Bøgetræsbordplade

Jeg har fået en flot flot sofabord i bøgetræ wink

Men den er lidt trist i lakken - og jeg kunne tænke mig at få den til at stå i "rå" udførsel evt. sæbebehandlet eller lignende !

Men hvordan for jeg al den gamle lak af ?-uden misfarvninger ?

Jeg har, på andre site set noget om is-blæsning -også af træ !

Ville det evt. være en (nem) mulighed ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan enten slibe det af eller fjerne det med Bums, metoder hvor der anvendes tryklufts blæsning med sand stål eller is er ikke egnede da overfladen vil blive ujævn af den form for behandling.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Du kan enten slibe det af eller fjerne det med Bums, metoder hvor der anvendes tryklufts blæsning med sand stål eller is er ikke egnede da overfladen vil blive ujævn af den form for behandling.

V.h. Håndværkeren


Hvis man kikker på nettet under is-blæsning kunne man godt få det indtryk at netop den metode ikke skylle give en ujævn overflade - derfor ideen !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Bemærk dog at da der er tale om et sofabord, så vil der ofte blive stillet glas ol. på bordet. Kondens giver fugt, som skaber "ringe" efter glas, plus der bliver ofte spildt lidt osv. alt i alt, bliver et sofabord ofte beskidt. "råt" træ er altså bare ikke sjovt at skulle holde. Blver det vådt rejser det sig, bliver det beskidt er det næsten ikke til at få af.
Sæbebehandling er en mulighed, men jeg tror at du riskerer at skulle vedligeholde behandlingen ret ofte, da du jo nok vil spilde på bordet lige så ofte som os andre. Der er en årsag til at bardiske altid er af plastik, metal eller lakeret træ.

Som alternativ, så kan du jo, hvis du er utilfreds med lakeringen, lige give bordet en let afslibning, og så lægge en ny lak, evt. polere den gamle lidt først. En god vandtæt lak er desværre satdig den bedste måde jeg kender til at holde et træbord pænt.
Der vil jeg give Twist ret, hvis du kun vil sæbebehandle bordpladen, så er det hver dag du skal gøre det.
Sæbebehandlingen er nu ikke så ringe endda - men den kræver megen vedligehold og opmærksomhed ved spild. Særligt rødvinen er meget slem.

Skiftede vores lakerede bøgebord ud med et sæbebehandlet, efter ungerne havde overstået "spild alt" stadiet. Lidt for tidligt, men hidtil er det gået ok. Bordet er grundbehandlet i alt 5 gange med sæbespæner (efter anbefaling fra møbelsnedkeren). Tror vi mellemsleb de første 3 gange.

Du skal nok forberede dig på altid at bruge "brikker" under kopper og glas, ligesom dækkeservietter er en god ting....

Selve bordet kan du relativt nemt slibe med en ordentlig rystepudser - evt. leje en båndpudser. Benene kan være langt værre ;-)

Mvh.

Jan R.
Annonce
Nu er jeg ikke så bange for det med sæbebehandlingen - bliver bordet mættet ordentlig -og gentagne gange efter hinanden, er vedligeholdelsen ikke det store problem - selvfølgelig bruger man da underlag når der er kopper, glas m.m. på bordet.

Jeg har stadig rædselsfulde minder om et lakeret spisebord i fyr som jeg "lige" skulle have lakken af - den var altid "fedtet" efter behandlingen -rystepudser excentersliber -bums, brun sæbe og hvad ved jeg - den sk... lak krøb bare længere og længere ned i træet :-(

Og nu står jeg så med "problemet" igen - og så bare, på en site, at det der is-blæsning måske var løsningen -og om nogen her på sitet havde nogen erfaring med det.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Beklager... Men isblæsning er nok ikke så udbredt at der er mange LDS'ere der har prøvet det. Men så kan du jo tage chancen og fortælle os om det gik godt, og hvordan du bar dig ad.
Jeg ville da gerne tilbyde dig at låne min bygningssav, hvis du senere skulle have en ny bordplade hvis det gik galt, men vi er vist i hver vores ende af landet.
Jeg kan dog godt se, hvordan en sand- eller isblæsning ud fra et fysisk/kemisk perspektiv kan være bedre end en slibning til at fjerne lak. Men du skal nok regne med alligevel at skulle slibe en smule bagefter, da de mange ridser ødelægger strukturen i træet (det bliver flosset).
Flosset ! Nej Twist det kommer til at ligne en Pløjemark.
Håndværker : Har du nogen erfaring med det ?

Lufttrykket er jo slet ikke det samme som ved sand/glasblæsning.

Tror måske lidt på den med det flossede ! og det går nok !!!

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Nej det er korekt, jeg har ikke erfaring med isblæsning, men jeg ved hvor beskadiget træ bliver med sandblæsning, og så skal der virkelig slibes bag efter.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis