gårdsplads af marksten

jeg vil have marksten i min gårdsplads (ved godt det tager milliader af tid) men sådan skal det være.
forestiller mig stenene i ca en stor appelsins størrelse, jeg er dog bare i tvivl om jeg burde sætte dem i beton for at de bliver liggende, eller om jeg bare kan sætte dem i sand.

jesper
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skulle da om nogen have forstand på den slags, så jeg forstår slet ikke dit spørgsmål.

V.h. Håndværkeren
Hej Jesper.

Jeg har for nylig haft gravet noget af min gårdsplads op.

Under perlegrus og et lag jord, fandt jeg den "oprindelige" gårdsplads, den var lavet af sten, som du snakker om.
Ved ikke hvor gammel den er, men der er ikke brugt cement, og stenene lå stadig som et jævnt lag. Så hvis det bliver lavet ordenligt, tror jeg godt at man kan undlade cement.


Mvh
Sømanden
Hej Sømand.
Grunden til at jeg ikke forstår Jespers spørgsmål, er at manden er Brolægger !
Jeg har brækket en sådan belægning op af det meste af min gårdsplads, Du kan godt kalde dem marksten, men jeg kunne se, at man havde omhyggeligt udvalgt flade eller ligefrem flækkede sten og så noget større end appelsinstore sten.
Hvis du virkelig ikke vil have dem større end som så, ville jeg ikke løbe an på at de ville blive på plads, hvis det skal kunne tåle at biler kommer ind på det.
Det rager da ikke vidt for at blande cement i gruset når man sætter dem.
Jeg ville så også støbe op imellem stenene for at der ikke skal være for dybe mellemrum med ukrudtssamlere og vanskelig fejning.

Du går forhåbentlig ikke med træsko uden kappe? :-) :-)

Den største, originale gårdplads jeg har set, hvor det er intakt, er der et fortov på en meters bredde langs husmurene med pigsten, hedder det vist. Så er der en markering med aflange sten og så kommer den egentlige gårdsplads med affladede sten på typisk 15-25 cm diameter.

Konen der på ejd. er ikke vild med at feje gårdsplads! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra Håndværkeren

Hej Sømand.
Grunden til at jeg ikke forstår Jespers spørgsmål, er at manden er Brolægger !


Hej Håndværker.

Kan godt se der står brolægger i Jespers profil, men ud fra hans indlæg, fremgår det ikke, om han er brolægger, pølsesælger eller politiker. Han har et spørgsmål, og jeg forsøger at give et svar, der forhåbentligt kan bruges.


Selv arbejder jeg med smedearbejde, men kan da stadig godt have spørgsmål inden for min branche, og så er jeg bestemt ikke for fin til at spørge et sted, hvor folk hjælper hinanden.wink

Mvh
Sømanden
Annonce
Citat fra jesperrau

jeg vil have marksten i min gårdsplads (ved godt det tager milliader af tid) men sådan skal det være.
forestiller mig stenene i ca en stor appelsins størrelse, jeg er dog bare i tvivl om jeg burde sætte dem i beton for at de bliver liggende, eller om jeg bare kan sætte dem i sand.

jesper


Hej Jesper,

Jeg mener du skal sætte dem i ler og stenene skal være således at en hest ikke kan skrabe dem op. Dvs. at de skal sættes med den lange led nedad og de skal være afrundede på toppen. Leret gør at de nærmest er umulige at trække op. Om leret skal være af en bestemt beskaffenhed mht. sandiblanding tør jeg ikke sige, men rent sand dur ihvertfald ikke - sandet vil hurtigt blive skyllet eller blæst væk og der vil komme alt for store huller mellem stenene, som også vil gå løse.

Man kan selvfølgelig godt idag bruge jordfugtigt beton el. lign. at sætte dem i og så fuge efterfølgende med fugemørtel el. lign. - vil gøre vedligeholdelsen noget nemmere - men ikke så originalt.

Da det tager noget tid at lave en sådan gårdsplads, kan det være en fordel at inddele den i felter, indrammet af større sten eller belægningssten - gangarealer, opholdssteder mv. og så kun sætte nogle mindre partier med toppede brosten.

Mvh
Hej Jesper,

Jeg snakkede med en "gammel" brolægger for nogle år siden, da jeg blev tilbudt 100 m2 pigsten...
Hans råd var at sætte dem i læggegrus (som indeholder meget ler, ligesom Ole foreslår). Stenene vil arbejde, idet det er næsten umuligt at skabe et helt ens underlag til så forskellige dimensioner sten - og netop derfor skal man glemme alt om jordfugtig beton (med mindre du vil lægge et 10 cm lag under). De sten, der sætter sig for meget, kan man relativt nemt rette til efterfølgende.

God fornøjelse.... går selv og overvejer at starte på 30 m2 brostensbelægning, hvilket mine knæ forsøger at tale mig fra wink

Mvh.

Jan R.
lidt ja og lidt nej og lidt ingenting smile hmmm...

tror umidelbart jeg stadig er til betonløsningen og med hensyn til lagets tykkelse så havde jeg regnet med 10 - 12 cm inkl stenene, men jeg er i tvivl om hvis bunden sætter sig lidt, om betonlaget så ikke vil knække i store flager....
en anden skriver lidt om at de måske ikke bliver liggende, men der ved jeg til gengæld at man skal lede efter sten der er æggeformede og så sørge for at den tunge side er ned ad.
men som sagt mest i tvivl om betonlaget knækker.
den med leret grubler jeg godt nok lidt over ??? har sgu altid lært at der aldrig må være ler i nærheden af belægning, men kan selvfølgelig godt se pointen med at leret holder på stenene..... hmmm....
Citat fra jesperrau

lidt ja og lidt nej og lidt ingenting smile hmmm...

tror umidelbart jeg stadig er til betonløsningen og med hensyn til lagets tykkelse så havde jeg regnet med 10 - 12 cm inkl stenene, men jeg er i tvivl om hvis bunden sætter sig lidt, om betonlaget så ikke vil knække i store flager....
en anden skriver lidt om at de måske ikke bliver liggende, men der ved jeg til gengæld at man skal lede efter sten der er æggeformede og så sørge for at den tunge side er ned ad.
men som sagt mest i tvivl om betonlaget knækker.


Hej Jesperrau,

Du behøver ikke være i tvivl om betonlaget knækker - det gør det, medmindre du graver over 60 - 90 cm af først, vibrerer det med stabilgrus og så sætter stenene, således at der er et lag på ca. 20 cm beton med rivenet i under stenene.

Fordelen ved ler, iblandet sand er at dette kan arbejde og du kan altid senere nemt rette på det, hvis der forekommer sætninger.

Mvh
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis