laderelæ ibdanielsen 54 6100 18-12-2007 14:38 Hvor sidder laderelæet på generatoren til en Skoda Felicia, sidder det bagpå generatoren, eller er det den kasse hvor kullene også sidder. VHIb 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
briggs 125 8300 21-12-2007 15:35 Der sidder nok en ensretter og en zenerdiode indbygget i generatoren, laderæle'er holdt man op med for 30 år siden. Hvis den ikke lader er det højst sandsynligt din ensretter eller løs forbindelse et sted på ledningsnettet
bjor 219 8560 21-12-2007 19:37 Normalt er laderelæet bygget sammen med kulholderen, således at det er samme enhed. Det kan ses ved at der er påtrykt en ladespænding udvendig på kulholderen, f.eks. 14V4 eller lignende.Hilsenbjor
briggs 125 8300 21-12-2007 21:02 Jeg ved ikke lige WV kører med af generatorer, men dem jeg kører med, er der ikke laderæle på, men den foromtalte ensretter og zenerdiode. Ensretteren er der altid, når det er en generator vi taler om, for en akkumulator kan ikke lde vækselspænding. Zenerdioden erstatter laderæleet.
briggs 125 8300 21-12-2007 21:18 En zenerdiode er en elektronisk komponent med egenskaber som normale dioder af halvledertypen i lederetningen. Det særlige ved zenerdioden er, at mens en normal diode altid spærrer for strøm der prøver at løbe igennem dioden fra katode til anode, så begynder en zenerdiode at lede strøm i spærreretningen hvis spændingen overskrider en vis spændingsgrænse, den såkaldte zenerspænding. Denne egenskab bruges ofte i elektroniske kredsløb til at skabe en stabil jævnspænding Annonce
bjor 219 8560 21-12-2007 22:07 Jeg vil lige nævne for briggs at der er mange glimrende hjemmesider, der illustrerer hvordan generatorer i biler er opbygget og virker.Jeg arbejder med den slags ting, og har kun set stabilisering med zenerdiode på knallerter og lignende små generatorer. Hilsenbjor
kovas 4124 9670 22-12-2007 09:29 Hej.jeg tror det ville være godt at definere hvad det er vi taler om.Et relæ er en spole og et kontaktsæt hvormed man med en svag strøm til spolen kan styre en stærk strøm til feks.forlygterne og derved minimere spændingsfaldet i kredsløbet. (strøm= ampere) En generator kan ikke bruge et relæ til noget, men derimod en spændingsregulator som hele tiden sørger for at spændingen fra generatoren er på ca 14v. I de elektroniske laderegulatorer jeg har set er den zenerdiode der omtales kun et enkelt komponent i en større sammenhæng.Det er rigtigt at den nu om dage som regl er bygget sammen med kul og kulholdere. Så man skifter hele dimsen. Mange hilsner Kovas,I et diktatur må ingen sige sandheden.I et demokrati må alle lyve.KK Steincke.