Polo hydrauliske ventilløftere?

Hej til alle:

Ventilløfterene på min polo fra 90 larmer vældig meget om morgenen når den har stået hele natten. Jeg går ud fra at de ikke længere kan holde trykket.En mekaniker jeg kender påstår at det kan afhjælpes med en tykkere motorolie (nuværende 10w-40) skiftes til 15w-50, men kan det passe? og er det godt for motoren at ha så tyk olie om vinteren? Hvis man skal skifte ventilløfterne er der så noget særligt at være opmærksom på, eller er det bare ud med de gamle ind med de nye?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først tjek lige hvor langt du har kørt på nuværende olie.
Kører man langt, kan de begynde at støje.

10w40 virkede fint i min golf II, 390.000 km 1.3 benzin fra 86 (også hydrauliske løftere)
Hej igen.

Tak til esben L. Jeg ved ikke hvorlangt den har gået siden sidsteolieskift da det er en ny bil for mig (2mdr.) Det er åbenbart ikke den bedste tid til en snak om ventilløftere (juleferie) jeg stillede de samme spørgsmål senere på poloclubbens forum med ligeså lidt held. Ved en søgning her på forummet kom der flere tråde op om ventilløftere og der er tilsyneladende mange meninger om den sag. Der var bla. en påstand fra en "lav det selv" Tom i 2000 som gik ud på at man kunne hælde ca 2dl automatgearolie i motorolien fordi det skulle rense ud i de små oliekanaler Er der andre der kender til det. Og er der virkelig ikke nogen der har prøvet at udskifte disse ventilløftere/ knastfølgere.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Du kan helt roligt gå ud fra, at sælgeren ikke skiftede olie på vognen lige inden du købte den, helt uagtet forsikringerne om at den "lige havde fået STORT service".
Indledningsvist ville jeg skifte olie og så se, hvad det medfører.
Men ellers er det i almindelighed bare ud med de gamle og så nye i, men inden det kan lade sig gøre er der en række forberedelser, som jeg ikke vil kloge i.

Med venlig hilsen
ktm

Citat fra kovas

Hej til alle:

Ventilløfterene på min polo fra 90 larmer vældig meget om morgenen når den har stået hele natten. Jeg går ud fra at de ikke længere kan holde trykket.En mekaniker jeg kender påstår at det kan afhjælpes med en tykkere motorolie (nuværende 10w-40) skiftes til 15w-50, men kan det passe? og er det godt for motoren at ha så tyk olie om vinteren? Hvis man skal skifte ventilløfterne er der så noget særligt at være opmærksom på, eller er det bare ud med de gamle ind med de nye?

Mange hilsner Kovas

Hej Kovas..
Du skal ikke have tykkere olie, men tyndere.. tror en 5w-40 løser dit problem..
Grunden er at olien er tykkerer når det er koldt.når du så starter motren snakker dine ventiler indtil olien bliver varmere=tyndere.. det er ikke noget din motor tager skade af, men det er skide træls at høre på..
Kan selvf. også være en løfter der skal skiftes.. .

Mvh Jan J
Hej til alle.

Jeg takker for svarene. jeg havde jo håbet at der var en eller anden der vidste noget mere om poloens ventilløftere/knastfølgere, men så er det jo bare at hoppe ud i det en dag jeg bliver for træt af det. Det gjorde ikke den store forskel at skifte olie.

Mange hilsner.

Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
Hej Kovas..
Den store forskel ?? hvad mener du ? Hvilken olie kom du på.???

Det er alså ikke det store.. hvis det ikke hjalp at komme tyndere olie på, er det dine løfter der er slidte, og det er for de biler jeg har skiftet på, ikke det store problem.. Men motoren tager ikke skade af ventiler der er "løse", og det er vel det vigtigste :-)
Mvh Jan J
Hej Helja.

Tak for interessen.

Jeg hældte en syntetisk olie på 5w-50 fra Biltema det er den vores anden bil har kørt på i de sidste mange år.Den møder følgende normer ACEA A3B3,API SL/CF. Når jeg siger ikke det helt store så mener jeg at der er en forskel til det bedre især ved start når den er varm kan man stadig høre for meget til dem.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Hej
Larmer de kun lige efter opstart, eller bliver de ved ??
Er det kun efter opstart, er det olietrykket, du skal gå efter, evt. et for gammelt oliefilter, eller som andre er inde på en for tynd olie, (benzinfortyndet, ved meget koldkørsel.)
Bliver den derimod ved, er der kun et at gøre, af med ventildækslet, og kontroller knasterne om de er slidte, du skal se på toppen af hver knast om den har en jævn stigning til toppen af knasten, og et lige så jævnt fald igen.
Så er der slidte knaster er du ikke i tvivl.
Er knasterne i orden, vil jeg foreslå dig et sæt nye løftere, nyt olie, samt filter.
Mvh autoole
Hej Autoole.

Det er værst lige ved start. Senere er det meget bedre men det lyder ikke ens, men som en ujævn svag skramlen når den er varm og i tomgang. efter olieskift forsvandt meget af den grimme lyd i starten og den er også hurtigere til at lyde som varm.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Hej igen
Hvor hurtigt slukker din olielampe efter start ???
mvh autoole
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis