afbrænding af grillrist?

hej

jeg har netop lavet en grill. og dermed også en grillrist. men har en kollega som mener risten skal brændes af med noget olie af en art, men han kunne ikke huske hvad det hva for noget. nogen der ved noget om dette?

Med venlig hilsen
Thomas Mattesen
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vel an på hvordan og af hvad du har lavet din rist.
Hvis risten er lavet af sort jern bruger jeg linolie.
Varm risten godt op meget varm helst lige før den er gløende,
på før olien der kan godt ske selv antendelse, der sker så en form for bruniering kan også bruges andre steder på grillen, den bliver også meget nemmere at holde rent.
Købte en støbejerns udendørs ovn en af de runde med skorsten i Biva for 300kr. Efter 14 dage var den rusten da tog jeg og fyrede den op så den blev meget varm og på førte linolie, det gav et virkelig flodt resultat fult på højde med ovnsvært. Bruger det også mange ander steder hvor jeg vil have en pæn overflade, uden at det skal males.
Der er nok nogen der ved meget mere om det, håber at vi får en god debat kunne godt bruge lidt mere viden om det.
Mvh. Fussi.
Ja det er rigtigt nok at man bruger Lindolie til brunering, men en grilrist hvor kødet bliver lagt direkte på risten, der vil jeg afholde mig fra Lindolie. I så tilfælde vil der nok være nogle stykke der får "Ræserrøv"
Brug en Fed Spise olie !

V.h. Håndværkeren
Det er nu ikke sket for mig endnu, kan godt ske at det er fordi jeg brændte den ren bagefter med en gasbrænder.'
Mvh. Fussi
Syntes lige det her skal med, har forhørt mig ved en der mere viden en mig.
Brug kun madolie til risten varm den op med en gasbrænder påfør olien gentag gerne processen flere gange når risten er helt afkølet,
På før lidt olie lige inden der pålæges det der skal grilles, efter endt grilling rens risten grundig en rist der stadig er lidt varm skulle være nemmere, og påfør madolie.
Vil mene at kvinden ved noget om det da hun er slagter og griller ved støre forsamlinger.

Mvh. Fussi.
Annonce
Hej.

Den oliebehandling i snakker om, er det hvis risten er lavet i alm jern?
Laver gerne grilriste i rustfrit, og har ikke tidligere hørt om sådan en oliebehandling, derfor jeg spørger.

Hvorfor gøres det med olien?

Mvh
Sømanden
Ja det er sort jern og Grilkødet henger ikke så nemt i, nemmere rengøring, risten ruster ikke ret nemt,
så syntes jeg af egen erfaring at på rustfri brænder det nemmere fast ligemeget hvad der gøres.

Mvh. Fussi.
det med at lave den i rustfri er jeg stærkt blevet fra rådet da rustfri stål afgiver nogle farlige gasser når man griller
og som den simple klaphugger jeg er har jeg bare lavet en sommerhusgrill af 6mm armeringsjern, hvor der hverken er brugt olier, kemikalier eller lignende for at sværte risten. Den har bare fået godt med grillpølser, makreller, marinede bøffer m.v. så kommer brandhuden helt af sig selv.
Skrevet af HUNTERdk den 24-06-2009 10:47
det med at lave den i rustfri er jeg stærkt blevet fra rådet da rustfri stål afgiver nogle farlige gasser når man griller
Hvis det var tilfældet, ville man jo nok ikke lave Gryder Potter og Pander af rustfrit stål  Såeh det var vist en OOOMMER

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også