Glaslåge og brun sæbe

Hej.

Vi fik for 3 uger siden installeret en HWAM Monet brændeovn. Jeg har problemer med at holde ruden fri for sod, og må hver morgen rense den, for at den bliver klar. Jeg har justeret sekundær luft helt op iht. vejledningen for ovnen, men det gør ikke ruden fri for sod. Det skal siges at jeg fyrer med enten godt tørt løvtræ i mindre stykker, eller tørt fyr-træ. Jeg har forøgt med både store og små stykker, det gør umiddelbart ingen forskel. Jeg syntes umiddelbart heller ikke indstillingen af primær luft gør den store forskel. Umiddelbart skulle det give mere sod at brænde med lidt primær luft, så det plejer jeg at holde mig fra..

Er der nogle der har gode råd til at undgå sod på glasset? Jeg mener at ruden skulle kunne holdes fri, især når det er en brændeovn til ca. 20.000 kr.! Eller er det mig der er for krævende?

Vi har også forsøgt at brænde en større mængde træ af ad gangen, det tager lidt af det, men ikke det hele. Desuden giver det en "frygtelig" varme, så det er ikke en brugbar løsning.

Sidst, så har en af mine venner givet mig følgende råd: Man kan smøre glasset med brun sæbe, og så bare lade brændeovnen selv brænde det af, det skulle modvirke tilsodning.. Er der andre der har hørt om det råd, jeg vil nødig ødelægge glasset hvis det nu er et forkert/dårligt råd..

På forhånd tak for hjælpen, og god jul :-)
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den med brun sæbe her jeg aldrig hørt.. jeg ville ikke selv være den første der testede rolleyes

Men du kan gøre ruden ren med en avis og noget aske. Det virker.

Helt fri for sod kan du nok ikke forvente at ruden altid kan holdes. Men med lidt i kanterne går det normalt fint.

Jeg fyrer selv i en Rais ovn og havde også lidt tenndens til at ruden sodede da jeg startede på brændeovnsfyrringen. Men det er efterhånden helt ovre den tid.. Sørg for at din ovn får nok luft. Er vist mit bedste råd. det skal læres. og du er inde på noget af det rigtige, med at brændet skal være tørt. Husk at hente det ind fra stakken dagen før du skal bruge det.. Så kommer den sidste rest fugtighed væk. Mit træ ligger i et brænde hus der er lukket og lige nu fyrer jeg mest med gamle paller. Såbrændet er helt tøørt og her er der ikke sod problemer.

Jeh troede egentligt at Hvam havde en lufstyrring der var patenteret osv... Det skulle sikre der blev lukket op for spjældene på den rette måde i den rette tid som forbrændingen skrider frem. Men det har de måske ikke alligevel? Også uden dette ( jeg har det ikke ) kan du undgå soden. Men prøv dig frem, eksperimenter lidt i måden at fyre på.

Har du sod på ruden kan du også fyre rigtig hårdt op med lågen meget svagt på klem og så vil flammerne rense ruden ret meget.

MVH Njord
Hej njord.

Tak for dit svar.

Jeg har heller ikke noget problem med at rense ruden, jeg bruger køkkenrulle og aske, det virker også fint.

Soden dækker det meste af ruden. Er mest lys grå agtig, men et område på måske 1/4 af ruden er soden mere sort. Det lidt underlige er, at det er ligesom om, at det trækker lidt ind fra øverste højre hjørne. Det skal siges, at dem der installerede brændeovnen, tabte den fra varevognen, hvor den landede på flierne udenfor med øverste højre hjørne først mod fliserne.. Jeg kunne godt være lidt bange for, at den måske er blevet skæv i faldet, uden der dog er nogle synlige tegn derpå..

Og jo, HWAM kører med automatik via en bi-metal fjeder der styre luftmængden. Jeg hat dog endnu ikke helt fundet fidusen, men det kan være det går op for mig på et tidspun kt :-).

Jeg håber også, at jeg finder den rette metode til at undgå sod, hvis ikke, så føler jeg mig nok lidt snydt, idet jeg stadig mener (som nævnt ovenfor) at en ovn til den pris bør holde sit løfte om rudeskyl der kan holde ruden fri for sod...
Dømme ud fra de erfaringer jeg har med min egen varde ovn skyldes sod på lågen altid for lidt luft under forbrændingen.

Jeg soedede også lågen til nogle gange i starten indtil jeg lærte ovnen at kende.
Er der fint nok træk i din skorsten? Jeg kan tydeligt mærke forskel på hvordan vejret er udenfor og det har jo også noget at sige.

Jeg må indrømme jeg nok havde nægtet at modtage ovnen hvis jeg havde set montagefolkene tabte den. Tvivlen om hvorvidt den kunne have tage skade ville nage mig hele tiden og totalt fratage mig glæden ved at have en så lækker brændeovn
Mvh
Kasper
En af de væsentligste ting er at din ovn er tæt ved låger og glas !
Bare den mindste smule falsk luft kan få ovnen til at sode uhensigts mæssigt.
Prøv at lave et "lille" bål i ovnen, bare et par pinde. Når ilden har godt fat, så luk for spjældene så skulle den meget gerne dø ret hurtigt eller også kan du hører at den trækker falsk luft ind ved låger og ved glasset.Så vil du også kunne hører /se om ovnen har taget skade af at de klumremikler smed den på fliserne.
Jeg Har selv en Varde ovn 6 KW som jeg har som eneste varme kilde i hele huset, jeg fyrer med ovntørret Eg og Bøg og har rimeligt tjek på det med luft til forbrændning men det kan ikke undgås at der kommer lidt grå sod på glasset efterhånden. Jeg fjerner dette når den er kold om morgenen med lidt stålulds svamp af dem med sæbe i.

V.h. Håndværkeren
Hej Njord
er det ikke noget med at pallerne indeholder et giftstof, for det er ikke rå træ,men de er behandlet på en eller anden måde.
Der er måske også forskel på engangspaller og euro Paller.

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
>Kasper. Jeg er ret sikker på, at der er træk nok i skorstenen, den er ret kraftigt dimensioneret fra den tidligere ovn der var i huset.

Det nager også mig at de tabte den, men med under en uge til planlagt fødsel, syntes vi ikke vi ville undvære brændeovn, og skulle til at udskyde installationen. Det skulle vi måske have gjort, men det gjorde vi ikke.

Og i forlængelse, også svar til dig Håndværkeren: Jeg tænkte også på, at enden kan blive, at vi skal have en service-mand ud og lave service på ovnen, og så kigge den efter. De må kunne måle, om den tager falsk luft ind, og om der evt. skal laves noget på ovnen. Lågen kan måske være blevet skæv.

Det med at lukke for luften, det kan blive et problem. Eftersom den er styret af automatik/en bi-metal fjeder, så skulle den gerne selv lukke op for luften. Det skulle ikke være muligt, at lukke helt for luften i denne type ovn. Jeg kan selvfølgelig godt prøve, og se hvad der sker. I princippet, kan man så ikke sætte et fyrfadslys derind, det skulle vel gå ud hvis man lukket for luften...????

Og tak for jeres svar i øvrigt, og god jul :-)
Næh den går nok ikke med et fyrfads lys, for den mængde luft det skal bruge er der rigelig af i ovnen. Næh du er nødt til at have mere varme som så kræver noget aftræk /luft og så lukke, så får du jo også at se om din bimetals thermostat virker efter hensigten. Det kunne være den det er galt med !
Du behøver egentlig kun at have skorstens fejeren til at kigge på din ovn, han har alt i måleudstyr og ved temlig meget om alle former for ovne, det er jo hans job. Han har vel også været for at godkende ovnen da du fik den indstaleret. En af fordelene ved at lade skorstens fejeren ordne det er at du jo betaler for hans besøg over din skat.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværkeren.

Ja, jeg må lige prøve at teste det med luften.

God ide med skorstensfejeren. Han var heg lige før den nye ovn blev installeret, men mente ikke at han skulle forbi når den nye var sat ind. Jeg kan evt. lige prøve at ringe til dem og sige, at jeg faktisk gerne vil have dem til at komme, så kan det være de kommer på andre tanker..
Hej igen.

Nu har jeg forsøgt at lukke helt for luften, det kan man ikke. Der bliver ved med at være enkelte stille flammer. Så umiddelbart er det nok/måske ikke automatikken det er galt med.

Lige noget andet. Vi er enige om, at sekundær luft skal stå helt åben, såfremt man har problemer med sod på glasset, ikke? Og normalt så er "helt åben" vel lige med helt til højre, ligesom reguleringen af primær luft er det på vores ovn. Der står nemlig bare "helt åben" i vil-ledningen, ikke om det er til højre eller venstre. Når den står helt til højre er det som om, at flammerne trækker mod forruden, og til venstre begrænser man luftmængden kan jeg så på ilden..

Jeg tænker stadig over den med utæt pakning, eller måske nærmere, skæv låge (eller ovn). Soden er stadig helt sort på ca. 1/3 af glasset i området øverst til højre. Derudover er der svar ikke-sort sod på yderligere 1/3, sådan tilfældigt fordelt på glasset. Det jeg tænker på er, at hvis alt var som det skulle være, så ville soden sætte sig mere symetrisk på ruden, og ikke primært i et bestemt hjørne. Men jeg ved ikke om det er rigtigt....

Flere gode ideer? :-)
Når flammerne trækkes ud mod ruden er der lukket for den sekondære luft / Rudeskyl. Korekt skal flammerne løbe op under toppen af ovnen og frem efter hvorefter den skal gå op i den øverste del af ovnen og altså op i skorstenen. Der er stor sandsynlighed for at din bimetals styrede ventil lukker op for primærluft i bunden af ovnen altså under risten og op i brændet. Jeg har tænkt på om du bruger for tykke brændestykker det kan også give meget sod= dårlig forbrændning.
Dit træ må ikke have en diameter der er større end din underarm som det maximale. Hvis du køber træ i bure så er meget af det alt for stort i diameter og skal flækkes endnu engang. Der er ingen god økonomi i at bruge tykke stykker for det kræver meget luft for at brænde, og meget luft er = meget varme ud i skorstenen.
Men med den sekondære luft skal du finde punktet hvor den forbrænder bedst, det er ikke lukket eller åben, men spørgsmål om justering så den brænder med rolige flammer.

Håndværkeren
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis