Brændeovn og gasfyr - separate skorstene

I vores nye hus har man tidligere sløjfet kakkelovnene hvorefter man efterfølgende har installeret først oliefyr - og siden sat en gasbrænder på dette.

Vi vil gerne installere en brændeovn nu, men jeg er klar over at man ikke må have brændeovn og gasfyr på samme skorsten. Jeg vil dog foretrække en løsning hvor begge skorstene ligger i separate piper i samme lodrette skorsten frem for en vandret løsning fra fyret og ud af siden på huset.

Det er muligt at der allerede er to rør idet huset tidligere har været et tofamiliehus og man derfor må gå ud fra at der har været to kakkelovne tilsluttet. Men hvordan undersøger man det nemmest? Er man nødt til at kigge ned i skorstenen eller findes der f.eks. oplysninger om det hos kommunen? Kan det evt. checkes fra aske/sod-lemmen i kælderen?

mvh Torben
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det var da en god idé at kigge i kælderen. Hvis skorstenen er dobbeltløbet er der da 2 renselemme. Mig bekendt har en sådan skorsten en rektangulær form og ikke kvadratisk som en alm. enkeltløbet skorsten. Så du burde kunne få et godt indtryk af det ved at kigge på skorstenen udefra i forskellige vinkler.

mvh Anders
Den ser meget kvadratisk ud desværre og der er kun een lem. Jeg har bare set en anden løsning hvor man havde et fritstående metalrør indeni den murede skorsten. Men det kan jo være at man kan få lavet sådan en løsning ifbm en ny installation?
Vi havde samme problematik da vi skulle have pillefyr - det endte med at vi købte en væghængt gaskedel med balanceret aftræk (ingen skorsten)

Det med en foring med rør i skorstenen bruges når der fyres med gas på en muret skorsten - skorstenen fores så med et 100 mm aluminiumsrør med aftapning af kondens i bunden

Tvivler kraftigt på at du får lov til at have både gas og røg i samme skorsten - alene det at brændeovnen skal have et ø 130 hul begrænser mulighederne lidt

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg talte med en skorstensfejer som bekræftede at der kun var to muligheder. Skifte fyret til et nyt med balanceret aftræk ud af siden eller sætte en ny skorsten på brændeovnen.

Da kedlen er fra 1964 mente han at der var god økonomi i at få skiftet fyret og efter at have regnet tingene efter med "Gaspro" programmet ser det ud til at vi vil kunne spare 5-7000,- om året på at skifte til nyt fyr. Så det gør vi.

Umiddelbart hælder vi en del til et Baxi WGB 15 C, men vil da gerne høre om der er nogen der har kvalificerede og velbegrundede alternativer.

Vi har idag en VV på 110 liter, som nok er noget overkill til en familie på tre (som dog nok bliver større med tiden) Baxien er på 60 liter, men vi overvejer også 85 liters udgaven. Bliver vi træt af 60 liters udgaven eller slår den fuldt ud til?
Tror hurtigt du bliver træt af en 60 liters

Gaskedel-fabrikanter praler godt nok af mange liter varmt vand pr. time - til trods for lille VVB

Til vores Vaillant gaskedel købte vi en 70 liter (den mest solgte) i tiltro til at den kunne levere de over 500 liter varmt vand i timen som Vaillant lover. Det kunne den sikkert også - det første års tid, men da kalk forekommer i rigelige mængder i denne del af verden - så kalker varmespiralen i VVB hurtigt til - og nedsætter ydelsen = korte bade

Til vores Pillefyr er tilkoblet en 160 liter Metro VVB = Lange bade

Husk også at være opmærksom på kedlens effekt , jo større kedel - jo kortere opvarmnings tid

Håber du kan bruge dette til noget

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis