere på grønland ?
måske i nærheden af hvor jeg boede.
Min Mester var Ejvind Henningsen og det var til KGH han leverede både fra 20´ til 52´ ligesom han leverede til den Danske marine og til farvands væsenet. Værftet eksistere ikke mere det er over 20 år siden den sidste båd blev støbt.

V.h. Håndværkeren
Hej alle

Nu kommer vi lidt væk fra emnet, men det går vel nok.

Til dagligt arbejder jeg som søopmåler og sejler blandt andet med en 53 fods båd fra det gamle Ejvinds værft. Den er nu over 40 år gammel, men er stadig meget stærk i skroget. Det er solidt bygget kram.
Det kan være at du, "Håndværkeren", har været med til at bygge den.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også