Brændeovn og sundhedsskadelige partikler

Hej venner.

Vi har fornylig købt en Morsø brændeovn. Lige nu står den kun som pynt i stuen, og venter på godt vejr, så vi kan få den tilsluttet en endnu ikke bygget kamin.

Så er det, at vi i radioen har hørt dem snakke om, hvor sundhedsskadeligt det er, at fyre op med sådan een.

De sagde, at de røgpartikler der opstår er så små, at de trænger igennem lukkede vinduer og husvægge, og trænger ind i blodet og kan forårsage celleændringer. Og at de også kunne føre til astma og hjertesygdomme.

Endvidere at røgen fra brændeovne i Danmark var en større trussel mod klimaet end bilrøgen er.

Nu står vi så og overvejer, om vi bør returnere ovnen, selv om vi havde glædet os rigtig meget til at få ovnen i brug. sad sad sad

Hvad ved I om det her ?

Det skal lige nævnes, at Morsø brændeovnen er Svanemærket.
v.

laura
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis din brændeovn er godkendt, og din skorsten er godkent af skorstensfejeren skulle der ikke være nogle problemer, hvis du kun fyrer med tørt brænde, og ikke brænder gamle mælkekartoner og andet affald , er det en rimelig ren energikilde, og næsten co2 neutral, så bare se at få lavet den skorsten og kom i gang . jeg er sikker på i ikke fortryder, Det luner også i pengekassen , god fornøjelse!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hvis i bruger tørt brænde og fyre rigtigt så er problemet minimalt.
Hvis folk "spare" ved at lukke for meget for lufttilførselen opstår der mange sodpartikler og andre sundheds farlige ting.
Det svare til at bruge chokeren hele tiden på bilen.
Hvor fornuftigt er argumentet: Motoren trækker dårligere med choker, så bruger den mindre benzin!
Der er en del der bruger næsten samme argument for at lukke spjældet på brændeovnen. En god forbrænding giver mere varme pr Kr.

Der er nogle Der fyre med alt der kan komme ind i brændeovnen. Elmaster, gamle vinduer og bildæk. Ja det er ulovligt, men hvis ingen gør noget, er der ingen risiko for bøde. Kommunen gør kun noget hvis borgeren klager. Man skal selfølgeligt først prøve at tale med vedkommende. Det kan være en fejl eller forglemmelse. Der er dog få der er ligeglad, medmindre det vanker bøde.
De få personer der der er nogle miliøsvin giver et billed af alle der har en brændeovn forurener uhæmmet.

Mvh Thomas

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Engang var Smør på listen af Kræft fremkaldende stoffer og der har været mangt og meget siden. Lige nu er det bla. vore Brændeovne der står for skud.
(Om det er noget DONG står bag ved jeg ikke)
Hvis i fyre som de to andre har beskrevet får i en ren forbrændning. En ordentlig isoleret kamin/skorsten er også vigtigt, jeg har selv en stålskorsten på 7,5 m. der virker upåklageligt.
Og så lige et lille godt råd, det træ i stopper på ovnen det må ikke have en diameter der er større end en underarm.

V.h. Håndværkeren
Slap dog af, og fyr ordentlig, og glæd Jer over den gode og billige varme.
Tror I virkelig, det er sundere at sende svovlholdige, fossile forbrændingsrester ud fra olie og gas?
Så skulle I også gå i spåner over at I i det hele taget lever! Det medfører da også forurening! Har I så tænkt Jer at gribe til rebet, fordi I lever????
Stop, stop, stop dog, og lev livet.
Jeg håber det var en dårlig spøg, du der kom med!
Husk på at alle prædikanter til alle tider har profiteret på, at indgyde mennesker skræk og rædsel og fratage dem selvstændig tænkevirksomhed! :-)

Hav en god Jul med dejlig varme fra Jeres brændeovn, som mennesket i århundredetusinder har gjort. :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for det allesammen.

Til ktm: Nej det er ikke nogen spøg ! Jeg mener nu alligevel, at man bør undersøge tingene, og ikke tro at man bare kan gøre hvad folk har gjort i lang tid. Tag fx. rygere, der trods alle videnskabelige beviser og advarsler, mener at man kan fortsætte med at ryge, uden at skade sig selv og andre.

Nu kom jeg lidt ud på et sidespor, men hold op hvor er det dejligt med alle de rygeforbud der er på restauranter rundt omkring. Det får een til at tænke, at det er utroligt at folk nogensinde har fået lov til at ryge, hvor vi andre opholder os, indtil nu.


v.

laura
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu syntes jeg du skulle holde dig til emnet Laura, du er ved at betræde et emne hvor du virkelig vil kunne få smæk for skillingerne.
Og har du nogen sinde hørt en ryger brokke sig over en ikke ryger ?
Vel talt Laura. Så er vi 3! Dig ,min kone og mig! Og hvor vi dog glæder os til igen at kunne risikere at gå på restaurant. Nu er det måske bare for sent.
Bare det at kunne færdes i indkøbscenteret, sidde der og nye en pils eller kop kaffe med blødt brød til, UDEN den lede, kvalmende og stinkende lortetobaksrøg. Ikke bare en led cigaret, men fa'me et minut efter den sidste slukkedes, tændes igen en ny op ved nabobordet, af begge der sidder der, og røgen driver imod vinden lige over i snuden på mig. Efter et par bøv, lægges de lede cigaretter i askebægeret og ryger selv videre med røgfanerne ligeledes direkte op i snude og øjne på os. Et sådant cafebesøg er hurtig overstået, og de sidste rester indtages stående uden for:

Jeg har fået mange nedladende og rigtig aggressive ord med på vejen fra rygere, når jeg har bedt om at der ikke blev røget til møder, kurser, undervisning og sammenkomster, hvor jeg var tvangsudskrevet til. Det var den meget direkte årsag til at jeg stoppede al videregående, højere uddannelse.
Jeg tænker også med gru og rædsel på de mange flyture, hvor vi altid var placeret på 1. række lige før og værre lige bag ryderafdelingen. Hvilket grufuldt mareridt. Så røg de første 2 feriedage med migræne og igen de 2 første arbejdesdage med sygemelding. Derfor har vi som regel også valt at køre selv, endda til Sydspanien flere gange. -Der bestemte vi da selv om vi ville ødelægges af tobak.
Fest og frivillige sammenkomster med rygere har jeg blot fravalgt, siden jeg var ganske ung, og har altid fået meget nedladende hån over dette.
Det er måske derfor jeg altid har kunnet gennemføre meget store LDS-opgaver på huse og biler-
De gange jeg ymtet om at vi gerne ville være uden røg i vort hjem, har folk grinet ad vore sære påhit, De mennesker kommer her ikke længere, hvis ikke de kan følge vore regler.
Jeg skal nok vogte mig for at sige noget, når jeg træder ud af et sygehus og indkøbscentre og løber spidsrod igennem den flok rygere (tabertyper! ) der tågelægger udgangspartiet med deres ækle, omgående sygdomsfremkaldende og meget uappetitlige stank, der hvor man er tvungen til at gå igennem. For min skyld ville det ikke være værre, hvis de var totalt uvaskede igennem måneder og så samtidig stod og fjærtede på livet løs. Heldigvis kan jeg holde vejret, medens jeg kæmper mig frem gennnem tågerne og godt og vel forbi.
At bare antydningsvist sammenligne tobak med en ordentlig brændeovn er da at skyde noget over målet. Selvfølgelig bruger man ikke sin brændeovn til at brænde al sin dagrenovation af i, er da indforstået, men hvem gør dog også det.
Brændet skal være tørt. Brug evt. træbriketter. Fyr op for let åben låge, til der er rigtig god gang i sagerne, og det hele er overtændt. Luk lågen men hold ventilerne åble og så skru ned for dem lidt afhængig af blæsten uden for.
Så ses og lugtes røgen ikke, og det er brændt af under meget høj varme.

Jo jo, håndværker, der er rigtig mange rygere, der har optrådt meget aggressivt over for "hysteriske" typer som mig. De mennesker har så ikke haft den valør for mig, at jeg har villet beskæftige mig med dem, hvorfor jeg livet igennem har fravalgt sådanne ubegavede typer. De har simpelthen ikke betydet nok for mig, til at jeg har villet spilde op til flere dage i sengen for nedrullede gardine med migræne og forsømme mine spændende arbejdsopgaver både intægtsgivende og LDS. Det har været for dyrt i forhold til "glæden" ved at være sammen med så egoistiske typer.

Alene det at få et brev tilsendt fra en storryger, er en pestilens. Hele ens kontor stinker jo, indtil man får fotokopieret brevet og smidt originalem ud i brændeovnen. ÆV.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så er jeg åbenbart en sjælden type, for jeg ryger ikke uden først at spørge om det generer, og hvis jeg kommer i et privat hjem tjekker jeg om der er brugte askebægere, hvis ikke kan jeg godt holde mig.
Den med brevet syntes jeg nok er at være en kende for krakilsk, og kan kun skyldes at du kender storrygeren.
Og jo jeg syntes at en del rygere godt kunne være lidt mere hensyns fulde.
På den anden side så er der så mange andre skadelige stoffer i hverdagen, du tænker bare ikke over det !

V.h. Håndværkeren
Jeg tænker ikke specielt meget over de skadelige stoffer. Jeg er nu blevet så gammel at et par år til og fra gør mig ikke det helt store.

Næh, du, det er den lede stank ved den afbrændte tobak jeg er ved at brække mig over, ligesom jeg ikke bryder om at gå ind på et off. toilet, hvor der lige i forvejen har været en med rigtig dårlig mave. Den lugt bryder jeg mig heller ikke om ,men jeg bliver da ikke syg af den som af tobakken.

Det generer mig heller ikke at køre forbi en, som er i gang med at brænde grene eller halm af på sin mark, eller naboens brændeovn, når han ellers fyrer ordentligt. Men brænder han plastic, flamingo, mælkekartoner, malingsbøtter og lader det bål ligge i flere dage, bliver jeg mistrøstig. Det minder meget om den fornemmelse man får af tobaksrøg. Kvalm og hovedpinefremmende.

Som ryger kan du ikke sætte dig ind i hvor ledt en stak dokumenter kan stinke, når det kommer fra f.eks. advokatkontor, hvor en eller anden har siddet og pulset cigarer under udarbejdelsen af disse dokumenter. Nu er det heldigvis slut, men kommer det fra private, er muligheden der stadig. (Behandlede i flere år forsikringssager i en klub!! :-( )

Sagt i al fredsommelighed og hold nu fast i det!! :-), hvordan kan du tillade dig at sige at det er at være krakilsk, ikke at kunne holde stanken ud af et røgfyldt dokument?
Smider du ikke også en hunde-, eller kattelort ud, hvis en sådan skulle komme ind i din stue? Jeg kan faktisk bedre klare stanken af lorten end af det røgfyldte brev/dokument.
Det er lige præcis den holdning du der giver udtryk for som alle rygere har givet udtryk for til alle tider, at man er krakilsk, hysterisk osv. hvis man ikke kunne tage stanken fra tobakken.
Håber du kan tage mosten? :-) Vi skulle jo gerne kunne udveksler erfaringer også i fremtiden, men det er lidt rart for mig at have lov til at give udtryk for disse igennem 60 år indestængte meninger.! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen.

Hahahahaha...... det er længe siden, at jeg har fået mig et så stort grin biggrin biggrin biggrin biggrin Det er lige før, at jeg måtte stoppe med at læse (jeg sidder på er kontor med flere andre)

Hold op hvor er det sjovt at læse alt det du her skriver, da jeg selv kender samtlige situationer, bortset fra dem med papirerne, det var da den sjoveste.

Min kærestes familie er alle storrygere, og da de ikke må ryge hos os, betyder det, at de ikke gider komme her. Ufatteligt at de heller ikke kan vente en times tid med at ryge, når vi kommer ind til dem med 3 små børn, velvidende om, at vi ikke klarer den røg,, og ej heller vil udsætte vores børn for den livsfarlige gift.

De har en 13 årig datter i huset, der meget ofte er hjemme fra skole pga. migræne, men det betyder åbenbart ikke noget !! (i hvert fald ikke nok)

Det skulle forbydes med lov !!!!!

v.

laura
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også