Gå væk, kat!

Vi er plaget af en kat, som hver nat bruger perlegruset i vores carport som toilet. Inden jeg går ud og køber et haglgevær ville jeg lige høre, om der er nogen som har en god ide til hvordan vi får den til at gå ind til naboen i stedet for... wink

/Zeabee
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lænke hunden nævnes jo i en af de gamle julesange..... rolleyes

MVH Njord
Det kommer vel an på om du vil være "miljørigtig", eller hvad ?
Forskellen på katte og hunde er at katte jo normalt er smarte nok til IKKE at komme tilbage steder hvor de ikke er ønskede. Så det du KUNNE gøre var at sætte en sensor og en kraftig lampe op, som der tændte når katten kom på besøg. De fleste katte kan ikke lide at blive belyst midt om natten. Efter et par uger gider den slet ikke gå den vej igen.

Hvis det virker for drastisk, så kan du evt. istedet sætte en kattebakke frem. Katten vil TIL ENHVER TID foretrække at gøre sit forehavende i sand eller grus frem for dine småsten. Men bakken skal altså tømmes, for ellers vil katten bare finde et andet sted at klare forehavende, som eks. din indkørsel.

Hvis du har noget åbent jord, eks, hvis du lige luger ud under din hæk, og grubber jorden lidt, så den er blød og let at grave i, så vil katten også meget gerne forette sit erinde derunder.

Hvis vi taler om kemikalier, så kan du eks. bruge naftalin eller salmiak til at holde dyrene væk, men det er ikke ligefrem miljørigtigt, faktisk mener jeg det er blevet helt forbudt at sprede naftalin. Matas har dog noget... Mener det hedder gul svovlsalte eller noget i den stil. Det er et forstadie til myresyre, det kan katte og hunde heller ikke lide, og det er vistnok IKKE ulovligt at sprede, men man skal dog lige huske at "friske op" efter regnvejr.

Du skal for guds skyld undlade at skyde katten, der kan jo være tale om en racekat, hvorfor du kan risikere at være erstatningsansvarlig, nogle gange for 6 eller 7 cifrede beløb (!) og så er det altså billigere at grubbe jorden under ligusteren istedet.
Og så er der den helt enkle metode, du går selv ud og lader dit vand i stenene, så vil katten tro at her er et større dyr der kommer her. Et stort og for den farligt dyr.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Og så er der den helt enkle metode, du går selv ud og lader dit vand i stenene, så vil katten tro at her er et større dyr der kommer her. Et stort og for den farligt dyr.

V.h. Håndværkeren


Hej Håndværker.
Den har jeg ikke hørt før, er det noget der virker, eller bare en julespøg? ?
Kan egentlig godt se det logiske din forklaring.

Glædelig jul fra Sømanden.
Næh det var ikke en Julespøg, det er ganske almindeligt brugt på landet i de lidt ældre dage, hvor Ræven ofte var en uvelkommen gæst ved hønsehuset. Når ejeren så gik og "pissede" langs hegnet skulle ræven ikke nyde noget.
Annonce
Problemet er bare at urinsyren i normal tis er ret fortyndet. Så man skal altså gøre det ret ofte for at det virker... Og hvis man har et lidt stor indkørsel, så ender man med at skulle have hele familien til at forette på stedet. Og det vil måske på et eller andet tidspunkt begynde at irritere naboerne (!)
For den med at tisse rundt om hønsehuset virker kun hvis man gør det HVER aften. I hvertfald om vinteren.
Jeg tror det eneste Katten og Ræven har til fælles, det er at spise mus--??

Med venlig hilsen

Søren
har racekatte og kender til problemet at der kommer fremmede katte til vores hus og besørger i vores indkørsel/have.

Vi tager en godt brugt kattebakke, grusset og drysser den ud de steder, hvor ikke ønsker at de fremmede katte skal besørge..

Så find nogen der har kat og låne indholdet af deres bakke, kun grusset, for så at drysse lidt grus ud i carportens perlesten.. Det vil dog kun virke indtil at lugten er vasket ud..

Har forsøgt flere af de forskellige produkter, "gå væk Kat", men de virker ikke..

Det eneste vi har haft held med, er Hjortetaks-olie.. Det var effektivt.. Opløses i vand og vandes på de steder man ønsker katte-fri.. Og menneske-fri.. :-) For det sinker.. Lugten holder i ca 10 dage..

Man skal ikke få det på fingerne, lugten går ikke af...

En sidste mulighed, er at fjerne perlestene og lægge fliser, for katten vil helst grave sine pøller ned og kan den ikke grave, så finder den et andet sted..

Og det med at selv at besørge/"vande" selv, der hvor katten gør det, virker også, men kan dog ikke anbefales.. En varm sommerdag og så behøver jeg vist ikke sige mere.. ;-) Og mon ikke at naboerne vil kikke lidt skævt til, at hele familein står og letter ben i carporten..
Hmmm... tanken om at gå ud og pisse i carporten tiltaler mig ikke rigtigt - og slet ikke her ved vintertide wink
Der er masser af løs jord og bede med buske rundt om carporten, så efter min mening burde der være masser af alternativer for katten. Jeg tænkte umiddelbart først på nogle kemiske løsninger, men er selvfølgelig heller ikke interesseret i at udlægge min grund til giftdepot smile

/Zeabee
God 'bagjul' alle.

Har med held brugt hakket hvidløg strøet foran en dør for at holde en kat fra at smutte ind i huset når døren står åben en sommerdag. Det holder desværre kun 3-4 dage.

En anden effektiv metode, som før nævnt, er den med vandslangen. Den er virkelig langtidsholdbar. Ulempen er bare det er lidt svært at overrumple 'kræet'.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis