At se forskel på bronce og messing

Jeg skal montere nogle kugleventiler på nogle gamle skroggennemføringer. For at undgå korrossion, vil jeg gerne undlade at blande forskellige metaller. Men, hvordan ser man forskel på bronce og messing, når det er 30 år gammelt? Kan man antage, at når det stadig efter 30 år er i god stand, at det må være bronce? Det er en 30 år gammel engelst sejlbåd det drejer sig om.
På forhånd tak for gode råd?
Glædelig jul!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt spørgsmål men hvorfor ikke skifte det hele?
René
Jeg vil give ALB69 ret, skift hellere dine ventiler til helt nye inden det er forsent. Uanset om det er messing eller bronce, er der noget der hedder metal træthed, og er dine ventile 30 år ville jeg selv omgående få dem skiftet, især hvis det er søventiler.

V.h. Håndværkeren
Og selve skroggennemførelsen er ikke den dyreste del. det er klart en ordentlig kugleventil, den koster kassen.

Jeg har selv skiftet mine skroggennemføringe da jeg satte nye kugleventiler på. De så også friske ud, men var reelt ikke meget mere værd. de kunne nemt holde uden påvirkninger, men tålte ikke meget slag før de revnede mellem rør delen og den udvendige flange.

Så skift det hel og du ved hvad du har!

MVH Njord
Jeg har to styk 2½" rødgods skydeventiler liggende som er helt nye. Sig til hvis det har din interesse.

Hilsen Metalsnedker
Selv har jeg en blanding af noget rødligt noget galvaniseret vandrør og Alu.så når jeg kommer på land bliver alt skiftet.
Det løser bare ikke Laskes (og mit) problem med at kende forskel på de forskellige produkter,er der ingen der kender en metode til sikker identifikation?
René
Annonce
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis