C02 svejser slår sikring

Hej,
Min C02 svejser 220v (DDR Fabrikat) kan kun svejse i stilling 1, 2 og 3, sætter jeg den over på 4 og prøver at svejse, slår den sikringen på eltavlen med det samme.

Hvad kan det skyldes? en brændt vikling? eller hvor skal jeg søge?

Kan det betale sig at lave/gøre noget ved - den svejser jo stadig udmærket - har netop repareret mit elefanttopnøglesæt med den på stilling 3 og det gik udmærket - 4 ville faktisk have været for meget. Af og til skal jeg dog bruge noget lidt kraftigere, men min store svejser (380v) vejer en halv bondegård og fungerer heller ikke helt tilfredsstillende - jeg må således skifte Euro-kablet fra den ene til den anden - idet kablet til den store er så langt, at den ikke kan skubbe tråden ordentligt eller ensartet igennem - med irriterende stop til følge.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Måske skal svejseværket have flere Ampere, end der normalt er i et 220v udtag. Er der ikke et typeskilt, eller lignende på svejseren der viser det?

Selv har jeg et lille migatronicsvejseværk til 220v, der skal have 16A.
Til svejsning med lille svejsestrøm er en normal 10/13A sikring nok, men når så du svejser på max, skal den have flere Ampere ind, end man kan få fra en normal 220V kontakt,

Jeg har et 380v/16A stikprop, hvorfra jeg har 220V/16A ud fra, og så har jeg ikke problemer med det.

Mht svejseslangen, hvor tråden kommer uregelmæssigt frem, der kan du skifte selve trådlederen, da der sætter sig skidt osv i den, Tjek også om tilspændingen på trådfremføringen står rigtig, og om hjulene i fremføringen passer til den tråd du bruger.

Mvh Sømanden
Hej Ole ben...

Kan se du har postet indlæget 2 gange... Burde netop du ikke være for kvik til det .???
Nu må vi da håbe Steffens ikke ser det, for så er det da hvis dig der får "dask"..
Dette sagt med et smil... alle laver fejl.. dejligt at se det også gælder dig .!!

Glædelige jul ;-)

Mvh Jan J
Citat fra helja

Hej Ole ben...

Kan se du har postet indlæget 2 gange... Burde netop du ikke være for kvik til det .???
Nu må vi da håbe Steffens ikke ser det, for så er det da hvis dig der får "dask"..
Dette sagt med et smil... alle laver fejl.. dejligt at se det også gælder dig .!!

Glædelige jul

Mvh Jan J


Jeg syntes nok, der skete et eller andet mystisk, da jeg sendte indlægget, men jeg forstår, så heller ikke at det kan lade sig gøre at sende det samme indlæg 2 gange, uden at skrive det hele forfra igen - har nu slettet det ekstra indlæg.

Mvh og god jul
ole ben
Citat fra Sømand

Hej.

Måske skal svejseværket have flere Ampere, end der normalt er i et 220v udtag. Er der ikke et typeskilt, eller lignende på svejseren der viser det?

Selv har jeg et lille migatronicsvejseværk til 220v, der skal have 16A.
Til svejsning med lille svejsestrøm er en normal 10/13A sikring nok, men når så du svejser på max, skal den have flere Ampere ind, end man kan få fra en normal 220V kontakt,

Jeg har et 380v/16A stikprop, hvorfra jeg har 220V/16A ud fra, og så har jeg ikke problemer med det.

Mht svejseslangen, hvor tråden kommer uregelmæssigt frem, der kan du skifte selve trådlederen, da der sætter sig skidt osv i den, Tjek også om tilspændingen på trådfremføringen står rigtig, og om hjulene i fremføringen passer til den tråd du bruger.

Mvh Sømanden


ad 1. Ja, men jeg har før kunnet svejse med den på fuld styrke - det kom også lidt periodisk, hvor jeg kunne svejse lidt, før den slog sikringen - men nu går den momentant - måske skulle jeg prøve en anden 13 A automatsikringsgruppe?

ad. 2 Jeg har rettet selve håndtaget (på den korte slange) lidt ud, så det nu kun bøjer ca. 30 grader - det hjalp gevaldigt, men jeg er nødt til at lade trådfremføreren stå og varme lidt op, uden at den fører tråden frem. Jeg har prøvet at smøre tandkransen med lidt forskellig olie - men måske er tandkransen blevet gammelt og har ligesom sat sig lidt, således at det klemmer på snekkehjulet - har tænkt på at smøre den med carborundom for at opnå lidt løsere pasning. Jeg har også fået et forslag om at sprøjte svejsetråden med lidt WD40 for at den dels ikke skal ruste, dels løbe lettere gennem trådlederen - skulle fungere uden problem - jeg er dog været lidt bange for at få olie blandet i svejsningen.

Da jeg endelig kom igang med at svejse begyndte den så med en anden sygdom, som jeg havde glemt alt om. Den vil nok slukke for trådfremføreren, men ikke for svejsestrømmen og gassen - så det er med at svejse færdig i en fart for ikke at spilde alt for meget af den dyre C02 gas. Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fejl på printet, men der kan jo være gået en transistor el.lign.

Mvh ole ben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis