Hjulbolte - møtrikspænder

Hej,

Jeg har lånt en tipvogn m. lastbilbagaksel og tilhørende hjul. Nu er den punkteret og jeg ville afmontere hjulene, men selv når jeg hopper på min store 3/4" ca. 75 cm lange momentnøgle vil de ikke give sig, selvom de for nylig har været afmonterede - hvor meget moment spændes de normalt med - vil en 3/4 møtrikspænder m. dobbelt hammerfunktion - ca. 1000 Nm kunne løsne dem? - er det værd at investere kr. 1000 - 1500 eller mere i en 3/4" møtrikspænder?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du checket om det er linksgevind?

Anyhow alle de gange jeg har haft brug for at løsne hjul på landbrugsmaskiner har jeg hat brug for ca. 2 meter damprør som man så må hoppe på for at få løsnet hjulene (og så bruger man samme metode til at spænde skidtet med igen, det er jo ting der bliver brugt god og grundigt)

/Hideout

 

Citat fra Hideout

Har du checket om det er linksgevind?

Anyhow alle de gange jeg har haft brug for at løsne hjul på landbrugsmaskiner har jeg hat brug for ca. 2 meter damprør som man så må hoppe på for at få løsnet hjulene (og så bruger man samme metode til at spænde skidtet med igen, det er jo ting der bliver brugt god og grundigt)

/Hideout


Har overvejet løsningen, men er bange for at mine toppe ikke vil holde til det - men noget billigere end de ca. 4000,- regningen på lapning af 2 dæk sidst lyd på. Desuden er der ret mange bolte.

Mvh
Jeg ville nok købe en krafttop i 3/4" sæt og et fast tag, og så frem med rørforlængeren.
Hvis din kompressor og ikke mindst slanger ikke kan levere nok luft, er det lige meget med den store møtrikspænder.
Jeg har selv for ganske nylig knækket en en top i ½" sættet på den måde.
Holder toppen plejer den med de 2 meter forlænger at gøre underværker.
Det var dog en helt forfærdelig pris, du nævner for lapning.
Det er dog trods alt ikke beløb jeg kender i den sammenhæng, selv om det er på Djævleøen! .-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Jeg ville nok købe en krafttop i 3/4" sæt og et fast tag, og så frem med rørforlængeren.
Hvis din kompressor og ikke mindst slanger ikke kan levere nok luft, er det lige meget med den store møtrikspænder.
Jeg har selv for ganske nylig knækket en en top i ½" sættet på den måde.
Holder toppen plejer den med de 2 meter forlænger at gøre underværker.
Det var dog en helt forfærdelig pris, du nævner for lapning.
Det er dog trods alt ikke beløb jeg kender i den sammenhæng, selv om det er på Djævleøen! .-)


Nu har jeg ikke selv set regningen, men det var noget med 4 timer á ca. kr. 500,- (svarer vel til det man må give på et mærkebilværksted) + moms, miljø, lappegrej, evt. nye slanger mv. Om udkørslen er inkl. i de 4 timer eller pr. km ved jeg ikke endnu, men lapningen holdt nok ikke pga. dækkene var for små og for ringe og læsset for stort - ca. 5 m3 sand = ca. 8 - 10 tons. Vi har nu aftalt at påmontere en anden bagaksel, med tilhørende større hjul, men her er der ihvertfald ikke meget luft i et af hjulene, så et eller andet må jeg have fundet ud af - og jeg har jo også en gummiged, rendegraver, traktorer mv. som kræver ekstra kræfter for at blive sat i stand.

Det bekymrer mig lidt, hvis jeg også skal ud at investere i kraftigere slanger til den store luftnøgle - 3/8 slanger og nippler skulle ellers være nok iflg. et firma. Ellers kunne jeg forestille mig at en kortere slange også kunne gøre underværker.

Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis