Varmepumpe vs. fjernvarme ?

Tja, installatører siger jo at for 1kwh EL får du 4kwh varme.

Så er det at jeg tænker: 1kwh el koster ca. 1,5,- dvs. at 1kwh varme kommer så til at koste 1,5/4 = 0,36,-

Så er det jo at jeg tænker, at jeg pt. giver ca. 85 øre pr kwh varme (Fjernvarme)

Hvor er det at jeg tænker forkert?? er det fording omregningen for kwh varme ikke er de samme for fjernvarme samt varme fra varmepumpe ?`

Vi har et rækkehus hvor der er åbent mellem stue+køkken+gange+kælder, så en varmepumpe ville være genial, som ekstra til vores gulvvarme.. Det er dælme svært lige at varme 5 grader mere op, hvis man pludselig lyster det..
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra StenKrog

Tja, installatører siger jo at for 1kwh EL får du 4kwh varme.

Så er det at jeg tænker: 1kwh el koster ca. 1,5,- dvs. at 1kwh varme kommer så til at koste 1,5/4 = 0,36,-

Så er det jo at jeg tænker, at jeg pt. giver ca. 85 øre pr kwh varme (Fjernvarme)

Hvor er det at jeg tænker forkert?? er det fording omregningen for kwh varme ikke er de samme for fjernvarme samt varme fra varmepumpe ?`

Vi har et rækkehus hvor der er åbent mellem stue+køkken+gange+kælder, så en varmepumpe ville være genial, som ekstra til vores gulvvarme.. Det er dælme svært lige at varme 5 grader mere op, hvis man pludselig lyster det..


Hej.
Du skal nok regne med en strømpris på 1.70 kr/Kwh.
Den varmepumpe du omtaler, det må være en luft til luftpumpe?
De fleste varmepumper, de genererer fra ca. 3-4 gange deres forbrug af strøm.
Hvis du tænker på at det er gulvvarmen du vil koble varmepumpen på, så skal det være en luft til vand du skal bruge. Jeg tror bare ikke fjernvarmeværket bryder sig om, at du kobler dig ind på deres anlæg, men du har måske din egen veksler imellem, så du har dit eget system, har du ikke du har dit eget system, så må du gerne montere luft til luft, det vil også virke godt.
Synes du skal regne lidt på evt. besparelse, jeg tænker her på om i har en stor fast omkostning til fjernvarmen?
En sidste ting. Man regner alt energi i kwh.

PE

Arbejder hos et energi selskab, og vores pris er pt, 1,60kr/kwh

Jeg skal absolut ikke til at koble en varmepumpe sammen med noget fjernvarme.. vil kun give problemer.

Men jeg har nok ikk forklaret mig godt nok..

Jeg står og skal bruge en nr. 2 varmekilde, til de kolde vinterdage, hvor gulvvarme ikk helt kan følge med.. En brændeovn, er lige en stor installation nok (skorsten osv) og en gasovn, er måske lige dyr nok i drift osv. Også tænkte jeg på en luft/væske pumpe, som er til at finde til billige penge..

Vi sælger IVT oppe i firmaet, som er godkendt af teknologisk institut, men har dog ikk forhørt om prisen endnu..

Nu har jeg lagt gulvvarme i hele huset, (130kvm fordelt på 3 plan) og regner med at komme til at bruge for ca. 10.000 årlig.

Citat fra pev

Hej.
Du skal nok regne med en strømpris på 1.70 kr/Kwh.
Den varmepumpe du omtaler, det må være en luft til luftpumpe?
De fleste varmepumper, de genererer fra ca. 3-4 gange deres forbrug af strøm.
Hvis du tænker på at det er gulvvarmen du vil koble varmepumpen på, så skal det være en luft til vand du skal bruge. Jeg tror bare ikke fjernvarmeværket bryder sig om, at du kobler dig ind på deres anlæg, men du har måske din egen veksler imellem, så du har dit eget system, har du ikke du har dit eget system, så må du gerne montere luft til luft, det vil også virke godt.
Synes du skal regne lidt på evt. besparelse, jeg tænker her på om i har en stor fast omkostning til fjernvarmen?
En sidste ting. Man regner alt energi i kwh.
Citat fra StenKrog

Arbejder hos et energi selskab, og vores pris er pt, 1,60kr/kwh

Jeg skal absolut ikke til at koble en varmepumpe sammen med noget fjernvarme.. vil kun give problemer.

Men jeg har nok ikk forklaret mig godt nok..

Jeg står og skal bruge en nr. 2 varmekilde, til de kolde vinterdage, hvor gulvvarme ikk helt kan følge med.. En brændeovn, er lige en stor installation nok (skorsten osv) og en gasovn, er måske lige dyr nok i drift osv. Også tænkte jeg på en luft/væske pumpe, som er til at finde til billige penge..

Vi sælger IVT oppe i firmaet, som er godkendt af teknologisk institut, men har dog ikk forhørt om prisen endnu..

Nu har jeg lagt gulvvarme i hele huset, (130kvm fordelt på 3 plan) og regner med at komme til at bruge for ca. 10.000 årlig.


Hej igen.

Kan vi ikke importere støm fra jer, vi betaler ca 1,7 kr/kwh.

Det du her forklarer, så er en luft til luftpumpe ganske fortrinlig.
Prisen derpå er ikke engang det en skorsten vil koste.
Husk på at den jo også kan køle og affugte biggrin

PE

Uden at vide det store omkring det, så har jeg i mine øre/høre snegle hørt at man kan købe el- hvor man lyster..hvordan og hvorledes det fungerer er jeg ikke 100 på. evt. se hos dong: http://www.dongenergy.dk/privat/elognaturgas/El/bliv+kunde/K%c3%b8b+el+hos+os.htm

At den kan affugte samt køle er jo bare et kæmpe plus...

Citat fra pev

Hej igen.

Kan vi ikke importere støm fra jer, vi betaler ca 1,7 kr/kwh.

Det du her forklarer, så er en luft til luftpumpe ganske fortrinlig.
Prisen derpå er ikke engang det en skorsten vil koste.
Husk på at den jo også kan køle og affugte biggrin
Citat fra StenKrog

Tja, installatører siger jo at for 1kwh EL får du 4kwh varme.

Så er det at jeg tænker: 1kwh el koster ca. 1,5,- dvs. at 1kwh varme kommer så til at koste 1,5/4 = 0,36,-

Så er det jo at jeg tænker, at jeg pt. giver ca. 85 øre pr kwh varme (Fjernvarme)

Hvor er det at jeg tænker forkert?? er det fording omregningen for kwh varme ikke er de samme for fjernvarme samt varme fra varmepumpe ?`

Vi har et rækkehus hvor der er åbent mellem stue+køkken+gange+kælder, så en varmepumpe ville være genial, som ekstra til vores gulvvarme.. Det er dælme svært lige at varme 5 grader mere op, hvis man pludselig lyster det..


Hej Sten,

Ifølge de oplysninger jeg har skulle prisen kr. kWh ved et luft/vand varmepumpeanlæg blive ca. 0,57 kr. Samme kilde angiver så fjernvarmeprisen til 0,60 kr./kWh. Da du betaler 0,85 kr./kWh for din fjernvarme får du, hvis vi ser bort fra installationsudgifterne en rimelig økonomi ved især at lade en luft/vand varmepumpe opvarme din gulvvarme, hvor du måske kan komme ned i nærheden af de 36,-kr./kWh, da jeg ikke tror min kilde (vist nok miljøstyrelsen eller teknologisk) har medtaget at et luft/vand varmepumpeanlæg får en bedre virkningsgrad, når det kun skal anvendes til gulvvarme.

Man kan dog få anlæg, som både har en høj- og lavtemperaturdel, således at de både kan levere varmt forbrugsvand (ca. 60 grader) og f.eks. 27 grader til gulvvarme.
Annonce
Citat fra StenKrog


Jeg skal absolut ikke til at koble en varmepumpe sammen med noget fjernvarme.. vil kun give problemer.



Du skal have en luft / luft varmepumpe, hvis du ikke vil have systemerne blandet sammen.

Den COP du får opgivet er ved +7 grader uden for, effektiviteten falder jo koldere det bliver.

Når du kun skal bruge den, når der er meget koldt, så kan du ikke forvente at spare lige så meget.

Hvis du der imod vælger at bruge den hele fyrings perioden så vil du spare flere penge.

Jeg har selv sat en op og jeg her et gammel gasfyr, jeg vedhæfter lige en tabel at mit forbrug senere.
Citat fra zink_brian

Du skal have en luft / luft varmepumpe, hvis du ikke vil have systemerne blandet sammen.

Hvis Sten Krog kun kobler en luft/vand varmepumpe på sin gulvvarmeshunt og denne ikke er forbundet med fjernvarmen kan han undgå dette og opnå fordelene ved en luft/vand varmepumpe, såsom mindre støj i stuen.

mvh ole ben
Lige for at få mit på det rene..

Jeg er ikk intereseret i en varmepumpe til mit gulvvarme... Jeg er interesseret i en nr. 2 varmekilde udover gulvvarmen..
Citat fra StenKrog

Lige for at få mit på det rene..

Jeg er ikk intereseret i en varmepumpe til mit gulvvarme... Jeg er interesseret i en nr. 2 varmekilde udover gulvvarmen..


Det er også det vi mener med luft/luft pumpe smile

PE

Her er mine udgifter som de ser ud nu.

Det er priser pr dag.
Første periode er fra 28-10 til 15-11 dagspris 70,36kr. Uden varmepumpe.
Sidste periode er fra 16-12 til 21-12 dagspris 73,64kr.

Varmepumpen blev opsat den 15-11-2007. Elpris er sat til 1,7kr og gas 8kr.

Det skal siges at vores hus er dårligt isoleret, der er afprøvet flere indstillinger men varmen, derfor de store udsving.

----> Ole ben.
Ja det har du ret i, men det koster også meget mere for sådan en instalation.
Der er bestemt ingen problemer med støj, men vores er monteret dumt. Så man kan mærke en smule træk, men det er svært at lave om på stuen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis