Bøgetræsbordplade

Jeg har fået en flot flot sofabord i bøgetræ wink

Men den er lidt trist i lakken - og jeg kunne tænke mig at få den til at stå i "rå" udførsel evt. sæbebehandlet eller lignende !

Men hvordan for jeg al den gamle lak af ?-uden misfarvninger ?

Jeg har, på andre site set noget om is-blæsning -også af træ !

Ville det evt. være en (nem) mulighed ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har fået en flot flot sofabord i bøgetræ... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det med lakken, der kryber ned i træet, skyldes ganske enkelt, at du varmer den op i stedet for at slibe den af. Tricket er at bruge tilstrækkeligt groft sandpapir (og rense det ofte), til man når rent træ - og flytte sliberen hurtigt. Du kan evt. supplere med slibeolie.

Jeg har gode erfaringer med at trække de øverste laklag af med en ziehklinge -men som alt det andet, tager det tid wink

Lad os høre, hvad du vælger - og se resultatet!

Mvh.

Jan R.
Jeg syntes virkelig du skulle prøve det, om ikke andet bliver du den erfaring rigere.
Dette her er muligvis lidt overkill, men det er en effekiv udvej, hvis alt andet mislykkes.
Det drejer sig om at bruge en overfræser til at skrælle et tyndt lag af bordpladen - en ½mm burde kunne klare jobbet.
Det du skal gøre er at montere en overfræser ovenpå f.eks. to lægter og trække den hen over to lister som sidder på hver side af bordpladen. Listerne skal være højere end selve bordpladen, ca 3. mm.

Jeg bruger selv metoden til at planere alle former for træ.

Hilsen Metalsnedker
Det må da være det der kaldes Beskæftigelsterapi !
Citat fra Håndværkeren

Det må da være det der kaldes Beskæftigelsterapi !


Rent terepeutisk, får jeg det godt af det... smile Jeg har gjort det et par gange med de egeplanker jeg fik af dig. Nu er det knap så ruflet og efter en slibning med min nyindkøbte Bosch PEX 270AE, så bliver træet utroligt "SMOOTH"...

Hilsen Metalsnedker / Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis