høj rejsning på garage i skel..!

Hej LDS ére

Her til sommer er det min plan at renovere min garage, den er nu med flat tag, og jeg har heletiden haft en drøm om at lave den med høj rejsning, som på mit hus.

Men men men... pludselig går det op for mig, at min garage jo står i skelv. og laver jeg høj rejsning, vil udhænget samt tagrende jo hænge ind på naboens side.

Så mit spørgsmål er om i har nogle idere eller erfaringer ang, høj rejsning der stopper glat med muren...? kan man det eller skal jeg droppe min ide, og blot beholde et flat tag..!

(Ved godt der også bliver noget med byggetilladelse, men det vil jeg ikke rode ind i denne tråd, da det er en helt andet historie.. der er nemlig nogle speciale forhold lige her.)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Lopus

Hej LDS ére

Her til sommer er det min plan at renovere min garage, den er nu med flat tag, og jeg har heletiden haft en drøm om at lave den med høj rejsning, som på mit hus.

Men men men... pludselig går det op for mig, at min garage jo står i skelv. og laver jeg høj rejsning, vil udhænget samt tagrende jo hænge ind på naboens side.

Så mit spørgsmål er om i har nogle idere eller erfaringer ang, høj rejsning der stopper glat med muren...? kan man det eller skal jeg droppe min ide, og blot beholde et flat tag..!


(Ved godt der også bliver noget med byggetilladelse, men det vil jeg ikke rode ind i denne tråd, da det er en helt andet historie.. der er nemlig nogle speciale forhold lige her.)


Hej.

Hvis du ønsker høj rejsning på carport/garage som ligger i skel, så kan du få et problem, for højden skærer over højdegrænseplanet, som er 2,5 lodret op og 2,5 meter ind.
Det du skal starte med, er at besøge din nabo og forklar ham din situation, har han ingen indvindinger mod dit spørgsmål, så forklar naboen, at du laver en skrivelse som de gerne må skrive på. Send skrivelsen med din byggeansøgning til teknisk forvaltning i kommunen, det fremmer behandlingstiden.
Taget må ikke gå ind over naboens grund efter reglerne, men måske det også kan dispenseres for, hvis ikke det generer naboen.
Står ydervæggen helt i skel, eller ?
Hvis ydervæggen står i skel, så har du ingen mulighed for tagrende på den side, det skal du have, hvis du har sadeltag.

PE

Citat fra Lopus

Hej LDS ére

Her til sommer er det min plan at renovere min garage, den er nu med flat tag, og jeg har heletiden haft en drøm om at lave den med høj rejsning, som på mit hus.

Men men men... pludselig går det op for mig, at min garage jo står i skelv. og laver jeg høj rejsning, vil udhænget samt tagrende jo hænge ind på naboens side.

Så mit spørgsmål er om i har nogle idere eller erfaringer ang, høj rejsning der stopper glat med muren...? kan man det eller skal jeg droppe min ide, og blot beholde et flat tag..!


(Ved godt der også bliver noget med byggetilladelse, men det vil jeg ikke rode ind i denne tråd, da det er en helt andet historie.. der er nemlig nogle speciale forhold lige her.)
Du skal da helt klart behold dit flade tag :-)

Få bygget noget fald på den også noget nyt tagpap på den, det bliver du glad for.

Hilsen Tagdækkerclaus
-------------------------------------------------------------------------

Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Nej da ikke tagpap wink .
Det ser godt ud når hus og garage har ens tagbelægning, så passer de ligesom mere sammen. Hvis det er en muret garage, som du har i forvejen, så kan du evt. få lavet nogle stålspær, og på den måde kan du undgå et hanebånd. Så får du loft helt til kip, hvilket er perfekt, hvis du skal lave bil eller andet som kræver højt til loftet. Men som PEV skriver, så kræver det, at du taler godt med din nabo. Problemet kan ofte være, at dit "måske kommende" sadelmagertag vil kaste skygger på naboens grund, så det bliver til gene for ham/hende.
Hvad størrelse har din nuværende garage?

biggrin Jeg er ikke generelt modstander af tage med tagpap. Hvis det passer sammen med det eksisterende, så er det helt ok.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Det plejer nu at være sådan at både tagudhæng og tagrende må "rage ind" på naboens grund, dog skal tagvand føres til brønd på egen grund. Det er vigtigt, som også nævnt tidligere, at snakke med naboen. Du får ikke noget ud af at han/hun skriver under på noget. Hvis det skal kunne bruges skal det ihvertfald tinglyses. Det kan jo være naboen flytter og den nye nabo ikke vil "overtage" et sådant papir. Man da du nok ikke vil være uvenner med ham/hende, er det bedst lige at vende planerne over en kop kaffe.
Citat fra MikeMarbjerg

Det plejer nu at være sådan at både tagudhæng og tagrende må "rage ind" på naboens grund, dog skal tagvand føres til brønd på egen grund. Det er vigtigt, som også nævnt tidligere, at snakke med naboen. Du får ikke noget ud af at han/hun skriver under på noget. Hvis det skal kunne bruges skal det ihvertfald tinglyses. Det kan jo være naboen flytter og den nye nabo ikke vil "overtage" et sådant papir. Man da du nok ikke vil være uvenner med ham/hende, er det bedst lige at vende planerne over en kop kaffe.


Hej.

Hvor står det at regnvandet må gå ind over naboens skel ?

Må na spørge om du projekterer byggeri siden du har så meget forstand på reglerne ?

PE

Annonce
Der er noget med skærpede krav til brandsikkerhed, når man bygger i skel.
Du kunne risikere, at du skal have en brandkam, når du nu er så tæt på. Det kan måske løses uden. Hvis det skal laves med brandkam, kommer du til at have en vandret skotrende mellem mur og tag, for at du kan bortlede vandet. Denne løsning koster nok allerede over en ½ meter inden du kan begynde din hældning på taget. Bare det kun nok komme til at se lidt "sjovt" ud.
Skal med det samme sige, at jeg har set omtalte løsning på en garage, som stod i skel.
Garagen står lige i skelv, op af naboens garage, min er bare længere, og hun har allerede høj rejsning, meget indviklede, problemet er mine 5 meter mere, hvor der ikke kan laves en skrot rende !

Jeg tror godt jeg kan få min nabo til at sige ja, til en sådan løsning, hvor udhæng hænger ind over, men er bange for hun måske ikke tør sige andet :-) så hvis der er en anden løsning kunne det være fedt...

og som allan siger, er det jo lækkert med højt til loftet, men får man hende til at skrive unde på sådan en byggetiladelse fra kommunen, kan nye ejere så gøre krav om nedrivning igen.

min garage er 11 meter lang, og 3,5 bred og med høj rejsning som macher til huset, vil den ca blive 1,2 m højere, så det jo ikke alverden.

Alt det med regnvand og skrot render osv, kan jeg sagtens finde ud af.. jeg kan bare ikke finde eller se nogle pæne løsninger for mig, hvor tag stopper glat med muren..! på den anden side er det kun naboen der skal se på det jo :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Citat fra Lopus

Garagen står lige i skelv, op af naboens garage, min er bare længere, og hun har allerede høj rejsning, meget indviklede, problemet er mine 5 meter mere, hvor der ikke kan laves en skrot rende !

Jeg tror godt jeg kan få min nabo til at sige ja, til en sådan løsning, hvor udhæng hænger ind over, men er bange for hun måske ikke tør sige andet så hvis der er en anden løsning kunne det være fedt...

og som allan siger, er det jo lækkert med højt til loftet, men får man hende til at skrive unde på sådan en byggetiladelse fra kommunen, kan nye ejere så gøre krav om nedrivning igen.

min garage er 11 meter lang, og 3,5 bred og med høj rejsning som macher til huset, vil den ca blive 1,2 m højere, så det jo ikke alverden.

Alt det med regnvand og skrot render osv, kan jeg sagtens finde ud af.. jeg kan bare ikke finde eller se nogle pæne løsninger for mig, hvor tag stopper glat med muren..! på den anden side er det kun naboen der skal se på det jo


Hej igen.

Det er ikke byggeansøgningen din nabo skal skrive på. Det er en dispensationsansøgning, som i bare skriver på et alm. A4 papir.

Hvad du og din nabo bliver enige om skriftligt, kan en ny ejer ikke omstøde.

Man må bygge op til 12 mtr. i skel, så der er ingen problem i dine 11 meter.

Jeg tror du skal gå på teknisk forvaltning og spørge hvad de har brug for her i din situation, måske de vil have facadetegninger af projektet, men det klarer du jo også. Samtidigt kan du skrive byggeansøgningen sammen med en fra teknisk forvaltning, så tror jeg det hele går glat igennem.

PE

Citat fra pev

Hej.

Hvor står det at regnvandet må gå ind over naboens skel ?

Må na spørge om du projekterer byggeri siden du har så meget forstand på reglerne ?


Læs indlægget igen - der står netop at regnvand skal føres til egen grund...
Hej igen

Citat..
Du skrev:
Det plejer nu at være sådan at både tagudhæng og tagrende må "rage ind" på naboens grund.
Jeg siger:
Det kan jeg med bestemthed sige, det må man ikke.

PE

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis