Vores første hus :-)

Hej allesammen

Så fik Ninna og jeg skrevet under på vores første hus nogensinde og det endte med at blive et nedlagt landbrug 20 min. fra Århus. Stuehuset er i grundplan 130 m2 og der er udhuse på ca. 350 m2. Så der bliver en smule at gå igang med.
Nu går vi og spekulere indretning og huset er lidt besværligt da det kun er ca. 6 m. bredt men derimod 21 m. langt. Vi tænker på at lave køkkenalrum i den ene ende som ca. kommer til at være 6 x 6 m. Der vil vi fjerne alle vægge incl. de bærende hvor vi som kompensation ligger en bærende bjælke oven på de eksisterende bjælker og på midten fastgør den til skorstenen som skyder mod himlen midt i rummet. Vi vil så åbne helt op i kip, isolere tager og beklæde det med to lag gips. Nu er huset fra den tid hvor fundamentet ikke var opfundet, altså år 1854. Huset står naturligvis på kampesten. Når vi fjerner alle bærende vægge i rummet og ligger mere vægt på spærkonstruktionen i form af gips så vil der naturligvis komme yderligere tryk på ydervæggene. Der skal naturligvis funderes under kampestenene. I dette rum vil det være nogenlunde ligetil da jeg skal grave ud indendøre så jeg kan umiddelbart komme til fra begge sider. Resten af huset vil jeg fundere udefra.
Så efter denne lange smøre går mit spørgsmål nu ganske enkelt på om nogle af jer har prøvet at lave fundement i form af beton under en kampestens-sokkel ??? Hvor langt går i ned, bruger i jern i betonen osv. osv. ???
Kom glad med nogle gode input til os
Og ja vi skal naturligvis have en ingeniør til at regne lidt på vægten kontra spærkonstruktionen.

Mange tak for hjælpen på forhånd.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved at du ikke bare kan grave ud under dine kampesten sådan uden videre, der skal graves i etapper på ca. en halv meter ad gangen og støbes i hullerne efterhånden. Dine sten bliver jo ikke bare hængende frit i muren hvis du graver ud under dem.

V.h. Håndværkeren
Først - til lykke med huset! Lyder som et meget spændende projekt.

- og godt, I har en ingeniør med på banen. Når I fjerner vægge, så husk også på, at tværvæggene har en vigtig funktion som støttemure for ydervæggene (jeg tænker på de lange sider i rektanglet). Der kan blive så meget vindtryk, at siderne kan lægge sig - særligt i et langt, smalt hus som Jeres. Snak derfor med ingeniøren, INDEN I fjerne for mange vægge.

God vind med det hele!

Mvh.

Jan R.
Jeg vil lige følge Jan, og nævne, at i 99 havde "nabohuset" - et landarbejder hus fået nogle unge mennesker som nye ejere. Og de arbejde - fjernede vægge, skiftede ud på tag og vinduer - så kom orkanen, og de var uforsikrede - og de næste 3-4 år har de forgæves forsøgt at sælge "tomten"/murstensbunken. Moralen??

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ja nu er det jo ikke uden grund at det hedder bærende vægge. Men altså måske ville det være en god ide at lave et punktfundament i hver side af huset og forbinde det under gulvet med stål. Hvis du graver et hul på 1 * 1 meter ud til grunden og fjerner så meget materiale som muligt og efterfølgende laver en armering af rionet. Ideen med sådanne to punkter på hver side af husen ville være at de kunne bruges til at støtte den nye bærende bjælke i stedet for de bærende vægge. Når punkterne er holdt sammen forneden og foroven så kan de ikke skride ud og du behøver nok ikke at bygge en total ny grund under hele huset.
Har selv prøvet tilsvarende på en gammel lade med træspær i. Spændvidden var 12 meter og laden var 28 meter lang. Vi lavede punktfundamenter til de nye stålspær. De blev rejst med kran indefra. Efterhånden som de blev boltet sammen, og taget blev fastgjort til spærene, kunne vi skære det gamle loft og bjælker ned. Taget var beklædt med stålplader og det slog sig ikke 5 mm.
Held og lykke med projektet.

mvh

Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis