VVS-Råd søges. Varmeanlæg køre mærkeligt.

Hej.

første indlæg fra mig, da mig og kæresten blev husejere her for ca. 8 måneder siden. Har dog kigget meget herinde da jeg har lavet en lille tilbygning selv, og planlægger at bygge en garage når der bliver råd.
imellemtiden syntes vi at have fået et lille problem med varmen her i huset. Vi har et Vaillant Gas fyr der er kombineret med et solfangeranlæg med egen varmvandbeholder til varmt forbrugsvand. Da vi overtog huset i april sidste år var det jo på randen til at der skulle slukkes for gassen og det hele kørte fint. Vi slukkede for gassen over sommeren og lod solvarme anlægget forsyne os med varmt forbrugsvand. Det var jo fint nok.
Så kom "vinteren" her i år og vi tændte for gassen og det hele startede op som det skulle. Jeg tjekkede om der var luft i radiatorene bare for god ordens skyld, men det var MEGET lidt. Jeg efterfyldte fyret med en lille smule vand og tænkte.. " så er det på plads" !

Men det er som om der igen cirkulation er på systemet, og vi blev først mistænksomme da vores gulvvarme på badeværelset ikke blev dejlig varm ( kæresten der opdagede det. ). Det er som om gasfyret starter, varmer vandet op, sender det ud i rørene men alle retur rør er kolde på radiatorene, og det er også koldt vand der kommer ud når man udlufter.

For at forklare MEGET kort hvad problemet er så vi måske kan komme igang med noget problemløsning. Så burde jeg vel ved at tage ALLE termostater at radiatiorene få FULD varme på radiatorene HELE tiden hvis det var den syge idé jeg fået ikke???? Det kan jeg bare ikke.. det er som om gasfyret kun varme en given "cyklus" og så lader lunken vand låbe ud igennem radiatorene igen.

Håber at problemet bliver lidt klarere når folk begynder at spørge ind til det, og jeg svare.. Lige nu er det svært at forklare..rolleyes

Mvh Jacob
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med dig.

Surt ikke at have varme i den kolde tid..
Men det kan være et meget enkelt lille problem.
På mit gasfyr findes to drift indstillinger. Den ene er kun til for at lave varmt vand. den anden sender vand ud i radiatorene. Så check om der kun er blevet slået til for varmen?
En anden mulighed er at der er slukket for cirkulationspumpen, check at den er slået til! Lyt efter om pumpe også kører? Den kan stå stille efter at have været slukket i nogen tid. Et lille slag kan nogen gange få den til at rulle igen.
Desuden kan der være sket det at en eller anden har drejet på shunten så der ikke sendes vart vand ud i din centralvarme del.

Prøv at checke lidt på disse ting og vend gerne tilbage igen!

God jul

MVH Njord
Tak for det hurtige svarsmile .

Jeg går faktisk og roder lidt med det lige nu.. For når kæresten kommer hjem forventer hun nok lidt fremgang sådanne en højhellig dag.

Har lige pillet beklædningen af gasfyret... Cirkulationspumpen køre, og der er også ca.2 bars tryk på systemet.. Det kolde vand der kommer ud af radiatorene når man åbner udluftningsventilen har da også fart påbiggrin .
Dog har jeg 2 radiotore i huset som den tidligere ejer udskiftede inden overtagelse og de har ikke udluftningsskruer påconfused . Bare sådanne en blændprop i enden med en lille firkant inden i( ligner noget til en firkant nøgle.)

Og nu skriver du "SHUNT"?? Hvad er det. Vores hus er fra 50´erne med et eftermonteret varmeanlæg. Alle vores rør løber udvendigt på væggene og der er ikke et af de der smarte manifolds med ventiler på ude i fyr´rummetsmile .
Jeg har bare et afgangsrør fra fyret rundt i huset, med en tilgang/retur ned til hver radiator og så i sidste ende tilbage til fyret.
Men jeg kan sagtens få varme på radiatorene når fyret køre, men lige så snart det lukker og temp. på fyrets temp. måler falder kører der heller ikke mere varmt vand i radiatorene, det undre mig bare at returstrengen til fyret ALTID er iskold.

Samtidigt er der sådanne et kondens afløb fra fyret.. og det kan fylde en 5 liters dunk med kondensvand på 3-4 døgn.. Og det må da i mine øjne været SPILDT/TABT energi.?
og iøvrigt har du ret i den med omskifteren.. der kan enten barme forbrugsvand eller radiator.. og den står på radiator. Men syntes stadig at varmt forbrugsvand bliver prioteret højest når fyret køre. Hvis jeg står med hænderne på rørene derude begynder det først at smide varmt vand over i den store varmtvandsbeholder i solfangerfyret, før den smider ud i radiatorene.. og det er som om at når så varmvandsbeholderen er varm nok iflg. temp setting.. så stopper fyret med at varme.. Men det skal vel stadig varme radiatore..??? Eller gør den det med det varme forbrugsvand
Noget tyder på at det er din shunt det er galt med. Shuntventilen er en trevejs ventil der blander varmt vand fra kedlen med det kolde returvand fra radiatorene og sammen giver det nye fremløbsvand på varmeanlæget. Det er normalt en ventil med et håndtag, og den sidder formodentligt et eller andet sted ned under selve kedlen. Men smæk gerne nogle billeder ind på siden her og der er sikkert nok en der kan hjælpe dig.. jeg må nok selv logge af nu.. Det er jo jul..

MVH Njord
Jeg har så også et ord til den shunts, for det kan også være en elektronisk. Så er det som regel en lille grå retangulær kasse der sidder under varmtvands beholderen, hvor der går tre rør ind i. Den skal når der bruges varmt vand give en snurende lyd, det er når den skifter til brugsvand. Når der så lukkes for brugsvand skal den snurre igen for at skifte tilbage til radiatorene. Desværre har den det med at kalke til så den ikke kan skifte uden den får et dask. Er det det sådan en der sidder så er der kun en ting at gøre, udskiftning til en ny. Den er så kompakt opbygget så der ikke er mulighed for at reparere den.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Jeg har så også et ord til den shunts, for det kan også være en elektronisk. Så er det som regel en lille grå retangulær kasse der sidder under varmtvands beholderen, hvor der går tre rør ind i. Den skal når der bruges varmt vand give en snurende lyd, det er når den skifter til brugsvand.
V.h. Håndværkeren


Dette er ikke en shunt - men en 3-vejs Zone-ventil brugt til varmtvandsprioritering - iøvrigt en løsning der er indbygget i de fleste moderne gaskedler

Med venlig hilsen

Fladder
Jo men gør den ikke det samme som en shunts ? På det gas anlæg der var der hvor jeg boede tidligere var der kun den elektroniske dims der skiftede rundt på vandet.
En shunt har man som regel for at blande lidt fremløbsvand i returvandet (for at beskytte sin kedel mod tæring)

På mange gamle installationer er det lavet så shunten eller by-pass´en går gennem varmtvandsbeholderen - så man manuelt kan stille hvor meget vand der skal igennem VVB og hvor meget der skal til anlæg (sommer/vinter)

På en moderne kedel laver den enten varme eller varmt vand

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra njord

Shuntventilen er en trevejs ventil der blander varmt vand fra kedlen med det kolde returvand fra radiatorene og sammen giver det nye fremløbsvand på varmeanlæget. .


Hej Njord

Det må blive - "og sammen giver det nye returvand til kedel"

Med venlig hilsen

Fladder
Hej sultennok


Hvad er det for et vaillant fyr du har samt dit solvarme anlæg (model og type)

Hilsen apvconfused
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis